Inte bara se godisen när man ska tränar?

B

Bee Sweet´s

Har ett problem med Leia...

När vi ska träna saker som är mer lugna, som t.ex ligg och stå så ser hon bara godisen... Hon blir låst och hör inte... Det är bara godis som hägrar, har prövat med en leksak men det är samma där..
Har jag inget gott/roligt så är det inte tillräckligt kul.

Men alla andra saker som t.ex gå ut, gå och lägg dig, hoppa ner mm är inga problem, det har hon lärt sig automatiskt...

Gör jag för stor grej av det hela??

Har ni några tips??

Sv: Inte bara se godisen när man ska tränar?

Skulle rekommendera att öva mkt kontaktövningar. Att du håller tex godisbitar i handen, låter hunden veta det, knyter handen, sen håller handen utsträcktlångt från dina ögon, och väntar att göra ngt alls tills hon set dig i ögonen. Detta är mkt lättare att genomföra med hjälp av en sk klicker, eftersom du kan belöna DIREKT när hon tar kontakt med dig, istället för att bara se godiset.

Så fort du lärt att klicket betyder: BRA! Och godis, så kan man med hjälp av den komma vidare i träningen.

Finns massa böcker osv om klickerträning!

Hoppas dett kan vara en idé!

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka