Inte avmaskat

A

Amia

Ägaren till hästen jag rider har inte avmaskat sina tre hästar ännu! inte nån gång detta året har hon gjort det! har vart på henne om att hon bör göra det men hon lyssnar inte..

Hur ofta ska man gölra det egentligen?

Hästarna har gallaor men det skyller hon på att det e fodergallor! Hästarna har börjat bli tunna över revbenen.

Snart köper jag eget avmaskningsmedel om inte hon har tänkt göra det!

Är inte de senaste rekommendationerna att man ska skicka in ett träckprov för att se om hästen har mask innan man avmaskar? Då får man också reda på vilket medel som är lämpligast.
Annars så brukar man väl avmaska åtminstone före, mitt i och efter betesäsongen. Dessutom brukar man avmaska mot styngflugelarver i okt-nov har jag för mig.

Det här är vad jag tror/har för mig men jag hoppas att någon annan har bättre koll än jag.

/Catrine- som inte haft egen häst på flera år och därför inte har hängt med så bra på de senaste avmaskningsråden

före och efter betet ska hästarna avmaskas! (sen fler ggr oxå) att maska för mkt är inte bra, men maskas ska dom.

minst 2 gånger i året,det är före och efter bete,det är viktit
sen kan det ju va bra att avmaska en gång i löpet av vinteren også

Det bästa är att ta ett träckprov först, så att man får reda på om hästarna har några parasiter och i såfall vilka. Kontakta SVA (se länk nedan så får du reda på hur du bär dig åt med det).

Normalt avmaskar man före och efter betet, och dessutom under betesperioden. Hur ofta under betet beror på vilket preparat man använder, följ rekommendationerna som följer med då du köper det. Alla hästar som ska gå på samma bete ska avmaskas samtidigt, och två - tre dagar innan de släpps ut.

Unghästar (upp till två - tre år) ska avmaskas mot spolmask på vårvintern (februari). Ser man styngflugeägg på hästarna (små gula korn på framben och bringa) ska de avmaskas mot detta på hösten innan frosten kommer.

Byt preparat vartannat år för att undvika att parasiterna utvecklar resistens.

Se mer på sva´s hemsida (sveriges veterinärmedicinska anstalt) www.sva.se.

okey,
min syster sa det till mig att man kan göra det,men behöver inte.jag vet inte,jag har bara avmaskat före och efter betet.pluss när vi har bytt stall.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 543
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London