Installning

Sv: Installning

Vi har sommarhagar tom 15 september men min kille vill sova inne när det är så blött i hagen som det är just nu. Han blir jätteglad när vi hämtar in honom och vill inte alls gå ut på kvällen efter ridningen så jag gör som han vill. Hade vi haft lite mer vind och regnskydd hade han gärna fått vara ute en månad till minst men han visar klart att det är i den torra bädden han vill sova.

Min går ute i alla fall hela september, blir det jätte dåligt väder kanske han får komma in tidigare.

Jag bor också i Skåne, och det är inte den 1 september som gäller här, inte. Jag har läst någonstans om detta, men minns inte längre var det var :o Rekommendationerna var antingen 15 oktober, 1 november eller 15 november för Skånes del.

Jag har för mig att det är olika datum för olika hästar dvs tex ett tidigare datum för ridhästar, ett annat för unghästar osv. Men jag minns inte vilket som var vilket.
Vi brukar ha bete som växer länge ofta in i november (i alla fall de senaste vintrarna). Vi tar in dem ngn gång i månadsskiftet oktober, november. Vi har hästarna precis utanför dörren så egentligen stallar vi inte precis in dem. Om det är jättedåligt väder som ösregn, halv storm eller snöstorm så kommer de in. Blir det varmare igen så får de sedan stanna ute några nätter till. Ibland står de bara inne några timmar osv.

Men just nu känns tanken på installning väldigt avlägset.

När är det dags att ta in hästarna? Är det när betet börjar bli dåligt eller är det efter årstiden?
Hur gör ni?
Du kan i princip låta din häst gå ute hur länge som helst bara den har tillgång till vindskydd och mat. Vissa raser är tåligare än andra men det kan förstås finnas individuella skillnader inom en o samma ras. Tror dock;) att det är ganska vanligt att folk stallar in nu i o med att träningar o sånt sätter igång igen

Vi kommer nog ta in våra hästar i mitten/slutet på sept beroende på vädret. Vi har fortfarande fint bete och det kommer nog hålla i sig ett tag till. Vissa i stallet har redan tagit in sina hästar.

Om inte solen bestämmer sig för att börja skina på heltid igen kommer vi nog stalla in om ett par veckor. Börjar bli ruggigt nu.

Jag har för mig att det är olika datum för olika hästar dvs tex ett tidigare datum för ridhästar, ett annat för unghästar osv. Men jag minns inte vilket som var vilket.

Någon sådan rekommendation finns inte. Jag har hört 1 okt-1 april, men i föreskrifterna står inget mer än "den kalla årstiden" och under definitioner står det att det är lika med "den period då betestillväxt inte sker".

Varför skulle det vara olika för olika hästar? Begreppet "ridhäst" blir väl lite väl stort i så fall. Att det är olika för olika län skulle jag kunna köpa, men som tidigare sagt; det går inte att sätta specifika datum, så därför är lagtexten lite luddig.

Min har fått gå in enstaka nätter, dels pga regn och sen vet jag inte om det är tillräckligt med bete kvar.

jag har som plan att halvblodet ska vara ute hela augusti, sedan får vädret avgöra. Dock får han täcke på sig på nätterna redan nu. Ofodrat eller tunnt foder beroende på väder o temperatur.

Shettisarna får nog vara ute till oktober nångång, även det beroende på väder. Deras boxar står ströade så att det är lätt att ta in om det är skitväder nån natt.

eftersom vi bara har en åring och en pensionär hemma just nu så går dom ute på natten när de är fint väder men när de är ostadigt står dom inne (mest pga att pensionären är så gammal och får bäst vila när hon står inne) fast nu när de är så dåligt väder kan man ju säga att dom är inne jämt haha

Vi har gott om bete och hästarna får gå ute oktober också om det linte blir för blött. Unghästen som varit skadad (6 månaders boxvila) och nyss kommit ut på bete stödfodrar jag lite grann och hon får komma in på natten om det är blött ute.

Unghästarna kommer att gå på lösdrift i vinter. Ligghallen är inte riktigt klar, men ska bli i september.

De hästar som rids får täcke på sig om det blir blött och blåsigt, och stödfodras om gräset slutar växa.

Jag har fortfarande icke rört bete, så än klarar dom sig gått och väl. jag börjar stalla in berroende på väder, jag börjar stödutfodra ute om det behövs, och om det är ihållande regn tas dom in under dag/kväll för att torka upp.

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 910
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka