Inspiration!

SpanskaLoppan

Trådstartare
Det är trögt med hundägandet just nu, det känns som vi bara gör samma saker om och om igen. Går samma promenader, gör samma övningar och ingen av oss har riktigt hjärtat med i det längre. Vi går bara på rutin...

Försöker göra promenaderna rikare med att göra lite godis-sök både högt och lågt, balansera på stenar, murar och stockar, gå rakt ut i skogen över stock och sten och busa lite med nån leksak/kotte/pinne/nedfallna löv. Men jag märker att hunden börjar tröttna, hon gör det jag ber om, efter lite tjat, men hon har fokus på "allt annat".
Cyklar med henne 2 dagar i veckan och det är hon mycket duktig på.

Hur kan man variera sig?
Hunden är en "jakt-idiot", får hon upp ett spår eller ser vilt hjälper ingenting, jag tror inte ens hon hör att jag ropar. Jag kan alltså inte ha henne lös men har en 50 m lina hon går i rätt ofta.
Vi har tragglat med inkallningen i 3 år men jakten blir för självbelönande, jag tror som sagt inte ens att hon hör mig. Så det har jag lagt ner, det blir bara ett evigt misslyckande och missnöje och det mår ingen av oss bra av...

Är lite nyfiken på att spåra med henne, hon verkar ju gilla det. Men det låter så svårt?
Annars har jag redan en rådjursklöv i frysen och blod ska nog gå rätt lätt att fixa.

Vill ut ur den här svackan när det mer och mer blir så att vi traskar i varsin liten bubbla jag och hunden...

Sv: Inspiration!

Klart du ska börja med viltspår, bästa grejen för en jaktidiot!

Googla eller sök här så hittar du massor med börja-tips. Blod köper jag på willys, finns i frysdisken.

(Kanske bäst att vänta tills efter älgjakten)

Sv: Inspiration!

Åh vad kul att höra :) Klöven fick jag av en jägare jag känner, han ställer nog upp med lite blod med(snål student;))

Och här finns inga älgar, tror dom jagar änder just nu dock så kanske bäst att vänta ändå.
Läste nån guide i en tidning nån gång i våras om hur man började med viltspår men dom fick det verkligen att låta komplicerat. Får söka runt, tack!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka