Inspänningstyglar

Askur

Trådstartare
Jag har en fråga till er kunniga människor. Inspänningstyglar, bra eller dåligt?
Under min praktik när jag skulle longera en häst satte dom på ett par inspänningstyglar på sidan utav hästen "för att få den höja och jobba med ryggen samtidigt". Och nu när jag håller på att jobba med min häst emellanåt från marken tänkte jag att det kanske vore en bra grej att göra liksom någon gång ibland isåfall? Vad tycker ni? Hur använder ni tyglarna, vad har ni för erfarenhet om dom? :)

Sv: Inspänningstyglar

inspänningstyglarna som heter "inspänningstyglar" ochsitter från bettet till sadelgjorden, gjorda i läder med en tjock gummiring, vet jag om är totalt bannlysta från en av våra elitryttares anläggning. Personlig quirk eller inte, minst en (kunnig) person skyr dem som pesten. :)

Med inspänningstyglar kan ju inte hästen komma framåt-nedåt utan att hamna bakom lod. De sitter fast ju och kan inte ge eftergift.

Jag föredrar graman vid longering, inspänningar är alldeles för fasta, med gramanen så kan de länga sig väldigt mycket nedåt framåt samt ta upp huvudet om de vill, den ger bara ett stöd i bettet som de kan söka mot.

Det var dessa jag hade kollat på. Bilden är tagen från Hööks hemsida.
Så ni rekommenderar inte dessa alltså? Utan gramantygel?
310151_01.jpg

Som sagt så ville jag endast köpa dessa om det nu är ett bra sätt att få hästen att "höja" och jobba med ryggen. Går i form gör han naturligt så det är inte det jag suktar efter. :)

Fast höja och jobba med ryggen=gå i form? Att gå i form innebär ju att hästen höjer och arbetar med ryggen och bakdelen och får in bakbenen under kroppen, att energin kommer bakifrån.

Varför vill du spänna in hästen om den går i form naturligt? Går den i form så jobbar den med ryggen, vill du ha den i mer samlad form då görs det enklast med tömkögning och genom att be om mer samling genom tempoväxling och mer aktivitet ifrån bakbenen, går att göra utan inspänning på lina men är enklast med tömmar.

Inspänningen du visar är i mina ögon för hård, och spänner man in huvudet så har det inget att göra med hur ryggen och bakbenen jobbar.

Enda användningsområden området för sådana spänningar är i mitt tycke, till en häst som behöver extra stöd på yttersidan och man själv inte klarar av att tömköra på volt.
Man kan inte spänna in en häst i ngn form av form, den kommer av hästens egna vilja till arbete.

(Mina åsikter såklart, inte utbildad över huvudtaget och inte i närheten av att vara ett proffs)

Jag föredrar graman vid longering, inspänningar är alldeles för fasta, med gramanen så kan de länga sig väldigt mycket nedåt framåt samt ta upp huvudet om de vill, den ger bara ett stöd i bettet som de kan söka mot.

Hur menar du att du sätter gramanen vid longering? Jag förstår din tanke men jag är bara tveksam till hur man sätter den rent praktiskt i sadeln/longergjorden.

Inspänningen du visar är i mina ögon för hård, och spänner man in huvudet så har det inget att göra med hur ryggen och bakbenen jobbar.

Man måste inte spänna in den så hårt, jag har nyligen använt dom på en häst som var otroligt orolig i munnen och inte vågade ta stöd, den hästen sökte sig fint framåt nedåt med dom, jag spännde dom alltså inte såpass att dom drog in näsan utan bara så att hon kunde söka ett stadigt stöd.

Dessutom är dom lite flexiga med tanke på gummiringen, dom är alltså inte helt fasta eller för hårda, dom är som en hand ska vara.

Men allt beror ju på vad det är för problem hästen har, vissa hästar hjälper en sån inspänning medan en annan hjälper en annan.

Finns lite olika sätt,

Över nacken igenom bettringen mellan frambenen och fästs över manken . (Skarpast, då hästens rörelser ger tryck i nacke och rörelse i bettet, dock så inverkar det inte så fort hästen sänker huvudet. Så är bra för hästar som spänner sig och vill gå med huvudet i vädret, dvs ger lågt huvud/ lång överlinje och hästen har inget att knäppa av mot.)

Över nacken, igenom bettringen och fäst i en av de låga ringarna på longergjorden. (Den jag använder mest, har slapp graman så blir samma effekt som ovan fast med mycket mindre drag" vid bettet om hästen höjer huvudet.)

Eller som ovan och fäst i ngn av de höga ringarna på longergjorden. (blir som ett par fasta tyglar, men den kan ändå höja/sänka huvudet som den vill. För hästar som gärna lägger sig i handen och släpar huvudet i backen kommer "gag effekten" in genom att gramanen är igenom nacke och bett. Dvs hästen får gå ordentligt utan att hänga i bettet.)

Det jag gillar med att använda gramanen är att hästen kan röra sig mer fritt och bli lång låg i överlinjen, (förutom om man har sista varianten spänd, då är det inte lika lätt att bli lika lång i kroppen som i de översta. Har dock endast den i ngn minut på väl genomarbetad och mjuk häst).

Jag longerar dock i 99% av fallen utan inspänning, och mitt mål är alltid att få hästen att balansera sig själv i en lång låg form. Gramanen blir endast ett hjälpmedel att visa hästen vad jag vill. Dvs sänka huvudet, balansera dig själv och häng inte i bettet.

Man måste inte spänna in den så hårt, jag har nyligen använt dom på en häst som var otroligt orolig i munnen och inte vågade ta stöd, den hästen sökte sig fint framåt nedåt med dom, jag spännde dom alltså inte såpass att dom drog in näsan utan bara så att hon kunde söka ett stadigt stöd.

Dessutom är dom lite flexiga med tanke på gummiringen, dom är alltså inte helt fasta eller för hårda, dom är som en hand ska vara.

Men allt beror ju på vad det är för problem hästen har, vissa hästar hjälper en sån inspänning medan en annan hjälper en annan.

De jag känt på har inte varit så flexiga, dvs de med gummiringen. Sen sitter de ju helt fast mellan bett och gjord, en graman är löpande över nacken så att hästen kan böja och ställa sig fritt åt sidorna.
Men vad för inspänning som funderar är ju helt individuellt också, på en häst som faller innåt eller utåt så kan en fast inspänning vara jätte bra :).

När jag longerade med inspänningstyglar, så använde jag en hemmabyggd variant. Jag hade en halsförlängare/gummisnodd som jag tyckte var påtok för kort för att använda den som det är tänkt. Så jag satte ett delta i bettringarna, och snodden i sidorna på gjorden (precis som de inspänningstyglarna du visade på bild). Snodden löpte sen genom bettringarna, vilket gjorde att hästen fortfarande kunde ställa sig utan att jag behövde spänna om hela tiden, och de gav efter fint.

De jag känt på har inte varit så flexiga, dvs de med gummiringen. Sen sitter de ju helt fast mellan bett och gjord, en graman är löpande över nacken så att hästen kan böja och ställa sig fritt åt sidorna.
Jag skulle nog vilja påstå att dom är alldeles för hårt inspända om dom inte kan röra sig och blir fixerade. När jag använt dom kan hästen både ställa och böja sig utan problem. Det ska vara ett stabilt stöd utan att dra ihop dom. Sen är det ju inte långa pass, jag tycker dom inspänningstyglarna ska agera lite som en stadig hand för hästen.
Men vad för inspänning som funderar är ju helt individuellt också, på en häst som faller innåt eller utåt så kan en fast inspänning vara jätte bra :).
Det är ju det, man får välja den hjälptygel som gynnar individen, alla hästar fungerar inte med allt samma utrustning. Det som inte funkar för en funkar för en annan.

Senast ändrad:

Jag skulle nog vilja påstå att dom är alldeles för hårt inspända om dom inte kan röra sig och blir fixerade.

Ja, men tyvärr verkar det vara många som spänner in hästens huvud bakom lod också. T ex Hööks bilden här ovan är alldeles för kort inspänd tycker jag.

Något som är väldigt spritt häromkring är att spänna från de övre ringarna på gjorden, genom bettringarna och ner bakom frambenen till ringen som sitter mitt under magen.

Inget jag använder själv, men de som gör det är helt lyriska över hur bra det fungerar.

Och hästen går nog i en jätte fin form då :crazy: testade den fästningen en gång lät hästen gå 2 steg och tog bort den igen. Hästen knäppte av ordentligt och ville inte gå fram.

Jodå, hästen går i en jättefin lång, låg form och stretchar ryggen. (*ironisk*) Hade en jättelång diskussion med en av de andra när jag ens ville testa det på min häst. Jag kunde inte förstå varför det var så bra att det drog i mungipan för varje steg hästen tog. :banghead:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar