Inspirationstråd Lång tygel

Queen

Trådstartare
Är lite nyfiken på vilka här inne som också har fastnat för träningsformen Lång tygel, eller long reining....

Hur länge har ni tränat? Vad jobbar ni med just nu? Vad är nästa mål? Vad har ni märkt för effekt av träningen? Gärna härliga bilder eller filmklipp på era fina hästar!

Jag lånar bara häst, så träningen blir inte så regelbunden som jag skulle vilja.
Men vi började träna för ca 5 år sen kanske... men har haft mer eller mindre intensiva perioder med lång tygel.
Just nu håller vi på att befästa galoppkommandot! Hästen tycker de är väldigt roligt! vi har bara lite svårt att hitta lagom.... :grin: de kan lika gärna bli ett hopp på stället som för mycke framåt.... men vi jobbar på de! ;) Jag vill också öka samlingen i traven mer. Både jag och hästen tycker det är kul, och de passar väldigt bra som komplement till hennes vanliga jobb som ridskolehäst! :laugh:

Så hur går de för er? Antar att jag inte är ensam om att svettas tillsammans med min häst :love:

Sv: Inspirationstråd Lång tygel

Jag har hållt på med det sen 08 ungefär. Nordsvensken (4 år) gör öppnor och slutor i trav samt att vi börjat med galoppen. Russet (2år) går rakt fram, svänger och gör halt. Försöker mest få henne att hitta sin egna balans.

Tycker det är superkul. Jag jobbar mest i repgrimma eller kapson.

Jag har alltid tyckt att det verkar bli lite flaxigt... rör sig inte tygeln väldigt mycket när den är så lång? Hur får man stabilitet?

Du gillar inte tömkörning heller va?

Jag är inte överförtjust i Ellen Ofstads och Piet Bakkers video, dels använder de sig av halta och stela hästar, sen så tycker inte jag de använder sig av bra utrustning.

Tyvärr har jag ingen egen video där jag kan visa att det inte är "flaxigt". Men det blir ungefär lika dant som tömkörning.

Det händer ibland att tygeln kan komma i lite rörelse med hästens steg, den e ju inte helt stilla.... men de blir ju inte som en glapptygel eftersom de inte tar emot i andra änden. tygeln är ju lös. Sen beror de på vilken typ av tygel man använder, och man måste ju inte ha bett i munnen på hästen om man är orolig att det ska bli för svajigt.
Vad menar du med stabilitet? jag uppfattar de inte som flaxigt, men man ramar ju inte in hästen mellan hjälperna. Man lär hästen rörelser så att den ska kunna göra de med frihet, samlingen kommer när hästen hittar sin egen balans och kommer på att det är lättare för den att samla upp sig lite, alltså går hästen i en bra form utan att tyglarna är sträckta.
Sen finns det ju som sagt olika läror. vissa går mitt bakom rumpan på hästen och vissa gör allting med helt sträckta tyglar. Jag brukar använda tyglarna för att ge signalerna, men så fort hästen svarar så försöker jag ge efter på tygeln så den blir lös. Det beror på situation och häst.
En sak som jag tycker är härligt är att man är så nära hästen! man kan både se och känna hur den jobbar. samtidigt så får hästen träna utan vikt och som sagt med fokus på att den verkligen ska förstå. Samlingen får man på köpet när bitarna börjar falla på plats.
Det jag skriver är bara personliga tankar, så de skulle va kul att höra fler åsikter från folk som tränar lång tygel.

Jag långtyglar min unghäst.

Det finns en tråd om arbete vid hand och långtygling på Klassiska forumet nu.

Min lillskit gör inte så mycket rörelser i långtyglingen än. Det är mer i arbetet vid hand i träns. Men han går alla gångarter i form, rygar och gör halt och går att vända in och ut, samt ställa och böja hit och dit. Man kan gå bakom eller stå i mitten på en volt.

Jag har antingen grimma eller träns, beroende på vilket sort jobb som ska göras. Ska vi bara ut i skogen och jobba på miljöträning mer än formprecition så har vi grimma ganska ofta.

har tränat emd min unghäst sedan hon var 1 1/2 år, hon är fyra nu. jag älskar långa tyglar och har bara positivt att säga om det. Om det är nått negativt är väl att man jobbar hästen i så lågt tempo, men ajg ahr valt att bitvis öka tempot på min unghäst då ajg vill att hon griper fram. Nu när jag började rida min häst kunde hon det mesta redan :) jag har inte kommit jättelångt med min gumma mest för att ajg itne velat börja med för avancerade saker på unghästen, men vi gör skolor i skritt och trav iaf.

jag började med det för att min kollega utbildat sig för Piet bakker och ajg akn ite säga annat än att jag blev såld på studs. tanken är ju att hästen ska bli självbärig, alltså ska du inte ha stöd i tygeln. Vi strävar efter ständig eftergift vilket gör att hästarna utvecklar en mycket bra egen balans och lyhördhet för ryttarens hand. Eftersom hästen inte kan ”luta sig” mot ryttarens hand eller sits blir den väldigt väl balanserad och stark. När du sedan ska rida hästen är den muskulärt vältränad och känner dessutom igen rörelserna du ber den om. Du har garanterat fått ”lättare” häst för både hand och säte! Träningsformen är inget nytt utan har används i Europa och på spanska ridskolan som ett obligatoriskt inslag i hästarnas utbildning.

här är en film på mig o min unghäst i vintras, på intet sätt representativt för långa tyglar eller vart vi är nu :) det är jag och min häst helt enkelt och man akn se att hon drar mot filmaren och hennes form är något hög, speciellt i de steg av öppna vi får till. ajg är även gravid i 3 eller 4 månaden och ganska otymplig... :D formatet är fel på filmen oxå, av någon underlig anledning så blev det så i överföringen....

http://youtu.be/iukrFUMo46k

jag föredrar att amn börjar jobba med grimma för att sen gå över till bett, mest för att vi människor måste lära oss bli känsliga i händerna ochman tenderar till att bli stum i början när man lär sig. angående tyglar så är det väl en smaksak. Jag började med longerlinetyglar (ommodifierade) och ahr nu gått över till lätta lädertyglar. glider fint över ryggen.

_DSC8059BL.png

Fabuloso.png

Senast ändrad:

Här är en till som tränar långa tyglar med unghästen :) Tränar för samma tränare som "vanimelde" eller så är det någon av tränarna som gömmer sig bakom nicket - haha, har ingen aning :grin:

Har en häst med dåligt självförtroende så har tränat "frammåt" hur länge som helst nu känns det som. Men nu börjar det släppa :banana:

Här är en till som tränar långa tyglar med unghästen :) Tränar för samma tränare som "vanimelde" eller så är det någon av tränarna som gömmer sig bakom nicket - haha, har ingen aning :grin:

Har en häst med dåligt självförtroende så har tränat "frammåt" hur länge som helst nu känns det som. Men nu börjar det släppa :banana:

:angel:;)

kul att det börjar släppa!

Jag tränar gärna gammeltanten, 20 år:

Hstochhund059.jpg

Vi kör skritt- o travsamling/skolor men ingen galopp. Gör det som ett trevligt komplement till ridningen. Brukar växla mellan bett och kapson.

Har gått kurs för PB i ett par omgångar.

Nu har ni förtrollat mig ;)

Jobbade för hand med min häst på en kurs, sk markarbeteskurs, där vi använde oss av olika metoder och längder på tyglarna. Jag gillade det, men visste inte att det var så utbrett!

Vad heter det, och var hittar man tränarna?:D

Nu har ni förtrollat mig ;)

Jobbade för hand med min häst på en kurs, sk markarbeteskurs, där vi använde oss av olika metoder och längder på tyglarna. Jag gillade det, men visste inte att det var så utbrett!

Vad heter det, och var hittar man tränarna?:D

det ehter long reining eller långa tyglar.

det finns en hel hög med tränare, några utbildade av piet. bara googla långa tyglar eller long reining så får du upp det.

Jag har hållt på från och till med min ponny, men ska ta min första lektion på fredag.
Vi kan bara göra lite öppna i båda varven i skritt och trav samt svänga. :p

Jag ska köra igång på allvar med long reiningen nu tänkte jag. :)

Hon gillar det, men tycker det är hemskt det är jobbigt att gå på spåret i ena varvet.

Jag har provat ett par gånger men tycker det var svårt. Skulle behöva gå på ett par träningar för att få koll på det så jag håller mig till vanlig tömkörning så länge.

Vilka fina hästar ni har vandimelde och Targa!!!
Jag tyckte också det var väldigt svårt i början, men känslan man får när allt faller på plats är så fantastisk!
Jag använder träns och reptyglar när jag jobbar, min häst tycker inte de e så skönt med tryck över nosryggen. Hon går bäst på bettet.
Men är hästen ny i arbetet så blir de grimma eller kapson.

Jag tycker att hästarna lär sig lång tygel så fantastiskt fort! men det blir ju väldigt rena hjälper och allt handlar om timing... (självklart hadlar ju all inlärning och hästhantering om timing men de e inte massa andra hjälper som stör...) men jag brukar alltid bli lite förvånad över hur fort dom snappar upp de!

Hej har en liten fråga :) Jag kan ingenting om long reining, men det verkar intressant. Undrar mer exakt vad skillnaden mellan tömkörning och long reining är, mer är hur det ser ut. hur upplever ni skillnaden?
Tömkörning kan man ju också koppla tyglarna olika, så det fungerar som en inspänning. men om man tänker att de är fästa i översta ringarna direkt till bettet.

Du gillar inte tömkörning heller va?

Jag är inte överförtjust i Ellen Ofstads och Piet Bakkers video, dels använder de sig av halta och stela hästar, sen så tycker inte jag de använder sig av bra utrustning.

Tyvärr har jag ingen egen video där jag kan visa att det inte är "flaxigt". Men det blir ungefär lika dant som tömkörning.

Jodå. Jag har inget emot tömkörning, där får ju tömmarna också lite mer stabilitet genom att de löper genom ringarna på gjorden. Men visst, samma där - är det en klumpig människa så flaxar ju tömmarna även vid tömkörning.

Har inte sett long reining i praktiken - bara film. Men jag ska på spanska ridskolan nästa vecka och titta på morgonträningen... kanske kommer det någon häst på töm då. :love:

Senast ändrad:

Jag tycker att största skillnaderna mellan vanlig tömkörning och långtyglar är dels att man ger hästen ännu mer frihet i långatyglar (hästen ska bära sig utan stöd från handen), och att man är närmare hästen i långatyglar.
Man brukar lägga in skolor (tex förvänd öppna) tidigt i träningen.
Smygskritt och powerwalkskritt, och "vanlig skritt" brukar jag växla med. I traven ska hästen bära sig när man går brevid.

Jag tränade Långatyglar rätt mkt med min förra hästen, tränade för Ida Persson, har varit som fotfolk på Ellen och Pietkurser också :)

Nu har jag en treårig nsv som är under inridning. Tömkör honom vanligt nu, men nu börjar det snart kännas dags att börja med långa tyglar på honom :) Köpte honom i somras.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 484
Senast: Ajda
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 596
Senast: Boj
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 927
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar