Insperation till projektarbete.

Janey

Trådstartare
Vet inte vart jag ska lägga denna tråden, men jag försöker börja här: Är ju så att jag går sista året på gymnasiet och ska göra projektarbete. Men har suttit och funderat på vad jag ska göra. Äger ett fyra årigt sto. Har tillgång till att vara aktiv medhjälpare på ridskola m.m och nu försöker jag komma på ett hästrelaterat projektarbete! Alla förslag är välkommna! :D

Sv: Insperation till projektarbete.

Utbilda din häst och skriv samtidigt ner vad du gör. Kanske avsluta med en tävling eller så också? :D

Utbilda din häst och skriv samtidigt ner vad du gör. Kanske avsluta med en tävling eller så också? :D

håller med. Ungefär va jag också tänkt göra när jag går i 3:an, Går i 2:an nu och har ett 2-årigt ponnysto. Blir precis lagom att ha inridningen av henne som projektarbete med målet att starta en liten tävling på våren som 4-åring.

Det har jag också funderat på! Men vad ska man då ha för mål med utbildningen? te.x. att kunna skänkelvikning? hoppa 1.20? det är det som är det svåraste att bestämma sig. Att lära en skänkelvikning kan gå på bara ett par gånger =S vill inte heller tvinga henne att lära sig för snabbt p.g.a. att mitt arbete måste in.. eller det kanske är jag som är överbeskyddande:angel:

Jag pratade med ridskolechefen och vi kom fram till atyt jag fick låna en av deras hästar under min projekttid och andra tider som vi bokade in, mitt syfte var att göra hästen handikappsanpassad, och visst blev den det :)

fast det är ju inte eg resultatet som räknas i projektarbetet.
lyckas du inte lära hästen ex skänkelvikning är ju det åxå ett resultat som du kan utvärdera - resonera kring vad som gick bra och vad som gick mindre bra, varför blev det så osv

hmm, det är ju sant! men jag måste bara komma på ett mål jag vill nå.. :) det kommer bli svårt..

Vara tävlingsansvarig för en tävling.

Du kan planera tävlingen med klasser,boka domare och funktionärer osv.Inför planeringen kan du intervjua vettiga tävlingsmänniskor,vana tävlingsansvariga,domare osv om hur de tycker en bra tävling ska vara.Efter tävlingen kan du göra en uppföljningsintervju.Vad funkade bra/dåligt osv.

Eller så kan du coacha ett nybörjar team i valfri gren som vill ha tävlingsstöttning.Fungera som mentor på tävling.Dokumentera framgångar och motgångar.Ordna träffar med teman som regler i TR,mentalträning,ryttarfysik eller ryttarmat osv.Intervjua dem innan om deras förväntningar och sedan höra efter om det blev som de tänkt.

Hur pass utbildad är hästen? Sätt upp ett mål, starta clear round i hoppning eller dressyr till våren?

För loggbok över träningar. Skriv som bakgrund hur du tränar. Använd boken "unghästar" som fakta osv.

Vad läser du förresten? Det gäller ju att du hittar en handledare som är med på noterna.

Jag skrev om senskador på häst för 12 år sedan när jag skrev mitt, hade biologiläraren som handledare och hon fattade inte mycket! :D

Jag läser ju samhäll :angel: dock har vi ett idrottsprogram och har där lärare vars flickvänner rider så det är ganska insatta (har träffat en lärare på en träning, lite pinsamt ;)) Hon är bara grundutbildad och grundhoppad. Alltså inget avancerat så hon har en lång framtid av utbildning kvar =)

hmm, det är ju sant! men jag måste bara komma på ett mål jag vill nå.. :) det kommer bli svårt..

ett mål kan ju vara ett prestationsmål eller ett tävlingsmål. Du kan ju tillexempel ha som mål att rida felfritt i en 1meters-hoppning eller att ta fälttävlansmärket eller något sånt. Eller kanske att kvala till nåt championat:)

Ta fälttävlandmärke är ju jätte smart =) har alltid velat göra det.. måste bara hitta en klubb som gör det med =) fast det är inte så säkert att det bli så stort utav det och så vill jag ju inte heller åka jääätte många mil varje gång jag ska plugga på det.., hmm

En vän till mig anordnade en clinic i sin ridklubb!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 634
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama