Installning mot stallägarens vilja

L

Lotta Callander

Är det någon som vet hur det ligger till om en människa har sin häst i ens stall utan lov? Vem bär ansvaret - hästägaren eller stallägaren? Vem kan man kontakta om ägaren vägrar flytta hästen till annat stall?::confused:

Sv: Installning mot stallägarens vilja

Är det någon som vet hur det ligger till om en människa har sin häst i ens stall utan lov? Vem bär ansvaret - hästägaren eller stallägaren? Vem kan man kontakta om ägaren vägrar flytta hästen till annat stall?::confused:

hur kan man ha en häst i någons stall utan lov?
jag menar det är ju en HÄST :angel:
det är ju inte så att man kan smyga in den som ett litet marsvin...

utveckla gärna frågan lite....

Tja, kanske en sommarbetesgäst som inte har nån lust att flytta sin häst nu när betessäsongen är över?

Ja du det där är ett dilemma. Jag TROR att det ligger ett stort ansvar på fastighetsägeren.

Prova att vända dig till en jurist och kolla dina möjligheter.

Ponera att en hyresgäst inte betalar stallhyran och inte kommer ut och tar hand om sin häst. Då kan man ju tycka att efter en tid så får väl stallägaren sälja hästen för att få tillbaka pengar för foder och utebliven hyra...men så är det inte. Stallägaren har bättre möjligheter om h*n driver stallverksamheten som en rörelse än om det är hobbyverksamhet.

Jag vet stall som har skrivit in i uppstallningskontraktet, att om hästägaren missköter sin häst el anläggning så skall hästen flyttas innom två veckor. Är inte hästen + prylar borta så tillfaller hästen och tillbehör stallägaren. I annant fall gäller 2 mån uppsägningstid, och samma princip gäller då OM inte hästen är flyttad i tid..

Jag vet inte om man får göra så juridiskt sett?

Jag vet stall som har skrivit in i uppstallningskontraktet, att om hästägaren missköter sin häst el anläggning så skall hästen flyttas innom två veckor. Är inte hästen + prylar borta så tillfaller hästen och tillbehör stallägaren. I annant fall gäller 2 mån uppsägningstid, och samma princip gäller då OM inte hästen är flyttad i tid..

Det borde vara juridiskt bindande för så står det t.o.m i klinikernas papper som man får skriva på när man lämnar hästen.

Har själv skrivit in lagen om kvarstad i mina kontrakt. Och det finns då ett visst juridiskt förfarande som måste följas om man ska praktisera detta. Man får inte som stallägare behålla häst och tillbehör. Det kan ju även vara så att hyresgästen drar och lämnar sin häst i stallet. Då har man ju en del kostnader som stallägare, vilka man får igen när hästen som auktioneras ut.

Kicki :)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 418
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar