Instruktörer?

E

emax

Vad har ni här på Hund för hundutbildning? Vilka är instruktörer, domare etc?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Instruktörer?

Vilken spännande tråd.:) Hoppas det blir många svar. (jag har ingen utbildning)

Min enda utbildning som kan vara till glädje för andra än mig själv inom hund är B-figurant i MH/MT.

Utbildad hundvårdare
Diplomaterad hundtrimmare
Allmänlydnadsinstruktör för i första hand jakthundar
Håller viltspårskurser
Sökt att gå utbildning för att i slutändan bli viltspårsdomare

Sedan har jag ju 28 års hunderfarenhet inom det mesta med hundägande och 12 års erfarenhet som uppfödare, och fortsätter hela tiden att lära nya saker. Man blir aldrig färdig på något vis. Det finns alltid nya saker att lära sig ;)

Fast det här med 28 års hunderfarenhet. Det innebär alltså att du räknar din erfarenhet från det att du var sju år gammal. Det är inte så konstigt att man tror att du är äldre än du är... ;)

Eftersom jag var den som till största del aktiverade min egen hund från den åldern, så räknar jag in det i min erfarenhet. Jag rastade, tränade, läste böcker etc. redan då nämligen, precis som min egen dotter gjort från att hon började läsa och hon har i dagsläget stor erfarenhet och kunskap om hund och äger även en av hundarna som hon sköter, rastar och aktiverar etc. :cool:

Banr och ungdomar kan vara riktigt duktiga på hund, det var inte så jag menade. Jag bara insåg varför jag förut trodde du var äldre än vad du är. :)

:rofl: Jo jag har ju haft hund läänge. Hittade ett diplom från Bhk daterat 1986 :eek:

Inte mitt första, då just det försvann i en husbrand några år tidigare :crazy: Tyvärr, för det allra första diplomet hade varit roligt att ha kvar.

Detta som finns kvar efter alla flyttar etc. är dock inramat nu :D

Känner mig ibland 10 år äldre än vad jag är, när jag börjar tänka efter och med tanke på att äldsta knatten är 17 år, så är det bara att inse: Jag är snart uråldrig ;)

Äsch, inte är du det. Du har helt enkelt bara varit väldigt effektiv i ditt liv :)

hmm min egen hunderfaren är väl lite si och så med jag är född och uppvuxen med hundar ( är 19 år själv). Hela min familj är hundtokig alla utom jag som alltid ha varit mer intresserade av hästarna så egentligen kan jag väl "allt och ingenting" om ni förstår vad jag menar. Det jag kan är egentligen saker jag bara gör automatiskt eftersom det är som naturligt för mig.
Min absolut första tävling tror jag var utställning "barn med hund" (ska ta och leta upp nå gammalt tidningsurklipp och sätta in här)
Jag var då kanske 5 år gammal och jag, inte för att skryta, vann.
Sedan dess har tävlings interset på alla fronter svalnat jag tycker heltänkelt inte att det är roligt. Jag deltar i någon lydnadstävling ibland men är då så nervös att det oftast går åt skogen.

Men ja jag kan juh dra upp min mammas meriter som jag bor ihop med.
Hon är instruktör för gudarna vet allt. Men typ lydnads instruktör och så är hon en instruktör som utbildar instruktörer osv

Sedan är hon aktiv lydanasdomare i samtliga klasser och om jag inte mins fel är hon också domare i sök eller spår.

När hon inte själv är dommar så tävlar hon oftast i dom nämnda grenarna ovan.

Håller på att utbilda mig till allmänlydnadsinstruktör för att kunna bli SBK instruktör. Vill även bli domare sen.

Annars är jag uppvuxen med hundar och min mamma har tävlat SM-nivå i snart 10 år så hundträningen är väl väldigt seriös...
Tävlat familjens schäfer i Lydnad samt vår förra hund i Spår. Blev den 1 mars ägare till en helt egen (de ni;)) Border Collie som ska valla och tävlas i Bruk.

Hej. Är ny här på Buke och kikar mest omkring såhär till en början... Men den här tråden känner jag att jag kanske vågar svara i....:o

Är utbildad Hundinstruktör (allmänlydnad), Problemhundskonsult, Assistanshundsinstruktör, Rallylydnadsinstruktör och Klickerinstruktör genom Hundens Hus. (ett par specialarbeten kvar att lämna in på ett par av utbildningarna, dock....)

Håller kurser i "allt" utom regelrätt tävlingslydnad som jag lämnar med varm hand åt BHK.

Hm, tja.. Jag pluggar hund på gymnasiet nu, och när det är klart så kommer jag vara utbildad allmänlydnadsinstruktör och domarsekreterare.

Annars kommer mina hundkunskaper främst från att jag hjälpt till väldigt mycket på en salukikennel och på så sätt lärt känna ca 40-50 vinthundar i olika åldrar.

(sedan har jag planer på att gå en mängd utbildningar efter det inom hund, men det är ett senare kapitel)

Jag har några år på mig än, jag är bara en liten "ungjävel" än så länge ;)

Fast det här med 28 års hunderfarenhet. Det innebär alltså att du räknar din erfarenhet från det att du var sju år gammal. Det är inte så konstigt att man tror att du är äldre än du är... ;)

Hihi jag funderade på det där med.
Men om man ska tänka på det viset, har jag redan á 14 års erfarenhet av hundar.. (fick då min första egna hund, som jag skötte om, en jack russel.:love: )
Men jag har då inte alls samma kvalifikationer som Gnist på långa vägar.
Jag vill lära mig mer, i mängder, jag vill bli upplyst. :angel::D

Men om man ska tänka på det viset, har jag redan á 14 års erfarenhet av hundar.. (fick då min första egna hund, som jag skötte om, en jack russel.:love: )

Oj, ska man räkna från första egna hunden... hm... jag har ingen erfarenhet av hundar :angel:
(jag har visserligen lånat hund i ett år, varit hundvakt osv, men det dröjer 8 veckor innan jag blir hundägare) ;)

Oj, ska man räkna från första egna hunden... hm... jag har ingen erfarenhet av hundar :angel:
(jag har visserligen lånat hund i ett år, varit hundvakt osv, men det dröjer 8 veckor innan jag blir hundägare) ;)

Hunderfarenhet har du nog. ;)

Men jag, när jag var liten, fick min alldeles egna lilla russel-Tussie:love:
Hon var mitt allt, och jag skötte om henne, med vad allt det innebär..
Dock misslyckades jag när hon löpte en gång. :angel:
var nere hos grannen(hehe några km bort), var ute och lekte, hade henne i koppel, just för att hon löpte.. Men, jag mitt pucko tyckte att jag kude släppa henne en sväng i skogen, med kopplet släpandes efter..
Vi knallade omkring, kompisen och jag och hundarna.. Tills, lilla Tussie sprang på el-tråden ut från hagen vi var i......
Resulterade i panik-sprang hem, jag följde efter, dock en anings långsammare än tösabiten, på cykel i uppförsbacke.. :mad:
(var ju jätte orolig, hon hade ju fortfarande kopplet släpandes efter sig och bilar på vägen!:crazy:)
När jag äntligen kommer hem(ca 15 min senare, anfådd som satan)
Står Tussie och grannens västgöta spets ihop på trappan.
Vilket resulterade i fyra odågor..
(fick inte lära mig då att man kunde ta bort fostrena.. )
EN ur kullen fick trevligt temperament.. :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Ni som jobbar som instruktörer och som tränar ihop med era elever även utanför kurstid, hur håller ni isär rollerna? Hur hanterar ni...
Svar
4
· Visningar
988
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 073
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10