Instängda hästar!

Barnardo

Trådstartare
Blir så irriterad på en av våra inackorderingar.. Nu har vi alla våra hästar ute dygnet runt, men de ska minsann ha sina hästar inne... och inte bara det, de ska stänga i princip alla dörrar och alla fönster.. Fattar ni hur varmt det blir i stallet? Om man kommer dit lite senare på kvällen så står hästarna och är huuur varma som helst, vidgade näsborrar och äter ingenting. Och så massa flugor som irriterar dem. Men det MÅSTE vara stängt för annars kommer det lite luft på hästarna och det mår de inte bra av... :smirk: Jag fattar inte vad vissa tänker med.. stackars hästar. Inte nog med att det bara är strax under 20 grader ute, det blir som en bastu där inne. Så stängt som de har nu har vi inte ens på vintrarna till våra hästar... :crazy:

Sv: Instängda hästar!

:eek:

Jag föreslår att ni omedelbums lyfter bort/hakar av en dörr och helst några fönster också. Säg att dom gick sönder och är på lagning eller att ni beställt hem nya.. Kontrar dom med pressenning så kan den alltid blåsa sönder...:angel:

Att ha hästarna inne dagtid under sommaren är inget konstigt eller ovanligt, men att stänga till så är ju inte bra. Är det för flugor o andra kryps skull kan ni föreslå att de sätter upp spetsgardiner ist, o täcker dörrar o förnster med. Luft o syre in-flugor o kryp stannar ute.

Nu tycker förstås jag att du som stallägare ska vara mer tydlig med din roll :)

Du kan mycket väl säga till dem att det är du som stallvärd som har ansvaret för att stallmiljön inte är hälsovådlig och att stänga till ett stall på det viset är inte bra stallmiljö!

Visst, det är deras hästar men det är du som är ansvarig för stallet vid en ev inspektion. :)

I vårt stall har vi alltid en stalldörr öppen, även på vintern.

sådär fick min häst stå inne i 4dagar eftersom dom i stallet envisades med att ha hästarna inne så länge efter avmaskning.. o inte en dörr lr fönster öppen. Jag var galen, men hade inget för det....:devil:
Nu har jag som tur är flyttat pålle!

Nu tycker förstås jag att du som stallägare ska vara mer tydlig med din roll :)

Du kan mycket väl säga till dem att det är du som stallvärd som har ansvaret för att stallmiljön inte är hälsovådlig och att stänga till ett stall på det viset är inte bra stallmiljö!

Visst, det är deras hästar men det är du som är ansvarig för stallet vid en ev inspektion. :)

I vårt stall har vi alltid en stalldörr öppen, även på vintern.

Håller med :bow:

Står väl i djurskyddsbestämmelserna för stall att man ska sörja för god ventilation? :idea: Du kan ju öppna upp och hänvisa till det.

Usch, man är verkligen maktlös när man råkat ställa sin häst i stall med knepiga ideer. :(

Inte lätt att gå emot alla de andra.

våra hästar är ute på natten/kvällen och inne under dagen för insekterna.

Jobbigt att de inte förstår att de liider!:(

Tala med människorna ordentligt, om de inte bättrar sig skulle jag hota med att kasta ut dom.

Har de kanske hästarna för att det är smidigt för dom?

Att ha hästarna inne tycker jag bara är skönt ibland. Min vill gärna komma in i sin box. Men att dom stänger dörrarna och fönter är ju korkat :confused:
Stakars hästar :(

Ja jag blir galen... det värsta är att de verkligen tror att de kan ha så stängt när vi har våra hästar inne också... vi som har en stackare med bronkit. Hon kan absolut inte vara så instängd. Det är så konstigt.. i vintras kunde deras hästar minsann vara ute dygnet runt och ägarna till dem sa t.o.m. till mig att han tycker att hästarna ska vara ute. Men nu så är de inne hela tiden. Nu t.ex. har två stycken stått inne sen igår kväll, de är fortfarande inne... och de ska inte tävlas, de är inte sjuka, ingenting.. men de ska tydligen stå inne. Men en av dem har börjat bita sönder inredningen så nu är det slut med att den får stå inne.. .den andra stackarn såg jag började med något som såg ut som vävning tidigare idag...

Jag ringde ägarna och sa att vi skulle börja måla i stallet (vilket vi skulle) och att de då måste ta ut sina hästar... nepp, icke. De sa att hästarna fick vara kvar inne och att vi fick måla ändå, för "det kommer ändå in luft i stallet så det gör inget"... Jag hade då aldrig låtit minne hästar stå inne i massa stink av färg... usch. Men nu är det nymålat vid dörrarna så de får inte stänga dem :devil:

Vi satte upp en spetsgardin i stalldörren. Till sommaren skall vi snickra ihop en myggdörr. Man skall ha dörrar öppna. Under Gudrun stängde vi till stallet men öppnade då till logen ist.

gör klart för dom att i ert stall är det era regler som gäller. passar inte det så får dom väl köpa ett eget stall :angel:

Men hjälp..vad det finns konstiga människor:crazy:
Hade det varit mitt stall hade jag först pratat med dom om problemet. Mitt stall=mina regler! Fattar dom inte att hästarna mår dåligt:confused:
Jag hade nog släppt ut hästarna oxå kan inte bara se på.
Sedan hade jag nog sagt upp dom om inget hjälper.

Förstår inte att du låter dina inackorderingar styra så mycket!? Har ni inte ett kontrakt med gällande regler? När hästarna tidigast får stallas in från bete, allmänna stallregler om t.ex. hur dörrar ska stängas eller inte?

Min åsikt är: "Lydiga hyresgäster = lyckliga hyresgäster" :devil: ;)

Kicki :)

Ser inte problemet??
Det är DITT stall, DU bestämmer. Gillar dom inte läget kan dom ta sitt pick och pack och dra!

Du får ta till hårdhandskarna faktiskt.
Ring och säg: Nu är det så att det är jag som bestämmer.
Och nu gör vi såhär och såhär.
Opponerar vederbörande sig ändå, är det faktiskt så att du får fundera på att säga upp hyresgästen.
Och berätta att det är så du måste göra för att det ska fungera för dig.
För det är du som bestämmer.
Ingen annan.
Och du är i din fulla rätt att göra det också.

KL

säger som Centaur och andra: vad är det för dumheter :mad: att inackorderingarna bestämmer?
kalla till en samling, alternativt skriv på tavlan att dörrar och fönster SKALL vara öppna för ventilation och hästhälsas skull. INGA undantag. Det är DITT stall och gillar de inte den regeln kan de flytta.

vi har alltid fönstren öppna på glänt tillochmed vintertid. vi stänger bara om det är orkan eller om det går under -10 grader, för då blir det så kallt tagtid när hästarna är ute, att vattnet riskerar frysa i ledningarna. annars ALLTID öppet!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 805
Senast: Calmiche
·
Hästvård Ni som släpper ut hästarna i den här hettan, ni har aldrig funderat på att låta dem gå ut på natten istället? Värmen och insekterna är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 907
Senast: Mia_R
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 815
Senast: Trissa
·
Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 721
Senast: IdaOlson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka