Inte kunna rida lätt i traven??

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kan till en början säga att jag inte är nybörjare; Jag rider på ca. LC nivå i dressyren, så problemet beror inte på att jag inte kan rida lätt.

Rider på ridskola och har två "favorithästar", en maxad halvgrov D-ponny, av (antagligen) holländskt ursprung och en lite halvstor (158-159 cm) storhäst som ser ut som ett exteriört axplock, av (antagligen) lettiskt ursprung. De bör alltså inte ha något som helst med varandra att göra. Men i alla fall.

Båda har extremt mjuk trav. Det är som att man "svävar" fram helt taktlöst. Fort går det i regel också - alltså inte att de "springer", utan det går bara naturligt snabbt.
På den stora går det med lite ansträngning att rida lätt, men på D-ponnyn är det totalt omöjligt, eller ja, det går i typ 5 steg tills jag inte orkar försöka hitta takten och pressa mig upp-ner-upp-ner mer :crazy:

Att det knappt går på den stora har jag alltid kopplat till hur "illa" hon ser ut exteriört och aldrig reflekterat över.

D-ponnyn har dock väldigt "fin" exteriör och överlag "fina" gångarter, så det kan ju inte vara det som är orsaken.
Att hon skulle vara islänningen/islandskorsad är också utesluten.

Så nu vänder jag alltså mig till er experter;
Hur kan det komma sig att hästar har trav som är så mjuk och "svävande/taktlös" så till den milda grad att det i princip är omöjligt att rida lätt?
Fel på benen? Annan "skada"? Eller är det helt enkelt bara så att de, precis som människor, kan ha avvikande gångarter?
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Jag tänker mig att du helt enkelt inte känner takten. Det kan ju också hända att hästarna har "svag"/otydlig takt och behöver balanseras av ryttaren.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Nää, känner takten gör jag uppenbarligen inte :p
Det låter väldigt troligt nu när du säger det! För den är väldigt "otydlig", men jag har aldrig kopplat ihop det med att det skulle behöva balanseras upp så...
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Hur går det när du rider på andra hästar? Är problemet detsamma?

När man har takt och balans så kommer lättridningen nästan automatiskt, man bara följer hästens rörelse uppåt framåt och lättar sätet från sadeln och sjunker sedan mjukt ned igen.

Men för att det ska fungera så lätt så måste man känna takten och vara i balans. Varför just du inte hittar takten och balansen är svårt att sia om. Vanligast är att man sitter lite som när man sitter i en stol. Underskänkeln och fötterna är placerade framför höften istället för rakt under höften. Du kan till exempel prova att sitta längst ut på en stol med fötterna framför din och försöka "rida lätt" utan att falla fram med överkroppen - detta kommer nog vara ganska så svårt - prova sedan att sätta fötterna under höften och försök igen - då kommer du känna att du har en helt annan balans och behöver mycket mindre kraft och koncentration för att resa dig.

Eftersom du skriver att du rider på ridskola så är det bästa att börja där - prata med din ridlärare och berätta hur du upplever lättridningen. Kanske har din ridlärare förbisett det eller tänkt att ni ska prioritera något annat först men om du berättar att du vill utveckla sitsen och få en bättre balans så tror jag inte att det finns några hinder för att ni fokuserar på det istället. Att ha en bra kommunikation mellan ridlärare och elev är guld värt.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Tack för tipsen Ottilia! :)
Nej, det är just med dessa två hästar det är stört omöjligt :wtf:
Med alla andra går det klockrent, inga som helsta problem.
Dock tror jag inte att det är min sits faktiskt, då jag alltid får beröm för att jag sitter "så bra", och oftast rider jag med låånga dressyrläder så stolsits tror jag inte heller att det är, eller ingen har någonsin påpekat det för mig i alla fall...
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

korta upp lädrena då och be ngn longera dig utan tyglar så du måste balansera upp dig ordentligt och träna in takten.

har själv en häst som tappar takten ibland och är allmänt hemsk att rida på i traven :p, stor luftigt steg har hon också med massvis av svung, så är inte ens lätt att sitta ner i traven XD. men balanserar man upp henne och håller koll på takten åt henne så går det utmärkt att både rida lätt och sitta ner på henne ^_^.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

I sadlar som sitter illa på hästen kan det vara svårt att rida lätt. Eller om hästen har kraftigt påskjut vilket stämmer med att du säger att det går fort, men inte med att det är taktlöst. Att korta stiglädrena kan göra det lättare att "sätta takt" i hästarna så du kanske kan testa korta litegrann ett tag och se om du kommer åt dem bättre?
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

'Kan vara så att hästarna är fyrtaktiga i traven? Då blir det svårare att rida lätt och krävs mer känsla och följsamhet hos ryttaren.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Jag har bara stött på en häst som jag inte har kunnat hitta någon som helst takt på, hästen rörde inte ryggen i traven ett dugg nästan, lika svårt var det att sitta på honom eftersom det liksom inte fanns någon takt alls eller hur man ska beskriva det. Det gick inte att känna hästen röra sig. Mycket skum känsla.

Vet dock inte varför denna häst var sådan, en ridskolehäst som inte finns längre. Hade varit intressant att se om det gick att rida till den hästen så att ryggen kom igång ordentligt eller om hästen helt enkelt rörde sig på det sättet. Har ett litet minne av att han passade en del. Men ändå udda häst med tanke på att han var ett stort halvblod med relativt bra stam.

Fungerar det på alla andra hästar så är det ju inte lättridningen i sig som du har svårt för, fråga ridläraren nästa gång varför hästarna känns som dom känns. Kanske filma dom så att du kan se hur dom rör sig.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Det finns ingen trav som är fyrtaktig, hur menar du då? Trav är alltid tvåtaktig.

En ren trav är tvåtaktig. Men en oren kan bli fyrtaktig: hästen sätter ned frambenet före bakbenet -beror på obalans i hästen, brist på styrka och/eller att hästen är på framdelen. Ett vanligt taktproblem hos islandshästar med stark pass.

Det finns också positiv fyrtakt, när hästen landar med bakbenet något före frambenet. Om man tittar på höghastighetskamera på ex. dressyrhästar i ökad trav kan man se en viss positiv fyrtakt.

Så visst kan trav bli något fyrtaktig. Lika så kan galopp också bli fyrtaktig och oren.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

I det bra scenariot är det ju knappast svårt att rida lätt??? Är en trav 4-taktig är den i regel rätt halt...
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Det behöver den inte vara, alla fyrtaktiga islänningar är det inte tex :p Vissa inslag av fyrtakt/feltakt kan även finnas hos andra raser av olika skäl, en spänd icke lösgjord häst kan röra sig i feltakt tex.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Det var ju ingen islänning.. om en häst är så otaktmässig i traven att det inte går att rida lätt så är den nog rätt halt..små nyanser av 4-takt för att hästen inte är lösgjord eller att den är spänd yttrar sig inte så.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Inte heller tregångare är taktmässiga alla gånger, vilket jag ju också skrev.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

Tragiskt att du anser det vara ok..i min värld rider man inte på sådana hästar.
 
Sv: Inte kunna rida lätt i traven??

En takfeil er en taktfeil, uansett om det er frambeinet eller bakbeinet som treffer bakken frøst. Går hesten over ryggen, er traven også totaktig.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 698
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp