inspänning och longering.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare attack
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 809
A

attack

ska longera en häst imorrn, som har problemet att den inte vill ta stöd på ytter, skjuter ut bogar hit o dit...som så fort man tar i ytter så får den halvt panik och bara spänner sig.

fick tips av tränaren att longera med inspänning så att den får en totalt helt stilla och stabil "hand" som han kan söka kontakt med.

hästen är bra musklad, gått tillome msv, går alltså i bra balans och är balanserad när han väl har kontakt på ytter och förtoende för handen, så de är ingen omuskald obalanserad häst.

vet nu att de är bättre att tömmköra men jag är inte så bra på de, och eftersom de är en stabil "hand" som han ska våga ta stöd på så väljer ja longera istället.

nu frågan bara, hur ska man sätta inspänningen på ytter och inner?
ska man ha dom lika långa eller ska ytter va lite kortare?

Sv: inspänning och longering.

undrar bara, hur brukar ni sätta linan? ja brukar sätta den direkt i bettet när hästen är inspänd, är de bra eller ska den sitta runt nacken och fäst på andra sidan bettet?

har sett folk göra på många sätt och undrar bara vilket som är bäst?

Sv: inspänning och longering.

fick nu precis svar på min fråga om inspänningen, dom ska va lika långa...kanske lite självklart igentligen..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 643
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 589
Senast: Bullen22
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 617
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 942
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna