Insynsskyddande häck

Sastra

Trådstartare
Jag behöver insynsskydd runt tomten, och det skulle vara trevligt om det var i form av en häck och inte ett plank, så det slipper se ut som att jag barrikaderar mig där innanför. ;)

Häcken kommer behöva vara både lång och hög så önskemålen är som följer:

-Snabbväxande
-Billig
-Tät
-Grön året om

Hade tänkt på syrén, det blir ju både vackert och väldoftande, men då har vi ju bara insynsskydd på sommaren. Finns det öht något annat än barrbuskar (med växthastighet av 1cm/år) om man vill ha åretrunt-buskage?

Sv: Insynsskyddande häck

bok eller avenbok skulle också kunna fungera. dom behåller ju de flesta av sina vissna löv fram till våren när de nya ska titta fram. det blir dock inte ett lika tätt insynsskydd som om man väljer thuja. :)

Sv: Insynsskyddande häck

Ligusterhäck är vackert! Nackdelen är att den växer så långsamt, men jag har googlat runt lite och det verkar gå att köpa lite mer uppvuxna plantor som ändå inte är så hysteriskt dyra.

Poli: Thuja tänkte jag på först, är dock rädd att det blir väldigt "dystert"? Avenbok verkar vara ett bra alternativ.

Vidare spånande: Att jag vill ha en häck är som jag nämnde enbart för insynsskydd, finns inget behov av att markera tomtgräns eller liknande.

Vad tror ni: Är det bästa alternativet en enhetlig häck, eller skulle det kanske se trevligt ut att ordna insynsskydd med hjälp av olika sorters buskar? Det blir ju inte kompakt på samma sätt som en häck, men hindrar i alla fall direkt insyn av förbipasserande.
Förstår ni hur jag menar? Något i den här stilen
Bild
(Den enda bilden jag hittade som illustrerar min tanke någorlunda, lånat den helt fräckt från hemsidan)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver tips på hur man kan göra sin trädgård lite mer intressant (och vacker) både för hundar och människor. Vår baksida där vi och...
2
Svar
26
· Visningar
2 885
Senast: Raderad medlem 94602
·
Trädgård & Växter Ja, vad ska jag ha egentligen? Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 578
Senast: BobberiBoo
·
Trädgård & Växter Vi köpte hus för några månader sen och nu börjar det växa så det knakar både på framsidan och baksidan av huset. Jag som är väldigt...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 856
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar