Hundvänlig trädgård?

Ni som bygger grejer som berikning för hundarna, använder dom det?
Våra har struntat i allt vi har hittat på. När de är i trädgården så bara myser de. Luffar runt lite och sniffar här och där eller ligger och slappar/sover.
Livet utanför tomten och hundgård verkar räcka som berikning :)

Så trädgården har jag valt att anlägga för oss människor men på ett sätt så att den inte blir massakerad om nån hund skulle få ett ryck :)
Leon gjorde det på nattis.

Har planterat en sån för 3 veckor sen. En present från mig till maken. Han har velat ha en sån länge så jag slog till på växtrean. Hoppas den klarar vintern här :)
Var försiktig när du klipper ner den i vår, så du är säker på att det inte blir fler frostnätter - det lärde jag mig :D Jag klipper ner den ganska hårt varje vår när den börjar skjuta nya skott. Den blir nu större för varje år.
men helt galet så mycket fjärilar den drar till sig. I år har jag haft "kolibrisvärmare" (stor fjäril som ser beter sig som kolibris) här lite då och då och sådana har jag aldrig någonsin sett förut :love:

Och sista tipset, en större trästock liggandes någonstans i trädgården att klättra på/hoppa över. Lite enklare att få dit än en stor sten och ger lite mer "äventyrskänsla" till trädgården. När jag skriver det inser jag att jag i alla fall vill ha en själv :laugh:
Mina hundar har jättekul på sin stora ekstock - men är kanske inte så lätt att få hem en sån. Jag grävde även ner riktigt grova (25-30 cm) stubbar på lite olika djup så de stack upp olika mycket, så det blev bra balanshinder. Betydligt lättare gjort än att få hem ett träd!

Ja men ja, så klart! Vi ska faktiskt ta ner några träd i höst på andra sidan av huset. Där kan det nog bli en del kul användbart material!

@Voff Jag har bara en hund och hon använder det kanske inte som jag tänkt mig. :angel:
Jag har en hundgård på 700 kvm, däremot så används stockarna till godisletande och så droppar jag färskfoder uppe på/ mellan/ under och det är uppskattat.
Hon går gärna och strosar och sniffar, men är inte och grejar på saker om det inte lönar sig.

Okej, Helga nyttjar höga ytor. Som ex kabeltrumman som vi har som avlastningsbord vid grillplasen (vi har ett hörne naturtomt med enklare grillplats)
Hon har nån grej med att vistas på just bord :cautious:

HnoqMup.jpg

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Tänkte delge er vår trädgård i hopp om att få lite tips och råd kring den, just nu är det verkligen mest gräsmatta och den är så...
Svar
1
· Visningar
2 156
Senast: karini
·
Trädgård & Växter Jag vill göra min tomt snyggare och mysigare! Men jag har två problem: en väldigt begränsad budget och att jag bara hyr huset. Nu...
Svar
0
· Visningar
943
Senast: kryckan
·
J
Trädgård & Växter Vi har skissat på ett förslag för att återuppbygga vår trädgård, demolerat av två vovvar:crazy: P g a ekonomin kan vi inte...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Modig_Korn
·
Trädgård & Växter Efter att ha blivit misshandlad av mig i ungefär 2 år och dessförinnan blivit misshandlad av förra hyresgästen så känns den trött, hemsk...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka