Inte dräktig på 17:e dagen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

Hon är inte dräktig :(.
Vad trött jag blir. Dessutom hade hon stora ägg och släpper när som helst så de inseminerad omedelbart bums samt tog ett bakterieprov.
Hästen brukar alltid ha rejäla, jämna brunster men denna gång har hon inte visat tillstymmelse - vadan detta?
Varken antal dagar eller (brist på) brunsttecken stämmer.

Skall sådant här vara normalt?

Jag kommer aldrig hålla på med avel iaf, det är ett som är säkert :mad:.

Alltid lika tråkigt! :(

Min ena som alltid har ojämna brunster, har i år varit som en klocka... har de bytt knaske?

Vädret spelar stor roll och det har ju varit blandat varmt och kallt ganska länge nu.

Har inget konkret att komma mer än Bättre lycka denna gång.

Lill / STall Nöbbeled

Kort brunstintervall tyder ofta på att de är infekterade.
Bara de behandlas mot ev bakterier brukar det bli bra.

...men vad händer då :confused:?

Om vi leker med tanken att det finns en bakterie - är det troligt att det är därför hon inte tog sig?

Är det vanligast att de tar sig på första försöket vid semin?

Hon blev nu omseminerad idag och provsvaret får jag på måndag - om det visar bakterier är då även denna seminering åt helsike eller går det att behandla samtidigt som man inväntar 17:e dagen?

Visst kan du behandla under pågående seminering. Det befruktade ägget hamnar ju inte i livmodern förrens dag 6 efter befruktning, så en behandling hinner ju göra nytta.
Visst kan de löpa om utan att de är infekterade, men ett bakterieprov är ju inte fel, då vet man ju i alla fall hur läget är.

Hej!
Maja har också varit knepig i år, brukar vara som en klocka annars. Först och främst så fölade hon ju nästan tre veckor för tidigt, sedan körde vi upp henne till stationen på 29:e dygnet, då hade ägget redan gått. För att vara i god tid till nästa brunst körde vi upp henne 5 dagar innan planerad brunst, inget händer....
Nu sprutades hon igång för en vecka sedan och kom i fin brunst efter några dagar, och det låter ju jättebra :smirk:
Det är bara det att hon släppte två ägg, vilket jag aldrig varit med om tidigare. PG sprutan satt väl riktigt fart på henne, dessutom var det riktigt full sprutt på de små liven från hingsten. Dubbel lycka eller.. :( . Nu skall hon upp redan på 15:e dygnet och sedan stå där ett tag, så de kan kolla henne under en längre tid.
Och hingsten som bara är i avel några dagar till.
Är det någon som vet hur stor risk det är för den kvarvarande blåsan vid en eventuell klämning :confused:

I alla fall så verkar det vara en sen start på stona, och det är ju fortfarande kallt så det är väl inte så konstigt kanske. Tydligen var det fler ston som var i otakt och sprutdes i år, enligt stationen.
Lycka till denna gången i alla fall!!
Nina

Fick provresultatet idag - inga basilusker - :D.
Vilken lättnad.

Hon hade "stora ägg" i fredags och då blev hon inseminerad. Sedan har det varit pisskallt under helgen så idag när de kollade henne så var äggen kvar och om möjligt ännu större så det blev återigen en ny insemination.

Jag orkar inte med detta längre, kan inte pållan få bli konstaterad dräktig så jag kan få slappna av lite :p.

Liknande trådar

Avel Vi har insiminerat vårat 10 åriga kallblodssto med skicksperma. Hon har tävlat fram till hösten -10 och det har tagit ett tag att få...
Svar
6
· Visningar
1 598
Senast: Casper
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Avel Nu är det problem i torpet. Stoet som jag var fundersam på om hon var dräktig då hon inte kom i brunst, var tom och hade en bråkig...
2
Svar
28
· Visningar
2 160
Senast: Hovdam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar