Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

_bjòla_

Trådstartare
Hej alla!

Jag har en islandshäst, ett sto som är 11 år.
Detta är min ögonsten och nu behöver jag hjälp och tips för att kunna ta hand om henne på bästa sätt.
Hon är IR(Insulin Resistance), och vi har tagit blodprover på henne vilket visar att hennes insulin är väldigt högt, hon äter medicin 2 ggr dagligen, Metaformin, mot detta. 28 tabletter 2 ggr dagligen, de är mycket medicin och krossa och få i henne.
Hon fick även fång får nått år sen och antagligen delvis pga av denna höga insulin.
Hon äter idag grovfoder och lite betfor för att få i henne medicinen och sen är det ju bra för tarmfloran.
Hon har också vilat en del pga av att hon haft ont pga av fången, nu när hon börjar bli bättre så borde jag rida henne för de mår bäst av motion och röra sig när det har högt insulin, eller hur?
Någon annan som har en häst med hög insulin eller EMS (Equine Metabolic Syndrom) och hur gör ni för att dessa ska må bra?
Någon som tagit bort sin häst på grund av detta?
Vetrinärerna jag prata med nu på slutet säger att man kan ju dömma ut dem, men jag vill ju ge henne en chans så länge hon inte lider och har jätteont, de är ju fler ändå som håller på med detta på sina hästar??

En annan fråga är ju om det är någon som kan nått om att avla på en häst som haft detta problem men sen kanske fått ner insulinvärdet på en normal nivå.
Jag har nämligen betäck mitt sto, testa flera ggr. ( innan jag visst om att hon var IR och hade fång) men då sa de hon kanske inte "tog sig" pga av att hon redan då hade högt insulin och då stötter kroppen bort fostret, någon som vet eller kan sånt angående dräktighet och IR, eller EMS???
Jag är intresserad av att veta hur de fungerar?
Hoppas att någon mer än jag har en sån här häst och jag vill gärna veta som sagt om ni har tips och råd om foder, motion eller så:)
Läst någonstans att extra salt och jod är bra???
Skriv mer än gärna!
// Tora
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Vi är ett par stycken i bantningstråden med IR-hästar.
Det viktigaste är att se till att hästen är i optimal vikt, inte över- eller underviktig. Motion är bra, det förbättrar insulinkänsligheten. Foderstaten måste ses över och socker och stärkelse ska bort. Gräs är kanske inte heller aktuellt om hästen är mycket IR eller lättfödd eller fångbenägen.
Jag hade inte gett betfor till en IR-häst. Möjligen urvattnad, så man får bort så mycket melass som bara möjligt.

Här är några länkar om hur man kan förhålla sig till en IR-häst:
Managing IR
Managing IR
IR in horses
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

En annan fråga är ju om det är någon som kan nått om att avla på en häst som haft detta problem men sen kanske fått ner insulinvärdet på en normal nivå.

Som sthu skrivit, så kolla in i bantningstråden så är det flera användare (inkl jag) med IR-hästar.

Du ska inte avla på henne anser jag (om du hade tänkt det alltså). Dels för att dräktighet förändrar insulinnivåerna och en innan fullt frisk häst kan bli IR under dräktighet, och dels för det finns ett genetiskt samband. Det kan vara svårt att få IR-ston dräktiga med ja,vilket antagligen är naturens skydd..

Så även om man får ner insulinet och kroppsvikten och får hästen symptomfri skulle jag aldrig ens tänka tanken att avla på ett IR-sto, än mindre ett IR/fångsto. Att stå med ett högdräktigt sto med fång måste vara bland de värsta mardrömmar en djurägare kan möta.

Sköljer du betforn? Om inte, börja med det genast. Det är på tok för mkt socker i betfor för en IR-häst. Ta betfor, en stor hink, och så på med MASSOR med vatten, mycket mer än betforn suger åt sig - ju mer vatten dessto bättre. När betforn svällt klart kommer vattnet vara brunt. Häll bort det vattnet. Sen tar du ett durkslag och häller betforn i, och så spolar du det med vanligt vatten. Spola tills 'sköljvattnet' är klart och genomskinligt. Då har du löst ut och sköljt bort det mesta av melassen, och kvar är det nyttiga, fiber etc. Sen kan du ge det.

Ett alt om du tycker det är bökigt är omelasserad betfor men kan vara svårt få tag på i vissa delar av landet (och är dyrt), eller - vilket jag själv valt pga 'enklare' - ge melassfri lucern. Det är lättare att få tag i.

Hur är din häst i hullet, har den gått ner till normalvikt? Vad väger den? (Lite nyfiken ang vikten för att jmf doseringen av metformin, iom att din är en islandshäst så borde den ha en vikt som ligger under eller max samma som min. Så vad har du för styrka på metformintabletterna är jag också nyfiken på, bara ändå. Tycker du de hjälpt?)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Hur länge har hon ätit metformin?
Om hon är överviktig så bör du banta henne så snart som möjligt annars är det svårt att få IR att gå tillbaka. En IR häst behöver inte alltid vara IR. Det går att minska IR om man bantar den i tid. Men det är svårt att banta en IRhäst.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag har en IR ponny. Hon har varit på klinik två gånger och gjort belastning, ätit metaformin i en månad och bantat mycket, men ska ner mer. Har aldrig haft fång.

Du har redan fått bra tips av dom andra som kan detta. Själv är jag fortfarande förvirrad. Har du en sockeranalys på grovfodret?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Tack för alla svar.
Jag förstod att folk skulle tro att jag ville avla på henne, men jag var mest nyfiken på varför IR-hästar inte blir dräktiga, självklart fattar jag att man inte ska avla på henne som både har IR och fång, varför skulle jag ens utsätta henne för det!
Hur som helst, hon har ätit metaformin ( 500 mg tabletter) i nästan ett års tid och efter ett halvår så åt hon 14 tabletter 2ggr dagligen och sen tog vi nya blodprov och då var de oförändrat och då fick hon 28 tabletter 2ggr dagligen, och nu har vi just tagit ett nytt blodprov så jag väntar på svar snarast.
På strömsholm tyckte de att jag skulle ge medicinen i betfor därför har jag gjort det, jag ifrågasatte också att de var mycket socker, men eftersom hon även stått still så pass mycket på boxvila så ville de att hon skulle ha detta pga av magen osv.
Men det där med att skölja betfor är ju en bra sak, och nu så fort hon rör sig mer så kanske jag kan ge henne nått annat att få ned medicinen med som ni skrivit.
Nej hon är inte alls väldigt överviktig numera, har sakta fått ned vikten på henne och kanske så fort hon är symtomfri och jag kan rida henne så blir det ännu bättre? Kommer inte ihåg vad hon väger, men ska kika upp det.
Hon är lite mer än normalvik, men inte lång ifrån nu. Hon har fettnacke och en "limpa" som blir mindre och mindre vid sadelgjorden.
Har aldrig riktigt kommit igång med henne heller på grund av fångvändor hit och dit, men nu snart kanske jag kan börja.
Vetrinärerna har sagt att jag kanske ville fundera på att dömma ut henne pga av att de alltid går upp och ned med fånget, mycket boxvila osv, sen på grund av hög insulin också. Men hästen är min ögonsten och jag vill verkligen göra allt för henne först och se hur detta kan bli.
Jag har köpt henne för väldigt mycket pengar och de är ett mycket fint sto som har fina tävlingspotesial och höd bedömmning inom islandhästvärlden.
Jag vill gärna testa allt innan jag ger upp som sagt och eftersom jag aldrig ridit henne ordentligt och fått upp kondition på henne under tiden hon varit dålig, så nu är detta nästa steg jag tänker göra ( självklart ska hon må bra innan jag testar detta).
Men jag tycker motion måste ju vara ett bra sätt först och främst och se hur hon mår efter detta?
Vad gör ni med era IR-hästar, rider som vanligt??
Jag vill ju tävla och träna, är det nån mer som gör detta med sina IR-hästar som mår bra??
Hur tycker ni det fungerar med metaformin, ni som ger detta?
De säger på strömsholm att min häst kanske får äta det hela livet ut om det är så att man hittar en bra nivå på detta. Visst skulle detta vara okej så länge hon mår bra, men de kostar en del också :(

Min hästar går aldrig på bete, vi har en bra hage så de kan gå och "pilla i sig lite", har en shettis också så de fungerar bra, de går alltid in på nätterna.
Hon står på spån samt äter hö ur hönät.
Jag har skickat in mitt hö på analys och nu ska vi fixa en ny foderstat då min kompis jobbar med detta, så jag försöker göra de så bra som möjligt för henne.
Visst ni andra nått om detta med extra jodd och salt??
En annan sak, de finns ju ett foder man kan köpa som heter Equigard, någon som testat detta?
Skriv gärna mer alla=) Alla tips och råd är välkomna.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Om den har fettnacke måste den bantas mer o det allra bästa är ju som du själv tänker- att ngn form av motion är det absolut bästa för att få ner insulinvärdet. Om det så bara är skritt. uppsuttet ger mer motion o ngt djupare snö ger avlastning på hovarna o tar mer på övriga kroppen.

En häst kan bara tillverka ett överskott av insulin tills systemet inte fungerar alls längre. Vad händer då? Den blir fet o orkar inget då cellerna inte får det näringsupptag som krävs. Då kan det vara för sent att försöka rida bort det- som heller inte har fungerat tidigare.

En häst som har bantats till slank blir pigg o inte längre lika hungrig o lättfödd.
Den får en ganska normal metabolism igen o mår toppen.

En IR eller hosthäst ska aldrig "vila",
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Innehållsförteckning till equigard, hämtad från hemsidan

"Råvaruinnehåll:
Snittat alpehö (varmluftstorkat, lågglykemisk) 22%, torkade äpplen,
socketbetväxttråd, linfrö 4,4%, äppelsirap, majsgroddar, olja kallpressad kryddväxter (kamomill, rosmarin, koriander, bockhornsklöverfrö ) 3%, snittat
lucerne, öljäst, vindruvskärnextrakt , salt havsalgkalk, morötter, vitlök, havsalgmjöl, vetegroddar oljablandning
(linfrö-, solros-, majsgrodd ) 3,5%, fänkål, , mariatistel risgroddar, isomaltose prebiotisk 1,5%, vetekli ,"

Jag tycker att man ska akta sig för foderblandningar om man har en IR häst. De innehåller ofta en hel del märkliga ingredienser som äpplen, äppelsirap, vindruvskärnextrakt, havsalgkalk, morötter, vitlök, havsalgmjöl, vetekli. Jag hade inte gett ngn av de uppräknade ingredienserna till min IRponny (hon får ett äpple eller en morot ibland men oftast inte). De olika groddarna vet jag inte om det är bra eller dåligt, inte de olika örterna heller. Men kvar blir alltså hö och olja och lusern. Det är säkert bättre och billigare att köpa det på annat sätt tillsammans med mineraler. Blandningen innehåller 13% socker och stärkelse. Det är en del och mer än rekommendationen för IR hästar.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

.
Men jag tycker motion måste ju vara ett bra sätt först och främst och se hur hon mår efter detta?
Vad gör ni med era IR-hästar, rider som vanligt??
Jag vill ju tävla och träna, är det nån mer som gör detta med sina IR-hästar som mår bra??
Hur tycker ni det fungerar med metaformin, ni som ger detta?
De säger på strömsholm att min häst kanske får äta det hela livet ut om det är så att man hittar en bra nivå på detta. Visst skulle detta vara okej så länge hon mår bra, men de kostar en del också :(

Tog du sockeranalys när du analyserade med? Om inte, ring och be om det.

Ang ridning/motion så för en IR som är frisk från sitt ev fång så är det bara bra med motion, ju mer dessto bättre, allrahelst VARJE dag. (Behöver ju inte vara hårdträning varje dag).

Motion ökar känsligheten för insulin nämligen, dvs det är rena medicinen för en IR-häst. Redan 30 minuters skritt ökar insulinkänsligheten =)

Ang tävla, så om hästens IR är under kontroll och den inte medicineras finns ju inget som hindrar det. Däremot om den står under medicinering är det ju knivigare med tävlandet. Då får du nog söka dispens - ingen aning om man får dispens eller om det någonsin ens ansökts om det för metformin dock.

Ang kostnaden, så det finns 850 mg:s tabletter, då får du ner tablettantalet lite. Du kan ju kika om det skulle bli billigare kanske, kan ju vara så att högre styrka är dyrare. Priset varierar varje månad, men sällan några jätteskillnader. Dock av någon KONSTIG anledning är 100-pack nästan alltid billigare än att köpa t ex 200-pack.

Jag tar ut 400 tabletter per gång (ska öka det på nästa recept), och att köpa 4 frp a 100 tabletter är nästan alltid billigare än att köpa 2 frp a 200 tabletter (som receptet är utskrivet på).

Jag hämtade nyss ut, då kostade 100 st 850 mg:s tabletter 52 kr.

Nu får din 28 tabl a 500 mg = 14 000 mg morgon och kväll = 28 000 mg/dag.
Med 850 mg tabl blir det 28 000/850 =32,9 = 33 tabletter/dag. 33 tabl/dag * 30 dagar = 990 tabletter avrundar till 1000 st. Då skulle det med priset jag gav på nyårsafton alltså bli ungefär 500 kr/månad. Vet inte vad du betalar nu dock, men du kan ju se om det kanske blir billigare så?

Min väger 400 kg. Han fick från början 7 tabl a 850 mg morgon och kväll, sedan ökat till 7 tabletter tre gånger per dag. Sen gick jag tillbaka till morgon och kväll, men nu har han lagt på sig lite depåer, så han får 10 tabl morgon och kväll just nu.

Jag tycker metformin har fungerat bra, svårt att veta hur det varit utan dock. Men när han fick det var han i normalt hull (dvs nedbantad), men hade depåer. Alla utom mankammen försvann med metforminet, himla häftigt. Han har dock alltid värst problem vintertid, då han utan att foderstaten är ändrad osv går upp i vikt och lägger på sig depåer. Förra vintern fick han fång i samband med det. Även fast han får metformin har han gjort det i å¨r, lagt på sig lite depåer och gått upp lite. Men INTE lika mkt som förra året, än iaf. Jag håller koll, och behövs det kommer vi öka medicinering, som max till 14 tabletter 3 ggr/dag. Förhoppningen är att det inte ska behövas dock.

Även här säger veterinärerna att det kan vara så att han behöver äta metformin resten av livet. Vi kommer dock - om allt ser bra ut etc - prova fasa ut dem i vår och se, men det har förvarnats för att det är rätt troligt han kan behöva det livet ut. För mig är det ett 'lågt pris' att betala om det innebär att jag får ha honom kvar och han vara frisk, även om jag helst ser att han kan må bra utan medicin. Både för hans och min skull (inget vet ju alls vad ev bieffekterna av långtidsmedicinering med metformin är.. )
Min har ätit det sedan i juli.

Ang salt och jod, så det enda veterinärt förankrade rådet är extra e-vitamin, 1000 ie e-vitamin. Övrigt finns inga belägg för i nuläget. Utan där får suntförnuft etc styra. Jag ger min linfröolja och gurkmeja. Ingen aning om det påverkar egentligen, men det tros kunna öka insulinkänsligheten, och ingetdera är farligt att ge, dvs i värsta fall är det verkningslöst.

Jag skulle INTE ge extra jod - alls. För mkt jod är giftigt. Salt däremot kan du ju ge extra om du vill, kolla så hon inte börjar dricka och kissa alldeles för mycket bara.

I övrigt påstås krom, magnesium osv kunna hjälpa, men från 'experthåll' anses det - och allt annat som sagt utom e-vit - vara för osäkert om det ger resultat för att kunna rekomenderas idag.

Samma sak gäller alla möjliga och omöjliga foder som finns. Om de passar med vad hästen behöver och höet innehåller och innehållsförteckningen är okej så är det ju knappast skadligt att ge. Läs NOGA, då flera (vet ej ang equiguard) foder och tillskott för IR/fånghästar kan ha en helt olämplig innehållslista för just fångisar/IR-hästar - eller vara 'dyr halm i lyxförpackning' t ex.

Men bättre än alla tillskott och kraftfoder i världen är - motion och diet.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Hej igen alla kunniga!
Nu är det så att min häst har fått melassfri lucern istället för betfor som strömsholm sa att jag skulle ge henne för att få ned medicinen med, men jag förstår ju också att de är mycket socker i detta och har bytt, men nu vägrar hon äta denna lucern, jag har blött den för jag vill inte ge henne torr! Någon som har nått annat eller nytt förslag på vad jag kan göra för att få ned medicinen utan att ge henne nått med massa socker??? Kan ju blanda med lite havra och vatten bara så hon får ned medicinen.
Tog nyligen blodprov på henne också och de var på tok för hög, över 300 låg insulinet på och vad är normalt 30 eller vad sa vetrinären :( inge vidare alls, de ville att jag skulle ge henne ännu mer metaformin, och hon står redan på 28 tabletter 2 ggr om dagen.
Hon är dessutom halt så jag kan inte rida henne heller så vi får se om motionen gör att hennes insulin sjunker:(
Känns så himla hopplöst och hon lider verkligen och har ont, de syns ju på henne.
Vad ska jag ta mig till, har varit såhär de senaste 3 åren nu:(
Jag behöver hopp och hjälp! Vill inte ta bort henne ju!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

INTE havre.

Sköljd betfor, har du provat det?

Annars, ge medicinen i spruta i munnen.

Ang att värdena inte är bättre, har du sockeranalys på höet?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

OKej, så ingen havre.. nej har inte provat sköljd betfor, får testa det.
Grejen är den att så länge de bara är jag som ska ta hand om henne så kan jag krångla hur mycket som helst med betfor och sprutor i munnen osv, men så fort någon annan ska fixa hästarna så blir de problem, och detta känns väldigt jobbigt att man aldrig ska kunna be någon annan hjälpa mig, att jag aldrig ska kunna åka bort, aldrig kunna missa en enda fodring osv. Visst så är livet med en sjuk häst, men ändå. Känns himla trist och sen mår hon iaf dåligt hela tiden:(
Nej har ingen socker-analys på höet, vet någon var man billigast och snabbast fixar det ifrån för ställe.
Ni andra som har hästar med IR, är det alltid fullt friska så ni kan motionera dem, jag tänker eftersom IR ändå kan utlösa fång som de gjort på min häst så borde de finnas fler som inte är går att rida jämt???
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Min IR-häst har inte varit igång tyvärr. Först hade han ju fång, då IR-ypptäcktes. Stod ju för fånget i många månader. Sen hann vi inte ens igång mer än minimalt, innan han pga sin IR fick fång i februari. Några mån vila till. Och så IGEN så hann vi inte ens igång innan han skadade sig. Stod på box hela sommaren, fyra månader, och är NU, mer än 6 mån senare, under uppsutten igångsättning i skritt.

Så nej, har inte kunnat motionera alls större delen av de senaste snart 2 åren..

Åt hon lucernet i början?

Min får jag truga lite, han åt det fint i lucern i början. Sen vägrade han, rörde inte ens maten. Då fick jag byta mat och så åt han, ett tag. Sen tröttnade han. Osv. Det är inte medicinsmak eller något som gör det, utan han lessnar helt enkelt.

Så jag byter runt mellan några olika sorter. Melassfri lucern, sköljd betfor, potatisprotein och happy hoof (HH skulle jag inte ge din dock med de insulinvärdena). Ofta räcker det ändra mängden på något, t ex ge mer happyhoof och så slinker 'hela portionen' ner (dvs även lucernet etc).

