Installade hästar inne ENBART nattetid? *långt*

annie_

Trådstartare
(Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!)
Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till Länsstyrelsen som kontaktade mig för några veckor sedan och kom på 'besök' idag.

Har ett stall med tre boxar, 4 hästar totalt som står inne olika tid på dygnet. Fri tillgång på hö ute och Thermobar. Vid riktigt kallt väder stödfodras de även med grovfoder flera ggr om dagen, samt täcke för mamma-hjärtat. :p

De två ädla raserna står inne under natten, kbl och shettisen under eftermiddagen (vid nederbörd nattetid och kommande dag får de komma in på fm). Har funkat super då de två grova är boxvandrare när de står installade men när de nu får komma in sina timmar på em har de helt slutat med detta och utnyttjar tiden till att vila o mysa! Vid extremväder finns box ca 15min skrittavstånd ifrån mig att hyra. Detta och allt ovanstående informerade jag om vid telefonsamtalet, och det skulle inte vara några problem då hon inte kunde se att det stod någonstans om att de måste vara inne just nattetid, så länge jag kunde få in alla vid extremväder.

Idag dök de upp (3st!) på gården när vi var på språng mot hästkliniken med den ena, så de mätte stall (kunde inte anmärka på något, svarade artigt på alla frågor de ställde o berättade om djuren), frågade ut om hur rutinerna var och "allmänt" prat. De kunde ju konstatera att de hade riktig björnpäls, men trots detta hade de tillsammans med sina kollegor beslutat att alla måste kunna stå inne specifikt nattetid för "dygnsrytmen och att det gärna är på morgonkvisten de vill ligga ner". Jag frågade då om det inte beror på när de kommer ut på morgonen, en del tar ju ut väldigt tidigt o andra senare, fick inget svar utan dämpad blick o medsvar när jag lite fräckt la orden i munnen på denne o sa "men det kanske bara är så?". "Ja, så är det" var svaret o sedan snabbt byte av riktning på samtalet.

Informerade även om att lösdrift förhoppningsvis blir så fort tjälen släppt o man kan bygga något, men i dagsläget funkar detta väldigt bra då jag bor 20m från stall o hage och dessutom "bara" jobbar deltid. Hästarna mår bäst av all utevistelse o jag värde sätter det oerhört mycket!

Så min fråga, vart i lagen kan jag läsa om att hästar som står installade måste stå inne just nattetid? :devil:
 
Det är ju lite det där jag tänker på också, under sommaren väljer många att ha inne på dagen o ute om natten. KAN de kräva detta? Är det inte värre med alla dessa hästar som kommer ut kl 9 o in kl 15 vintertid? Mina djur har det super om man jämför med många andra, älskar att gå ute om natten som dagen. Helt trygga i flocken o med hage/omgivning.
Denne skulle återkomma om en vecka för att följa upp att jag fixat in den fjärde hästen även nattetid (måste isf flyttas).. Finns det inte verkliga hästar o djur i nöd som behöver deras tid???
 
Om de kan kräva det är nog omöjligt att svara på innan frågan drivits genom systemet och domstol...

Men teoretiskt skulle de kunna komma en bit då det handlar om att kunna ligga torrt osv - och att det faktiskt stämmer att hästar (som är ute...) ligger oftast i gryningen. Att den tid du då tar in på em inte är tillräcklig för att säkerställa att de får sitt behov av att ligga och sova tillgodosett.

Jag har svårt att tro att det skulle hålla "hela vägen" dock, men som sagt frågan är nog inte prövad. Att jämföra med eksemhästar funkar inte, det finns inget krav på ligghall på sommaren så det blir inte samma diskussion om möjligheten att kunna ligga på torr ströbädd.

VIKTIG fråga är hur länge de står inne, eller snarare hur många timmar per dygn kallbloden går ute? Går de ute mer än 16 h per dygn, då behöver du ligghall ute. Så är inne under em verkligen 8 h? Annars kan de få rätt där.

Har du möjlighet klämma in en till box, eller göra en box av stallgången eller så - så att du uppfyller kravet åtminstone rent så?

(Tillägg: Jag personligen ser inga som helst problem med din lösning, men vad reglerna säger är en annan femma)
 
@Alexandra_W De får stå inne ca 8h per dygn, ibland mer beroende på väder. Men även hästarna som står inne under natten lägger sig ner ute i hagen o vilar, de är trygga o helt nöjda o gör som de vill! :) De har alla sin dygnsrytm tänker jag, varesig det är nattetid eller dagtid de står inne.

Finns tyvärr ingen möjlighet att klämma in en box till, om jag inte krymper någon av dom.
 
Jag håller med! Tycker att det är galna regler. Tror att hästarna lider mer på sommaren av alla insekter men regler kan vi ju inte ändra på tyvärr.
 
@Alexandra_W De får stå inne ca 8h per dygn, ibland mer beroende på väder. Men även hästarna som står inne under natten lägger sig ner ute i hagen o vilar, de är trygga o helt nöjda o gör som de vill! :) De har alla sin dygnsrytm tänker jag, varesig det är nattetid eller dagtid de står inne.

Finns tyvärr ingen möjlighet att klämma in en box till, om jag inte krymper någon av dom.

Är de inne 8 h (eller mer) på em så kan de inte kräva ligghall eller hävda det kravet inte är uppfyllt. Däremot så har du en annan paragraf som kan ställa till det kom jag på. Alla hästar ska kunna beredas tillfälle på stall samtidigt (stall = lösdrift eller box). Där är frågan om boxplats 15 minuter bort håller (vilket också blir en oprövad bedömningsfråga).

Vad gäller kravet de ska gå in just på natten när de är uppstallade, det tror jag som sagt de får svårt att få att hålla hela vägen, men frågan där är ju hur lång du är beredd att driva det genom rättsapparaten (om så krävs)? Särskilt då när du har en paragraf emot dig (den om alla hästar beredas tillgång på stall).
 
Bara en liten fråga, finns det inte möjlighet att bygga en ligghall eller liknande i hagen? Så att de har något torrt ställe att vila på ändå.
 
Det var den paragraf hen proppsade på i telefonen, men när jag berättade att det finns box inte så långt bort så "var det inga problem" då det enda viktiga var att alla kunde stå inne vid riktigt busväder...

(Men så låter det nog inte nu tänker ja.)
 
Det var den paragraf hen proppsade på i telefonen, men när jag berättade att det finns box inte så långt bort så "var det inga problem" då det enda viktiga var att alla kunde stå inne vid riktigt busväder...

(Men så låter det nog inte nu tänker ja.)

Haken eller vad man ska kalla det är väl att föreskrifterna inte anger hur eller när, bara att under kalla årstiden ska alla kunna beredas tillgång på stall samtidigt. Anledningen till den är nog att man inte ska ha överbelagda lösdrifter (alltså ha en ligghall anpassad för 10 hästar men ha 20 hästar på lösdriften och tycka de kan använda den i skift). Så det är ju där du nog kan få problem då du är lite i samma sits. Jag ska kolla om det står något i motiven om den regeln...

Så om de drar tillbaka uttalandet om inga problem och bara pekar på paragrafen kan det kanske bli mer tveksamt om utfallet. Har du ingen möjlighet smälla upp en temporär lösdrift eller (ute)box eller nåt till våren? Så slipper du tjafset tänker jag, då du ändå tänkt bygga lösdrift till våren?
 
I motiven står ang 3 kap 1 § just det jag misstänkte:
För att reducera kostnaderna eller för att man skaffat för många hästar händer det att djurhållare vill hålla hästarna ute i skift. D.v.s. man har färre stallplatser än hästar på anläggningen. Detta är inte acceptabelt. Vid extrem väderlek, exempelvis storm, måste alla djur kunna beredas skydd.

Samtidigt står det ju där att behovet uppstår främst vid extrem väderlek, och är det enbart då borde 15 min bort kunna funka. Å tredje sidan så att leda en häst 15 min i storm. Ja du fattar.

JAG skulle, i och med att paragrafen tillkommit för att undvika situationer som den du tillämpar, rekommendera att du löser situationen så de är nöjda tills du kan bygga lösdrift. Dvs bygg temporär ligghall, fixa en box på stallgången eller nåt om du kan, eller överväg att några månader faktiskt stalla upp en av hästarna på annan plats permanent (t ex där 15 min bort).

Jag skulle ta det omaket i några månader tills jag kunde bygga lösdrift hellre än att chansa på att ge mig in i en strid.

Ett annat alt, som jag dock själv inte skulle välja, är att helt enkelt låta dem utfärda sina förelägganden osv, och överklaga. Även om du inte får rätt kanske du kan köpa dig tid så du kan bygga innan viten etc utfärdas. Men som sagt, JAG skulle inte våga chansa på det, men rent teoretiskt borde inget egentligen hända innan våren. Men du kommer troligen ha djurskyddet som en nagel i ögat länge sen om inte annat.
 
Men idag är det ju så himla enkelt att få info snabbt om väderlek, yr.no har varit min bästa vän under vintern o enbart diffat till vår fördel, vädermässigt. Storm ser jag dygnet innan, inga problem att knalla bort o få hästen installerad tills stormen börjar... Suck, blir så trött. De kunde ju klart o tydligt se att det är välmående o fina/pigga individer. Lugna o harmoniska. Vad är acceptabelt som provisorisk lösdrift? Hur gör man det torrt o hur får man den förankrad utan att förankra i backen? :p
 
Men idag är det ju så himla enkelt att få info snabbt om väderlek, yr.no har varit min bästa vän under vintern o enbart diffat till vår fördel, vädermässigt. Storm ser jag dygnet innan, inga problem att knalla bort o få hästen installerad tills stormen börjar... Suck, blir så trött. De kunde ju klart o tydligt se att det är välmående o fina/pigga individer. Lugna o harmoniska. Vad är acceptabelt som provisorisk lösdrift? Hur gör man det torrt o hur får man den förankrad utan att förankra i backen? :p

Ja, man kunde generellt önska att de skulle kolla mer på hur de aktuella individerna faktiskt mår än paragrafer. Samtidigt skulle det nog ge än värre problem. Vem bestämmer om Brunte är harmonisk liksom? :S

Provisorisk måste ju vara stabil, erbjuda skydd etc. Svårt ge nåt förslag utan veta hur det ser ut hos dig. Men skulle jag t ex behöva fixa en sådan skulle jag bygga ett tak ut från stallväggen (hagen går på baksidan av stallet, direkt emot alltså), regla upp för två väggar och sätta väggar av vindnät. Då är fronten öppen, kortsidorna vindnät och inre långsidan stallväggen. Förankringen i mark blir inte fullt lika avgörande då, och borde kunna lösas med betongplintar och ordentlig regling. Tänker jag - jag behövde aldrig prova det. (Hade ett sto här som inte ville använda befintlig lösdrift och klurade på att fixa upp en ny åt henne där hon kunde se "allt" ändå. Men de fick gå in på natten istället. Har dock lite planen kvar, men då blir det en mer permanent och det tar jag isf i sommar. Jag har alltså både två boxar inne samt två lösdrifter/uteboxar ute, så är ingen panik med en "superljus lösdrift", men du kanske kan få nån slags ide av min tanke?)

Jag läste om nån som byggt en lösdrift av stora fyrkantsbalar halm som väggar och sen lagt på ett tak btw. Vad LST tycker om det vet jag inte, men iden var ju smart =)
 
Ja, man kunde generellt önska att de skulle kolla mer på hur de aktuella individerna faktiskt mår än paragrafer. Samtidigt skulle det nog ge än värre problem. Vem bestämmer om Brunte är harmonisk liksom? :S

Provisorisk måste ju vara stabil, erbjuda skydd etc. Svårt ge nåt förslag utan veta hur det ser ut hos dig. Men skulle jag t ex behöva fixa en sådan skulle jag bygga ett tak ut från stallväggen (hagen går på baksidan av stallet, direkt emot alltså), regla upp för två väggar och sätta väggar av vindnät. Då är fronten öppen, kortsidorna vindnät och inre långsidan stallväggen. Förankringen i mark blir inte fullt lika avgörande då, och borde kunna lösas med betongplintar och ordentlig regling. Tänker jag - jag behövde aldrig prova det. (Hade ett sto här som inte ville använda befintlig lösdrift och klurade på att fixa upp en ny åt henne där hon kunde se "allt" ändå. Men de fick gå in på natten istället. Har dock lite planen kvar, men då blir det en mer permanent och det tar jag isf i sommar. Jag har alltså både två boxar inne samt två lösdrifter/uteboxar ute, så är ingen panik med en "superljus lösdrift", men du kanske kan få nån slags ide av min tanke?)

Jag läste om nån som byggt en lösdrift av stora fyrkantsbalar halm som väggar och sen lagt på ett tak btw. Vad LST tycker om det vet jag inte, men iden var ju smart =)

Låter som att man skulle kunna ordna något, hagen går några meter från stallet... Så vi tänkt från början, men då inte provisoriskt. :idea: Men då är det dethär med torr liggyta? Några tips o funderingar? Hoppas kunna lösa något, tråkigt att behöva flytta en bara för dethär.. När det funkar så bra för oss! :( Orkar inte med en till rättslig process heller, även om jag skulle kunna ta denhär. Fel läge helt!
 
Låter som att man skulle kunna ordna något, hagen går några meter från stallet... Så vi tänkt från början, men då inte provisoriskt. :idea: Men då är det dethär med torr liggyta? Några tips o funderingar? Hoppas kunna lösa något, tråkigt att behöva flytta en bara för dethär.. När det funkar så bra för oss! :( Orkar inte med en till rättslig process heller, även om jag skulle kunna ta denhär. Fel läge helt!

Hur menar du ang torr liggplats. Med tak och tre väggar, om den öppna sidan inte ligger där det brukar blåsa mest ifrån, så kommer ströet vara torrt. Du kan ju ha grus i botten, eller så länge det är minusgrader halma på snön (den isolerar, det blir inte blött) om du halmar ordentligt.

Om det blåser därifrån du måste ha öppet, så sätt köldridå eller något, eller ha hel vägg där och ha öppning/ar på kortsidan.
 
(Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!)
Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till Länsstyrelsen som kontaktade mig för några veckor sedan och kom på 'besök' idag.

Har ett stall med tre boxar, 4 hästar totalt som står inne olika tid på dygnet. Fri tillgång på hö ute och Thermobar. Vid riktigt kallt väder stödfodras de även med grovfoder flera ggr om dagen, samt täcke för mamma-hjärtat. :p

De två ädla raserna står inne under natten, kbl och shettisen under eftermiddagen (vid nederbörd nattetid och kommande dag får de komma in på fm). Har funkat super då de två grova är boxvandrare när de står installade men när de nu får komma in sina timmar på em har de helt slutat med detta och utnyttjar tiden till att vila o mysa! Vid extremväder finns box ca 15min skrittavstånd ifrån mig att hyra. Detta och allt ovanstående informerade jag om vid telefonsamtalet, och det skulle inte vara några problem då hon inte kunde se att det stod någonstans om att de måste vara inne just nattetid, så länge jag kunde få in alla vid extremväder.

Idag dök de upp (3st!) på gården när vi var på språng mot hästkliniken med den ena, så de mätte stall (kunde inte anmärka på något, svarade artigt på alla frågor de ställde o berättade om djuren), frågade ut om hur rutinerna var och "allmänt" prat. De kunde ju konstatera att de hade riktig björnpäls, men trots detta hade de tillsammans med sina kollegor beslutat att alla måste kunna stå inne specifikt nattetid för "dygnsrytmen och att det gärna är på morgonkvisten de vill ligga ner". Jag frågade då om det inte beror på när de kommer ut på morgonen, en del tar ju ut väldigt tidigt o andra senare, fick inget svar utan dämpad blick o medsvar när jag lite fräckt la orden i munnen på denne o sa "men det kanske bara är så?". "Ja, så är det" var svaret o sedan snabbt byte av riktning på samtalet.

Informerade även om att lösdrift förhoppningsvis blir så fort tjälen släppt o man kan bygga något, men i dagsläget funkar detta väldigt bra då jag bor 20m från stall o hage och dessutom "bara" jobbar deltid. Hästarna mår bäst av all utevistelse o jag värde sätter det oerhört mycket!

Så min fråga, vart i lagen kan jag läsa om att hästar som står installade måste stå inne just nattetid? :devil:
Det finns inget i lagen om att hästar ska stå installade nattetid . Det finns i lagen att går hästar generellt ute dygnet runt som upplägg ska de ha ligghall ute . Om du utifrån det sen tar in dina hästar x timmar på dygnet utifrån egen bedömning osv så är det upp till dig . Lagen säger bara utifrån det att du ska ha boxar att ta in en sjuk häst på lösdriftstall vid behov i den bemärkelsen.

Du har åkt dit på att dina hästar går ute dygnet runt utan ligghall och att du har fyra hästar men tre boxplatser och att de som går ute efter din bedömning att de mår bra faktiskt inte har ngn ligghall trots att de går ute dygnet runt. Att du tar in individer i sak enligt egen bedömning utifrån behov osv, gör tyvärr ingen skillnad utifrån grundläggande lagstandard , därav har ngn anmält dig .
 
Senast ändrad:
Det finns inget i lagen om att hästar ska stå installade nattetid . Det finns i lagen att går hästar generellt ute dygnet runt som upplägg ska de ha ligghall ute . Om du utifrån det sen tar in dina hästar x timmar på dygnet utifrån egen bedömning osv så är det upp till dig . Lagen säger bara utifrån det att du ska ha boxar att ta in en sjuk häst på lösdriftstall vid behov i den bemärkelsen.

Du har åkt dit på att dina hästar går ute dygnet runt utan ligghall och att du har fyra hästar men tre boxplatser och att de som går ute efter din bedömning att de mår bra faktiskt inte har ngn ligghall trots att de går ute dygnet runt. Att du tar in individer i sak enligt egen bedömning utifrån behov osv, gör tyvärr ingen skillnad utifrån grundläggande lagstandard , därav har ngn anmält dig .

Fast om du läser det jag skriver så har jag skrivit att alla hästar står inne. Jag har inga hästar på lösdrift då jag ej har någon ligghall. På dygnets 24h står alla inne runt 8h, vilket är det lagen säger. Ibland mer beroende på väder. Två på natten och två på em.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 690
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 156
Senast: Korven
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 452
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp