Instängd?

H

Hosianna

Idag var vi och hälsade på vårt fjordsto som är hos hingsten, hingstägaren var inte där så vi var själva.
Hästen stod inne i det mörka stallet och klockan var två på eftermiddagen... Två andra hästar stod också inne.

Hingstägaren hade sagt att honskulle få gå ut i hage, men borde hon inte gjort det vid den tiden?
Mamma har inte ringt till hingstägaren ännu och pratat, men de kan väl inte ha hållt henne instängd ända sen i torsdags när vi lämnade henne?!?!
Stoet var kolugn när vi lämnade henne, men nu var hon mycket aktiv, när vi hälsade på henne darrade hon nästan av upphetsning.

Hon stod visserligen jämte en hingst i stallet, kan det vara för att hon ska börja brunsta? Eller var hon så upphetsad för att hon brunstade? Jag kan inte låta bli att oroa mig för min lilla pålle:(

(kan bara tillägga att hon inte brunstade när vi lämnade henne och vet inte när hon brunstade senast)

Sv: Instängd?

Prata med hingst ägaren först innan du tror en massa saker, när jag lämnade mitt sto till betäckning så visste jag inte heller hur hon låg till i brunsten. Ett sätt var då att ställa henne några timmar bredvid en hingst för att ta reda på det. Man gjorde så vid handbetäckning, eftersom stoet inte går ute med hingsten så kan det ibland vara svårt att veta när det är dags för hingsten att göra sina språng.

Jo mamma ska ringa till hingstägaren.
De sa att de skulle ta ut henne till hingsten hon ska betäckas med lite då och då för att se om hon visar intresse, hingsten går i hage.
Men det var en annan hingst hon stod jämte inne i stallet så de kanske skulle se om det blev nånting med den andra hingsten istället?

Ja man använde en annan hingst för att kolla om mitt sto brunstade, kvittar liksom eftersom hästar inte tänker som vi.;)
Det handlar alltså om handbetäckning, isåfall tror jag inte att du behöver vara så bekymrad.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 483
Senast: lil-sis
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 368
Senast: Legolaz
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 024
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka