Sv: installning
jag har häst/ar lite till och från i ett stall fem minuter hemifrån. Vi gör allt utom att släppa ut på morgonen.
Var och en sköter ju sina sysslor som lägga fram mat, mocka etc. Sen har vi fasta insläppsdagar (helgerna alternerar) och när vi släpper in lägger vi ut morgonmaten.
Detta funkar oftast bra, nån gång har någon glömt lägga ut morgonmaten vilket ju inte alls är bra för hästarnas magar men det har inte blivit något stort gråll om det...
Ägaren i stallet har själv inga hästar så vi är som ett kollektiv och "godkänner" nya människor som ska komma, fixar gridar, staket osv men ägaren står för kostnaderna. Funkar ungefär så att jag gör det mesta
Är visserligen sån som hellre gör grejer själv än går och tjatar eller väntar på att någon annan ska göra det. Och så får jag det på mitt eget vis: dvs ordning och reda. Kan få panik av dåliga stängsellösningar eller "tickande" trådar och sånt
Men ibland tycker man att NÅGON kunde ta ett litet intiativ. Det är knappt att de kan tömma vasken på hö, jäääättesvårt, sånt kan jag störa mig på för jag vill ha lite ordning och snyggt kring mig fast det är inget jag skulle starta ett gräl för...
När det blivit gräl har det handlat om foder: ett år köpte vi hö ihop och hästarna gick ner mycket, de flesta tyckte att vi skulle byta medan någon motsatte sig det
En gång blev två personer ovänner pga att deras hästar slogs *suck*
Nu har vi ett litet "problem" - den ena hästen tar sig vääääldigt lätt och vi andra vill ju ge ordentligt med käk nu när det är kallt, men den lättfödda hästen käkar ju av våra hästars mat också(ute på dagen)...
Ett "orosmoln" har just lämnat stallet så just nu är det väldigt avslappnat och bra stämning och vi hjälps åt väldigt mycket med mockning och sånt, är det nån som inte kan ta sin insläppsdag/helg så byter vi.