Jo förresten, i början fick min tabletterna hela, det gick bra. Sen slutade han äta, men när jag krossade tabletterna gick det bra en lång period, tills han tröttnade på maten i sig. Min tycker inte riktigt om blöt mat egentligen tyvärr (måste ju blanda tablettkrosset i ngt blött).

När det varit som värst har han fått det i spruta.

ANg sockeranalys så Agrilab är billigast. Eurofins analyserar också socker men är dyrare.

Förresten, ang havre, detsamma gäller korn, majs osv. Havre, korn etc innehåller mycket stärkelse. Stärkelse är minst lika illa för en IR-häst som socker, därför du inte ska ge havre/etc. (Kom på det kanske kunde vara trevligt veta varför också)
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Tack för din hjälp, Alexandra_w. Din häst låter som min häst, fick också fång på sen vintern framåt mars tror jag de var först gången och då tänkte jag att de kan ju inte vara fång NU. Men men de kunde ju, och då visst vi inte att hon var IR, men åkte till strömsholm och fick reda på att de var det ju och därav fången. Sen har hon vilat massa mest på box, och jag tycker så synd om henne, och sen liten hage ute när de blev varmare ute, för Micke som är hovis på strömsholm sa att kylan gör fånghästar sämre. Nu har min häst mått bra hela hösten och jag skulle sätta på henne vinterskor här för en månad sen för att börja skritta henne då blev hon halt igen, antagligen pga av sulorna eller skorna för hon är så känslig i fötterna. Nu har mina vetrinärer börja tycka att jag ska testa dömma ut henne, men jag vill inte:( De säger att dels kommer hon kanske alltid må såhär upp och ned och sen kostar hon ju en massa:( och visst de gör hon, men jag vill ju ge henne alla chanser jag kan.
Jag har själv en mycket begränsad ekonomi pga av sjukdom, så de är tufft, men vad gör man inte. Jag ska skicka in mitt hö på analys imorgon,men hoppas dock att de är okej då vi tar eget hö så man inte behöver byta ut allt:( men kanske hur som helst är bättre o se hur mycket hon ska äta osv?
HUr är framtiden för din häst, Alexandra_w, hoppas du kunna rida den igen?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Alexandra_W :Känner du till Equigard???? tänkte om jag skulle testa detta annars?
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Kom på en sak till, blöt lägger ni alltid hö till era hästar??? Kvällshöet är ju en sak men när de är flera som äter ute är det svårare, sen är det ju svårt att lösa nu på vintern då vi inte har någonstans att ha höet där de är plusgrader:(
Ursäkta alla hundra frågor!
Vill gärna ha alla tips man kan!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag ska skicka in mitt hö på analys imorgon,men hoppas dock att de är okej då vi tar eget hö så man inte behöver byta ut allt:( men kanske hur som helst är bättre o se hur mycket hon ska äta osv?
HUr är framtiden för din häst, Alexandra_w, hoppas du kunna rida den igen?

Absolut vettigt analysera höet, både näringsvärden och socker. Extra viktigt med en sjuk häst.

Jag räknar iskallt med att kunna rida honom (han är inte inriden, så det blir inte så mkt igen). Sen är hans framtid som ridhäst just nu oviss, men det beror inte på fånget/IR utan på gaffelbandsskadorna han fick i våras och vad de lett till.

Och be inte om ursäkt för frågorna, det är ju bara bra att du frågar, man lär sig ju inget om man inte undrar.

Jag har silage så jag blöter inte, men de jag vet som blöter hö, t ex bettysmatte, gör det hela tiden. Jag skulle i ditt fall INTE sluta blöta något mål hö förrän du fått sockeranalys. Risken finns ju du har på tok för högt socker (kanske även med blötning, men det problemet får du ju ta då) i höet, och det är hursom säkrast att blöta det tills du vet vad analysen visar. (Och ev även senare).
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Alexandra_W :Känner du till Equigard???? tänkte om jag skulle testa detta annars?

Jag är SKEPTISK till St Hippolyt i synnerhet (de har ofta för mkt ingredienser jag inte tycker bör vara med) och 'specialfoder till fång/IR-hästar' i allmänhet. OFTA innehåller de dels för många ingredienser, örter osv - och obland saker som är rent obra till fånghäst.

Equiguard är besvarat tidigare i tråden, kolla vad Forest Autumn skrev 1 januari, inlägg nr 8. Jag är helt enig med henne, och skulle inte gärna ge equiguard pga att det innehåller äpplen (= socker), äppelsirap (=socker) och så det där klassiska med 'tusen och en' mixade örter.

Happy Hoof är fast jag ger det också ett sånt ex. Det innehåller bla mint och vitlök osv, helt onödigt och till en fångis vill jag ha så LITE ingredienser så möjligt. Tyvärr innehåller HH också socker, om än lite jmf med mkt annat. Men bara att de tillsatt socker i ett fångfoder.. :crazy:

Sen, ibland får man ju ge avkall på det lite. T ex så här är happy hoof skillnaden mellan att han äter sin mat (och därmed medicin) och inte. Och då anser jag vinsten överväger nackdelen.
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Jag blöter INTE mitt hö idag alls pga av att de inte fungerar, eller ja, visst kan jag blöta det på kvällen, men som jag förstår ska de ju ligga uppblöt ett tag innan man ger det, och jag har ingenstans som vi har plusgrader förutom inne i huset, och har ingen källare eller liknande, dock ska vi fixa värme i någon bod ute efter sommaren. Har bara kallstall också så när de är kallt ute ( massa minus) så fryser ju vattnet direkt.
Och som sagt när man ger morgon hö och lunch är det ju fler hästar med, svårt då:(
Okej, ska försöka satsa på en analys och sen endast ge henne sköld betfor så jag får i henne medicinen tills vidare, hon behöver ingen havre eller nått annat foder då hon inte rids och är ju lättfödd också.
Tänkte mest om de fanns nått foder som kanske förebygger hög insulin eller hjälper till att hålla insulinet nere eller på en bra nivå, men detta vore kanske för bra för att vara sant:)
Jag har nästan gett upp hoppet på min häst, men jag vill ju inte det så hon är så himla fin. Så Hoppas kunna börja rida henne så fort hon mår bättre istället.
Tack för att jag får fråga en massa!
 
Sv: Insulin Resistance(IR) häst, hjälp?

Dt finns inget mirakelfoder som fungerar så, tyvärr.

Däremot att ge ett foder med lågt innehåll av stärkelse och socker, att se till att hästen äter ofta och jämnt fördelat under dygnet och man på så vis försöker hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt är vad man kan göra. Då hålla insulinnivån jämn med.

Sen finns det indikationer/studier på att vissa saker, t ex linfröolja och gurkmeja, ska kunna påverka insulinkänsligheten positivt. Dessa indikationer och studier är dock inte vetenskapligt belagda i sådan omfattning att man kan säga att det fungerar så på häst. Det är dock inte farligt att prova om man vill, men det ersätter inte något av de andra, belagda sakerna man kan göra.

Som jag skrivit innan så det enda eg 'dokumenterat bekräftade' är E-vitamin, att IR-hästar ska ha 1000 IE E-vitamin/dag. IE = internationell enhet. I Sverige anger vi i mg istället dock. 1 IE e-vitamin är inte nödvändigtvis lika mkt som 1 mg dock, det beror på vilken form det är i osv. http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article35995.ece
 

Liknande trådar

Hästvård Ni med IR-hästar och som har koll på läget, i vilket skede ger man Metaformin(?)? Ger man det så fort IR är konstaterad eller när det är...
Svar
5
· Visningar
2 632
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
B
Foder & Strö Hej alla ni med erfarenhet av hästar med IR och alla ni andra också! Vad skulle ni säga är bästa betet för en häst med IR eller som...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 086
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp