installning

M

mysis

Hur har Ni era hästar installade? Hemma, eller inhyrd i annat stall. Skulle vara intressant att höra hur det fungerar för Er som har Er häst installad annanstans än hemma. jag har själv min häst hos min granne. Det är inte direkt problemfritt, och jag funderar över hur Ni andra hanterar konflikterna och hur mycket Ni kompromissar. Finns det något stall där allt funkar perfekt och hur gör Ni i så fall?

Sv: installning

Vi har våra hästar installade hemma i nybyggt stall, men när jag var en liten flicka hade min pappa och hans tjej ett stall där de tog emot inhyrningar, vi hade dock aldrig egen häst där utan det vara bara inhyrda hästar.

Det fungerade för det mesta bra, vi hjälpte till med morgonfodring och ev utsläpp och någon enstaka gång med insläpp också. I övrigt fick ryttarna själva komma överens om hur det skulle fungera. Så vitt jag vet fungerade det bra till 98%. Under de åren som pappa och hoon var tillsammans var det en tjej som flyttade sin häst då de andra anklagade henne för att stjäla havre av dem och för att de gnällde om att hon hade dålig halm till sin häst. Hon, å andra sidan, har haft sin häst i varenda stall i trakten. Idag är hästen död, men hon skulle inte vara välkommen nånstans där hon haft häst tidigare pga att hon inte sköter den själv.
Men jag känner igen situationen du prtar om. Folk som lovar att släppa ut men som "glömde bort" eller skyller på att "de skulle ju ändå rida" (då har hästarna stått inne till halv 12 på dagen) Eller helt enkelt på måndagen skriver upp sig för kvällsfodring på fredag, och på fredag eftermiddag suddar bort sig utan att be någon annan ta fodringen. Sånt är alltid tråkigt och sabbar för alla. Alla de exempel har jag varit med om men när det sista inträffade stod tjejen och blånekade att hon hade haft kvällsfodringen. Grejen var att hästen hon red tillhörde stallägaren. Och det var mkt med den tjejen som inte fungerade så tillsist sålde stallägaren hästen då "fodertjejen" (eller vad vi ska kalla henne) inte visade speciellt mkt intresse. Bl.a åkte hon bort en helg utan att tala om det för någon så hennes häst stod i sin egen skit en hel helg. På söndag kväll tyckte två av de andra tjejerna så synd om honom att de mockade helrent och vräkte in strö åt honom.

//Lillan

Vi står i ett litet kollektivstall med tre hästar (B, K och jag) och ägare. Jag vet inte om det beror på att vi alla känner varandra sen innan, men vi har lyckats stå kvar i samma stall i 8 problemfria år! Stallägarna kan inget om hästar och lägger sig inte i hur vi sköter stallet. Vi bara säger ifrån när det är nån bräda i staketet som är av etc så de kan fixa det. Fodringarna är heller inget problem, mest eftersom det är en och samma hästägare (B) som fodrar morgon, lunch och kväll alla dagar utom helger, då vi andra (jag och K) fodrar varannan lördag morgon. (Vadå bortskämda..? :angel: ) Vi två (jag och K) pluggar och B har egen firma och är ändå nere och rider varje morgon och fodrar och släpper ut då. Sen bor alla nära stallet (max 5 min cykelväg) så det är lätt att köra ner och ge lunchhö. Vi (jag och K) har försökt erbjuda oss att släppa in på kvällarna när vi ändå är i stallet sent efter skolan, men B vill ofta ner och säga gonatt till sin pålle ändå.. Fast på vintern brukar de bli glada..! På helgerna ger den som är i stallet längst på fm hästarna lunchhö och om B inte kan släppa in nån dag så är det alltid nån av oss som kan istället. Sen är det inte givet att B alltid får sova på lördagar, skulle det passa bättre med söndagar så är vi för det mesta flexibla..! Nu låter det som om vi har världens lyxstall, och B är rena slaven... :crazy: Men h*n får i alla fall sova varenda röd dag i almanackan (utom söndagar då..)! De röda helgdagarna delar jag och K jämnt mellan oss. Alla mockar till sin egen häst och gör iordning fodret (kvällsmaten in i krubban och frukosten i hink på foderbordet) för att det ska gå så smidigt som möjligt. Täcken byter vi alltid på alla hästarna, inte bara vår egen.

Några större diskussioner har vi nog inte haft heller.. Det är mest småsaker som vi löser mellan varandra. Det största vi har haft problem med var bytet från halm till spån, och då var det vi mot stallägarna. (Stallägarna vann..). Hö och halm köper vi in gemensamt och hjälps åt att lasta när det kommer.

Kort sagt, jag trivs väldigt bra i vårt stall och vill inte flytta för allt i världen! :bump: FAst jag är tveksam till att det hade funkat lika bra om stallet hade varit större och fler viljor hade funnits att ta hänsyn till. Vi tre är rätt lika i sättet och är överens för det mesta. Men tre viljor måste vara lättare att förena än sju tex.. Då hade vi nog fått ha lite skrivna regler och ordningar, som vi inte har eller behöver nu..

jag har häst/ar lite till och från i ett stall fem minuter hemifrån. Vi gör allt utom att släppa ut på morgonen.

Var och en sköter ju sina sysslor som lägga fram mat, mocka etc. Sen har vi fasta insläppsdagar (helgerna alternerar) och när vi släpper in lägger vi ut morgonmaten.

Detta funkar oftast bra, nån gång har någon glömt lägga ut morgonmaten vilket ju inte alls är bra för hästarnas magar men det har inte blivit något stort gråll om det...

Ägaren i stallet har själv inga hästar så vi är som ett kollektiv och "godkänner" nya människor som ska komma, fixar gridar, staket osv men ägaren står för kostnaderna. Funkar ungefär så att jag gör det mesta :eek: :cool:
Är visserligen sån som hellre gör grejer själv än går och tjatar eller väntar på att någon annan ska göra det. Och så får jag det på mitt eget vis: dvs ordning och reda. Kan få panik av dåliga stängsellösningar eller "tickande" trådar och sånt :eek: :eek: :o :o
Men ibland tycker man att NÅGON kunde ta ett litet intiativ. Det är knappt att de kan tömma vasken på hö, jäääättesvårt, sånt kan jag störa mig på för jag vill ha lite ordning och snyggt kring mig fast det är inget jag skulle starta ett gräl för...

När det blivit gräl har det handlat om foder: ett år köpte vi hö ihop och hästarna gick ner mycket, de flesta tyckte att vi skulle byta medan någon motsatte sig det :mad:
En gång blev två personer ovänner pga att deras hästar slogs *suck*
Nu har vi ett litet "problem" - den ena hästen tar sig vääääldigt lätt och vi andra vill ju ge ordentligt med käk nu när det är kallt, men den lättfödda hästen käkar ju av våra hästars mat också(ute på dagen)...

Ett "orosmoln" har just lämnat stallet så just nu är det väldigt avslappnat och bra stämning och vi hjälps åt väldigt mycket med mockning och sånt, är det nån som inte kan ta sin insläppsdag/helg så byter vi.

mysis skrev:
Hur har Ni era hästar installade? Hemma, eller inhyrd i annat stall. Skulle vara intressant att höra hur det fungerar för Er som har Er häst installad annanstans än hemma. jag har själv min häst hos min granne. Det är inte direkt problemfritt, och jag funderar över hur Ni andra hanterar konflikterna och hur mycket Ni kompromissar. Finns det något stall där allt funkar perfekt och hur gör Ni i så fall?
vad är det som inte är problemfritt? har ni diskuterat det? ibland är man ju omedveten om andras orosmoment eller problem...

Grannarna har en häst som är pensionär, som bara går i hagen. Det är stora fina hagar, gruspaddock, och 500 meter bort ligger ett ridhus hos en annan granne. Jag får ha hästen gratis, så på många sätt är det ett guldläge. Problemet är att vi missförstår varandra och pratar inte klarspråk med varandra eftersom vi är så olika och tänker olika och går nog mest och hoppas att vi tänker samma. jag får anpassa mig till vissa reger som jag tycker är överdrivna, t ex att jag inte får göra vissa saker som jag tyucker är skitlöjligt. Men jag känner att så länge min häst har det bra försöker jag stå ut. Det jobbigaste är maklösheten att om de inte tycker som jag blir det som de vill. Och dessutom att jag får gå och vara lite orolig för att göra något fel. Men vi har pratat igenom saker och jag har bestämt mig för att köra mitt race, vara tydlig med vad jag vill och rak mot dem. Fungerar inte det heller kommer jag att flytta henne och kommer då att få betala 1850 kr i månaden + kraftfoder....i det andra stallet.

lite tråkigt om man ska gå och behöva vara rädd för att göra "fel saker".
Själv tycker jag om att ibland vara i stallet ensam och eftersom jag har möjlighet åker jag dit mitt på dagen när varken stallägare eller hästägare är där. Inte för att man gör något konstigt men man känner sig i alla fall inte övervakad...

Har hon inhyst i ett nybyggt stall med 8 boxar. Hö (10 kg/dag) och spån (4m3) ingår, utsläpp på vardagarna, turas om på helgerna. Sen finns det en ridbana oxå men den e inte klar, dåligt, ojämt underlag och den e inte upplyst.
Insläppet e väl lite jobbigare då det oftast innebär att hästen får komma in tidigt typ 4-5 när man tar in själv, har inte möjlighet att åka dit flera gånger om dagen..
Dom äter frukost hö't inne :confused: och då kommer dom inte ut förren runt halv 9 -9 . sen e det middags hö när dom kommer in och kvällsmat vid halv 8. Kan tillägga att hon som äger stallet bor och jobbar på gården, äger två av hästarna oxå, då dom e bönder.

Ska flytta henne nu till ett mindre stall eftersom jag tycker inte om rutinerna i stallet där jag står nu. I det nya stallet är hästarna ute mer på dagen (ung. 7-19~20) fodras ute alla mål utom kvällsmaten, delar hage, 2 i varje. Närhet till en bra upplyst ridbana. Dock får jag köpa in hö och spån själv men i slut ändan blir det billigare. :p
Sen som bonus har dom mer min inriktning på ridning och håller även på med PNH :banana:

Det jag förlorar på att byta stall är dom underbara ridvägarna, vill man så kan man ta sig dit tar dock lite mera tid, och dom bra sandhagarna. Men det är värt att offra dom för att min häst skall må bra! :bump:

Jag har hästarna inhyrda i ett stall där stallägaren bara hyr ut byggnaden och inte själv har häst eller sköter om något annat än gödselhanteringen osv.

I vårt stall fungerar allting jättebra, vi diskuterar sinsemellan och vi som står där nu trivs och passar ihop så det går bra. Vi hjälps åt med allt som rör det gemensamma, men mockar och gör foder åt sin egen häst. Hjälper självklart till med sådant om nån behöver åka bort. Fodringar delar vi upp lika mellan oss.

Vi hoppas nu bara på fler hyresgäster.

Stallet har 4 boxar varav 3 hyresgäster just nu. Fler boxar ska byggas vid intresse. Det är fräscht och fint och bra hagar. Ridhus 200 m bort och sådär.
Fodret köper vi in var och en för sig, men man kan gå ihop om man vill. Halm köper vi in gemensamt.

marijaa skrev:
lite tråkigt om man ska gå och behöva vara rädd för att göra "fel saker".
Själv tycker jag om att ibland vara i stallet ensam och eftersom jag har möjlighet åker jag dit mitt på dagen när varken stallägare eller hästägare är där. Inte för att man gör något konstigt men man känner sig i alla fall inte övervakad...
Javisst är det skönt.....

Jag har en inackordering, och 2 hästar själv. Hon har sin häst som hobbyhäst, jag har lite högre mål med mina hästar. Hon har aldrig haft häst innan utan tagit upp intresset och fick då låna en läromästare av en bekant till mig. Innan hade jag en annan inackordering.

Eftersom jag har mina hästar på mitt sätt, beroende av vissa träningstider osv så är det JAG som bestämmer när de ska gå in. Har hon då inte varit där och mockat än så släpper jag in alla ändå så får hon ställa sin i gången. Det är MINA regler som gäller, det är ändå mitt stall och jag är väldigt generös med hyra och hjälp och inte på nåt sätt besvärlig, men det är ändå jag som bestämmer.

Dock skulle jag aldrig missköta hästarna, sova till 10.00, skita i att släppa ut dem, strunta i att fodra, utan är väldigt ambitiös och nogrann. Vilket gör att mina inackorderingar litar på mig och går efter mina regler. De vet alla tider, vi pratas vid varje dag, turas om ibland och hjälps åt, allt för att hästarna ska ha det så bra som möjligt.

Nu är ju denna situation lite speciell eftersom hon har lånat hästen under premissen att jag "övervakar" och hon själv vet att det är jag som "kan". Så hon accepterar det mesta jag säger, dock låter jag henne själv ta beslut och fundera, försöker lära henne så mycket jag kan. Och hon är duktig.

Känner dock att det oftast är stallägaren det klankas ner på, ofta är det ju för att man inte har samma uppfattning. Hade min inackordering ex. fått ansvaret att ta ut hästarna av någon anledning och tagit ut dem 11.00 då hade jag flugit i taket eftersom hon visste att de skulle ut tidigt. Det är ett missbrukat ansvar och dessutom inte schysst mot hästarna, tycker jag...

Nä, man ska vara ödmjuk både som installad och som värd.

//E

Vi har våra hästar i eget stall nu och det tycker jag är jätteskönt. Där jag red innan försvann det saker hela tiden o rätt som det var kunde någon komma på att den ville ha min sadelhängare så när jag kom nnästa gång låg min sadel på golvet i en hög eller hängde i andra änden av sadelkammaren. Foderkammaren var det aldrig någon som sopade o det var både hö och kraftfoder på golvet jämt. Likadant kunde folk mocka men de orkade inte sopa gången efter sig så det låg hästskitspluttar överallt.
Mina lindor kunde ligga i en annans tjejs ryktlåda och jag HATAR att rota i andras grejer, men vad ska man göra när man inte får tillbaka dem på annat sätt?
O det var inte bara små saker som försvann utan hela täcken kunde vara väck. Jag vet inte vad jag ska tro för när man tar upp med folk att det försvinner saker i stallet står ju alla som små söta ljus och vet ingenting om det.

Det är så skönt att ha eget stall nu (det är bara våran stora och våran lilla shettis som bor där) Man vet för det mesta var grejerna är (utom min svärfar som sprider verktyg över hela stallet när han bygger o sen skyller på mig när jag har städat efter honom) o det försvinner ingenting. Jag kan ju erkänna att våra hästar är bortskämda med en massa grejer och jag vet precis var jag kan hitta benskydd, transportskydd, lindor, bett och olika nosgrimmor. Den stora hästen har massor av grimmor och går en sönder så vet jag var de andra är utan att behöva leta.

//Lillan

mysis skrev:

Tror knappast att det finns något problemfritt i stall där folk hyr in sig. I vårt stall finns det en del tjat och gnäll. Vi är just nu sju stycken i olika åldrar och det kommer i perioder med gnäll och tjat. Jag försöker sköta mig själv och min häst utan att lägga mig i onödiga saker för mycket.

Jag lääängtar tills jag får mitt eget stall :).

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar