Inspiration

orion

Trådstartare
Jag ska måla stallet, och skulle vilja ha lite tips på färgsättningen. Det är putsarde ytterväggar, och boxarna är i trä med kanter av järn. Hade tänkt ha järnet svart, olja träet i någon brunaktig färg typ teak. Men jag vet inte riktigt hur jag ska måla ytterväggarna. Så kom gärna med tips på hur ni har målat, och lägg gärna in bilder så jag får lite inspiration:)

Sv: Inspiration

Lite inspirations bild

DSC_0164.JPG

Tack, jättefina stall. Hade tänkt mig något i stil med ettan, frågan är då hur jag ska måla ytterväggarna. Vill inte ha helvitt, men en mörkare färg nertill skulle vara snyggt.

Wow vad häftigt! (det gröna stallet alltså) Och hemtrevligt på nåt vis... Det är kanske SÅ man ska måla (står också i valet och kvalet hur jag ska planera stallet....)

Visst var det gröna stallet jättefint, jag tänker lite praktiskt bara med att hålla det rent:) Annars har jag garderober i sadelkammaren i just den gröna färgen som jag tänkt måla om, kanske ska behålla den färgen i stället:)

Jo, det är sant, däremot har jag i tanken att ha en ljusare färg på utsidan och mörkare på insidan, men vilken färg det vet man ju aldrig. Många stall man ser är ju ljusgråa/vita både på in och utsidan och det kan kanske inte vara så snyggt efter en vinter.
Men kul med lite nya varianter!

De gröna är riktigt härligt!
Hemtrevligt är verkligen rätt ord.
Jag tror att man kan välja andra färger men ha samma upplägg.
Det som gör det mest hemtrevligt är nog valet att panela taket och sätta lite snyggare lampor, istället för vanlig armatur.

Ja och så det underbart vackra golvet, det gör ju mycket.
Nu kan jag tyvärr inte ha sådant tak, eftersom jag har öppet hela vägen upp och inget innertak, men snyggt var det.

Jag gillar lugna smutsvänliga färger i stall :)

Sen föredrar jag så lite kontraster som möjligt.
Jag skulle om du oljar/laserar/målar träväggarna i ngn brunaktig färg försöka hitta en så lik färg som möjligt att måla den putsade väggen med, självklart i jämnhöjd med träet.
Ovanför det skulle jag välja en typ gräddvit, creamefärg.

Jordnära färger som är smutsvänligt :)

Sen kan man ju alltid styla till det som i det gröna stallet att tex sätta såga till några lämpliga lister (gärna med några fint frästa spår i) som en ram runt väggarna och måla i en lite mörkare nyans osv.
Då ser stallet på en gång mkt mer ombonat och mysigt ut :)

Gud vad snyggt! Och vilket golv... Härligt!

Till Ts, vi har vitt upptill och mörkrött nertill

Hade ingen bra bild, men här ser man lite iaf, medans min skräphäst letar i sopsäcken efter nåt gott att äta;)

Foto0656.jpg

Nu har jag börjat måla. Jag tänkte om lite och laserar nu väggarna i en gråblå färg, tänkte ha samma gråblå nertill på väggarna, vitt upptill och så dörrar i lite blåare ton, typ dalablå. Tänkte även ha lite fler blå detaljer, någon list osv. Tror att det blir ganska fint. Ska fixa en bild när jag blir klar. Tack för tipsen!

Det blir nog jättefint :)

Jag väntar med spänning på att få se fina bilder hur det blir :)

Dalablått var ett bra val tycker jag :p

/Dalkullan med blå som favoritfärg

Lite svårt att se men jag hade ingen bild där insidan av boxarna syns bättre.... men färgen nedtill är typ blågrön....

stallet1.jpg

kl, jag ska också måla box dörrarna i vårt stall ^_^ målade en vägg för nån dag sen och märkte att hela stallet behöver målas om :p

vi har gjort klart en vägg i taget och har kvar en vägg som ska putsas ^_^ sen är äntligen mitt stall färdigt !!

men det är lite olika nyanser på de vita väggarna :grin: och boxarna är fortfarande omålade. så behöver lite hjälp nu ^_^. väggarna är/ska vara vita, dörrar ut och till sadelkammare är röda.
31604495.jpg
funderar på att måla gallret grått och ha en grå lasyl färg på boxarna. vad tycker ni?

Vi har målat boxdelen(avdelat med boxar i ena halvan och uppbindning i andra) nedeldelen med en röd/brun lasyr ungefär som Wranglers bild, vitt upptill, vitt tak och grått på metallen-galler-dörram osv. 30 centimeter längst ner inne i boxarna är det laserat med en mörkt brun färg som skall vara beständig mot ammoniak osv för att skydda träet.
I uppbindningsdelen det likadant målat lasyr nertill och vitt upptill, det är bara väggen mellan stall och uppbindning som är helt vit.

Ska se om jag hitta några bilder=)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 273
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2