Insynsskydd i lägenhet?

Red_Chili

Trådstartare
Vår "fantastiska" BRF bestämde sig plötsligt för att hugga ner buskarna utanför mitt fönster. De höga buskarna som gjorde att jag kunde ha persiennerna uppe utan att alla förbipasserande på gångvägen såg rakt in i mitt hem. När jag frågade de som högg ner buskarna hur jag skulle göra nu fick jag ett snäsande "Du får väl ha nere persiennerna!" till svar. Jag ska alltså ha nere persiennerna året runt, dygnet runt, för att folk inte ska stå och glo på mig när jag är hemma... :meh:

Jag har funderat på att köpa sån där plast som man kan ha i badrumsfönster, för att ändå få in lite dagsljus osv. Meeen jag skulle vilja ha någon variant som går att lätt ta bort, eftersom jag faktiskt vill kunna se ut ibland också.

Så. Har ni några fantastiska lösningar på vad jag kan göra? Gardiner är inte ett alternativ, de puttar hunden undan och sedan vaktar hon mot hundar som passerar utanför (självfallet jobbar jag på att hon inte ska göra det).

Visst är det underbart? så gjorde vår bovärd förra våren, hade en perfekt STOR buske här utanför som skyddade mot insyn och skuggade mot solen som annars ligger på hela eftermiddagen (= jättevarmt i lgh). Anledningen att den kapades ner var att den skymde sikten för mina nyinflyttade grannar (som förövrigt flyttade en kort tid efter det :meh:). Jag måste ha persiennerna nerdragna och mer eller mindre helt igen för att kunna vistas här inne sommartid, vintertid försöker jag ha dem uppdragna i perioder och inte tänka på att det promenerar massa folk o kör en massa bilar alldeles utanför... Grannen, som flyttade in i lägenheten bredvid, har såna där halva insynsskydd för nästan alla fönster och gardiner att dra för den inglasade balkongen.

Oh ja, framförallt när de senare även kapade ner de stora buskarna runt uteplatsen och planterade nya extremt låga buskar där istället. Ingen frågade någonsin om jag hade någon åsikt om det hela. Däremot fick jag nyligen se en lapp på anslagstavlan där de bad en skicka mail om hur man vill ha det med växter på innergården, för där ska det tydligen göras om också. Väldigt intressant att jag får tycka till om hur innergården ska se ut, men inte säga ett ljud om hur buskarna i direkt anslutning till mitt hem ska vara... Förhoppningsvis flyttar jag inom inte allt för avlägsen framtid, och då blir det utan tvekan till något som INTE ligger på bottenvåningen, men man ska ju stå ut minst en sommar innan det ens blir att tänka på :/

Kan du inte ha fönsterplast i nedre delen av fönstret (så högt upp du tycker du behöver) och lämna fritt upptill så att du kan se ut? Om du vill kan du skärma av övre delen av fönstret genom att släppa ner persiennerna en bit eller hänga upp en hissgardin.

Finns ju solskyddsplast som är som en spegel på utsidan och genomskinlig från insidan?

Jag har ett vanlig stort fönster på toan och där har förra ägaren satt upp "badrumsplast" på nedre delen av fönstret så att det är fullt ljusgenomsläpp men helt omöjligt att se något. Samma sak hos min sjukgymnast.

En granne här har en stång på 1/3 - halvvägs ner på fönstret. Därifrån har hen en gardin, jag tycker det ser smidigt ut. Då är det lite svårare att se in från gatan men dom i lägenheten kan se ut och dom får in solljus.

En granne här har en stång på 1/3 - halvvägs ner på fönstret. Därifrån har hen en gardin, jag tycker det ser smidigt ut. Då är det lite svårare att se in från gatan men dom i lägenheten kan se ut och dom får in solljus.
Det var väl ganska vanligt förr, jag hade så i mitt kök fast jag bor en trappa upp. Mina grannar mitt emot på bottenvåningen har en snygg mönstrad plastfilm(?) i köket. Insynsskydd antagligen för de har ingen sol där.

Vår "fantastiska" BRF bestämde sig plötsligt för att hugga ner buskarna utanför mitt fönster. De höga buskarna som gjorde att jag kunde ha persiennerna uppe utan att alla förbipasserande på gångvägen såg rakt in i mitt hem. När jag frågade de som högg ner buskarna hur jag skulle göra nu fick jag ett snäsande "Du får väl ha nere persiennerna!" till svar. Jag ska alltså ha nere persiennerna året runt, dygnet runt, för att folk inte ska stå och glo på mig när jag är hemma... :meh:

Jag har funderat på att köpa sån där plast som man kan ha i badrumsfönster, för att ändå få in lite dagsljus osv. Meeen jag skulle vilja ha någon variant som går att lätt ta bort, eftersom jag faktiskt vill kunna se ut ibland också.

Så. Har ni några fantastiska lösningar på vad jag kan göra? Gardiner är inte ett alternativ, de puttar hunden undan och sedan vaktar hon mot hundar som passerar utanför (självfallet jobbar jag på att hon inte ska göra det).

Min bostadsrättsförening tog också bort buskar utanför mitt fönster förra året. Jag har köpt fönsterfilm som fästs med vatten och är jättelätt att ta bort. Finns många varianter att välja på. Man får ju inte göra reklam här men googla fönsterfilm så får du en bit ner på första sidan upp en färgbutik i Stockholm som har stort utbud och skickar hem.

http://www.solfilmer.se/en-invandig-spegelfilm-p-355.html?osCsid=27de4ed0fa14784e787f07805f18d249 hittade där! Ska helt klart skaffa om jag nångång bor på bottenvåning igen!

Funkar den även när det är mörkt? Låter ju på beskrivningen (att det är skillnaden i ljusintensitet som ger spegeleffekten) som att det skulle kunna bli tvärtom om man har ljust inne när det är mörkt ute, dvs att man inte kan se ut men alla kan se in...
Eller tänker jag fel?

Det finns ju "persienner" (som heter vad?) som är tvärtom. Som man drar nedifrån och upp. Då kan du ha öppet i den övre delen om du vill.

Jag hänger lite i "Återbruka mera" på¨fb och där är det oerhört poppis att rolla fönsterna med filmjölk som när det torkar blir ett frostat insynsskydd. Lätt att torka bort om man vill ha öppet igen och lätt att he dit nytt.
Precis vad jag tänkte tipsa om:D
Funkar visst lite sämre om man har
bara:p
Finns ju film som gör att man ser ut som vanligt, men utifrån speglar glaset.. Man får bara se till att inte gör som de gjorde på vårat jobb och sätta filmen åt fel håll :p fyllde inte riktigt nån större funktion då

(:o feltryck.. Får inte bort denna)

Jag bor på bottenplan med ett STORT fönster mot parkeringen.
Har köpt fönsterplast på Bauhaus, ett med bambumönster och ett frostat. Har satt upp det växelvis på ca 1/2 fönstret.
Detta ger mig stort ljusinsläpp men ingen direkt insyn i vad som händer i lägenheten. Står jag upp syns huvudet, inte mer. Har även två våldet med tjockare gardin vid sängen och balkongdörren som ger mindre insyn. Tanken är att även ha större gröna växter i fönstret, men jag kan inte hålla de vid liv :angel:

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en blandras som nu är snart 7 månader. Hon har vart en ganska svår valp med massvis av hyss för sig, som många är! Vi har...
Svar
8
· Visningar
2 616
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka