Installning och foderbyte

M

mago

Hur gör ni som har hästar på bete och sedan tar hem dem till grushagar/nerbetade hagar med foderbytet? Vi ska få ett halvblod som gått ute dygnet runt på gräs sedan maj till våra nerbetade hagar och inne på natten. Hur underlättar man foderbytet till nästan enbart hö? Är det inte risk för förstoppningskolik?

Sv: Installning och foderbyte

Lite lucern pellets brukar jag ge vid övergången, det är ju ganska likt gräs inbillar jag mig i alla fall. Fast jag fortsätter och ger lucern sen hela vintern.

Tack för tipset! Det kan ju vara smart. Tror du det fungerar lika bra med lucern hack? Jag har aldrig fodrat med lucernpellets och det måste väl svälla flera timmar i vatten innan man fodrar? Det kan ju bli svårt för kvällsfodringen.

Lucern sväller väldigt snabbt, tar inte mer än 15 min, ännu fortare om man häller varmt vatten på, men annars kan nog lucernhack fungera bra också.

Ville bara tala om att jag köpte en bal lucern hackat strå igår och häpnade över priset. 10:- kilot! Mer än musli! Någon som vet varför detta rövarpris?

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka