Instabilitet i bakkotor på föl

Pisan

Trådstartare
Måste få fråga lite om råd.
Mitt relativt nyfödda föl (2 dygn gammal) var vid födelsen rätt instabil och vek i båda bakkotorna. Redan efter ett dygn hade styrkan ökat betydligt och hon står och går riktigt bra förutom det att den högra är liksom skev från hasen och nedåt egentligen. Det är som om ledbandet skulle vara lite uttöjt. När hon galopperar är det som om "foten" inte riktigt hänger med...utan den "slängs med" lite grann av "kalleankafot"..oj så svårt det var att beskriva.

Jag kan bara tolka det som att hon legat fel...för i övrigt är hon helt korrekt och jättefin i benen.
Vad gör man åt sånt här??? Åker till klinik direkt?? Avvaktar och ser om hon stärker sig???
Jag tycker det blir bättre och bättre helta tiden...men är ändå väldans orolig...för hon är jättefin annars.

Erfarenheter?? Tips????

Sv: Instabilitet i bakkotor på föl

Avakta du ett tag - jag tror att hon stärker sig allt eftersom hon belastar.

Helen

Vi brukar ge ungarna ca. 12 dygn att stärka sig på.
Börjar man rota med ben och fötter innan så kan det gå åt fel håll sedan.

Fast underlag är den bästa medicinen.

AM

Vi ger ocksa vara fol lite mer an en vecka innan vi borjar tanka pa att gora nagonting at problemet.
Vissa fol kan dock vara mycket daliga och kanske inte alls stodja pa hovarna, utan de stodjer sej pa halarna, eller tan. Det basta i en sadan situation ar att lata folet sta inne och ringa till en duktig hovslagare, som kan satta pa plastskor som limmas pa hoven. Dessa skor kommer med utyggnader at det haller folet behover fa stod ifran.

Ditt fol kommer sakerligen att bli helt ok, om hon inte ar battre inom nagra veckor ta henne till en klinik sa skrapar de benet sa att hon vaxer ratt.

jag lägger min lilla fundering här eftersom det är ett liknande problem.
Min lilla är tre dagar gammal nu och var bara "svag" i ena bakkotan. Det har rätat upp sig till större delen och jag är inte orolig för det.
Däremot funderar jag lite på framknäna!
frambenen är lite lätt böjda framåt i knäna. Syntes väldigt tydligt när hon var nyfödd och inte lika kraftigt nu, men fortfarande ser hon inte speciellt rak ut. bild på fölet som nyfödd
Hur lång tid skall jag ge det? Jag förstår att det kanske är lite mer komplext än veka kotor, men när har jag anledning att börja oroa mig?

Samma svar som ovan, benen rättar oftast till sig efter 1 -2 veckor så ta det lugnt. Hon är ju redan något bättre säger du ju? :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 153
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna