Installning

Nillizan

Trådstartare
När är det dags att ta in hästarna? Är det när betet börjar bli dåligt eller är det efter årstiden?
Hur gör ni?

Sv: Installning

När man vill. Vi har ju våra ute året runt men de som stallar in i vårt stall gör det i oktober nångång. Ungefär när betet börjar ta slut. För några år sen gick det inte att stalla in stallhästarna för att de trivdes så bra ute att de fick bli med i lösdriften. :angel:

Hästarna brukar vilja in när maten tar slut i hagarna. Men ger ni dem fri tillgång på foder eller fodrar dem ofta så kan de ju stå ute hur länge som helst. Om jag skulle stalla in så skulle jag nog göra det när det började bli minusgrader och betet var helt slut. Jag skulle försöka stödfodra och låta dem vara ute iaf in i oktober månad.

Vi stallar in nu på måndag, alltså den första September.

Dels för att betet är slut, och sen börjar vädret bli sämre. Och vi har hästar som inte vilar ordentligt när dom går ute dygnet runt och man vill ju ha fräscha hästar när man drar igång ridningen på allvar i höst.

//Domino_s

Vi går efter temperatur och väder. Det brukar bli nån gång i september. Men redan nu har de varit inne vissa nätter när det pissregnat hela dagen, så de får torka upp emellan:crazy:

Mina kommer gå ute så länge det bara går. Tar iaf inte in innan det blir frost. Vissa nätter tar jag in stona med föl pga regn. När betet sinar fodrar jag dem ute. Är det kallt får araben ett täcke på sig under natten. Ser ingen anledning att låta shettisar stå på stall mer än nödvändigt.

Enligt jordbruksverkets regler så måste en häst stallas in alt ha tillgång till "lösdrifts"-skydd när växtsäsongen slutar. För oss oinvigda icke bönder så brukar man använda 1 sep som riktmärke.

Kopierat från www.sjv.se
"Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker. "

Vi brukar stalla in kring slutet av september/början av oktober. Vid ihållande regn och liknande tar vi in dem enstaka nätter, eller några timmar under dagen, under betesperioden.

theer: Antar att det beror på var i Sverige man bor. Här jag bor växer gräset länge. Ett extrem år klippte vi gräset strax innan jul!

Normalt sett brukar jag försöka ha hästen ute till 1 oktober. I år blev det uppstallning redan i mitten av augusti - av olika orsaker :(
Antar att de flesta tar in när betet eller vädret blir för dåligt. Beror ju också på vad man har för möjligheter att stödfodra etc. Jag har tidigare haft tillgång till ligghall på betet och då ser jag inga problem med att dem ute länge.

När man än gör det så är man aldrig först eller sist :p
Jag vet ett år då jag stallade in dem när jag tyckte och ena grannen tyckte jag var djuråplågare för att jag haft dem ute så länge (september) de andra grannarna tyckte jag var djurplågare som tog in dem så tidigt...

så man får väl kolla på bete, väder, vilken typ av häst man har osv..

kompisens shettis är den enda som står inne här i mitt stall :devil: Medans halvbloden går ute än.. Är väl i valet och kvalet till om jag ska ta in dem nattetid snart, har ett föl som blir lite tunn, trots bete, för bete har vi så det blir över.. men inte kul när det börjar bli kalt och det regnar hela dygnen..
dock var det 38grader i solen igår så... :angel:
Men när det vänder nästa gång och blir sämre (typ idag) så åker de in.

Hade jag inte haft fölet och att mitt halvblodsto för tillfället är skadat så hade jag kunnat ha ute dem till snön kom (säkert längre ocksp men då blir det ju fler fodringar..

För oss oinvigda icke bönder så brukar man använda 1 sep som riktmärke.

Då bor jag nog längre söderut för här brukar man säga 1 oktober.
Men vid en mild höst så växer gräset ända in i november så man kan inte säga ett exakt datum.
// Linda

Jag bor också i Skåne, och det är inte den 1 september som gäller här, inte. Jag har läst någonstans om detta, men minns inte längre var det var :o Rekommendationerna var antingen 15 oktober, 1 november eller 15 november för Skånes del.

Mina egna gick ute t o m oktober för två år sedan.
Förra året, när det bara regnade och regnade, skadade sig mitt ena sto i mitten av november, så då gick alla tre komma in.
I år vet jag inte hur det blir, de ska få gå ute så länge som möjligt i höst. Jag ska börja stödfodra med hösilage nu.

Immer

vi stallar in om typ en vecka.... betet är slut :cry: vi stödfodrar med lite fjolårshö som vi har kvar som vi räknar ska räcka i ca en vecka, sen blir det uppstallning... hade tänkt ha hästarna på bete tills i oktober :( nästa år kommer hästarna få åka bort en månad på bete för att betet ska räcka längre på hösten.

Våra stallas upp när det börjar bli minusgrader och/eller dåligt väder.
Förra året var det i början oktober om jag inte minns fel, ett annat år i november så det varierar. :laugh:

knapp

Betet här hos oss har tagit slut så vi har stallat in dem.. Det gjorde vi redan den 15-16 augusti..

Våra hästar kommer stå ute till det blir för kallt och dåligt väder helt enkelt! När betet blir för dåligt får de hö och blir det kallt utan regn eller vind så lägger vi på ett täcke. Har också ett vindskydd ute i hagen så de har lite skydd därifrån också. Antar att vi kommer ta in dem i slutet av september, början på oktober ungefär =)

Vi tar in våra när betet börjar ta slut. I år blir det troligen i slutet av september. Två hästar som tävlar och tränas, en pensionerad ponny.

Förra året tog jag in dem 13 sep. Då hade de fått hö ute ett tag, men valacken tappade hull ändå så det var tvunget att ta in.
I år vet jag inte hur det blir. Men de kommer gå ute minst 2 veckor till tror jag. Jag vill helst ha dem ute så länge det går.

Jag vill ha mina ute "så länge som möjligt". Men brukar ta hem dem senast i oktober i vanliga fall. Är det mkt regn och rusk så åker de in innan dess. I år tänkte jag dock försöka ha dem ute en bra bit in i oktober (hoppas på lite regn). De går på stort kuperat bete med mkt naturligt skydd och får sedan flera veckor tillbaka hö 3 ggr/dag.

Jag hoppas på att ha mina ute en bit in i oktober, men om vädret fortsätter så här blir det väl tidigare.

Beror ju mycket på hur betet ser ut. Är det bra gräs och hästarna runda o fina kan de gott vara ute. Regnar det kan man ju alltid lägga på ett regntäcke. När man måste stödutfodra 2 ggr om dagen tycker jag det är lika bra att stall in dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 910
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka