Inskrivningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Vad händer på inskrivningen som jag ska på när jag är i v 13. Vad är det som sker första gången? Sedan fråga jag barnmorskan om man borde komma båda 2 föräldrarna men det kunde hon inte svara på då man fick bestämma detta helt själv, så nu frågar jag er.... Är det viktigt att man går båda två på inskrivningen?
 
Sv: Inskrivningen!

Vid inskrivningen tas lite blodprover och ett urinprov om inte jag missminner mig. Sen får man svara på lite frågor om tex sjukdomar i släkten och sina alkohol- och tobaksvanor.
Det är ingen nödvändighet att killen är med, men det är ju alltid trevligt om han kan vara det! Allt de vill veta om honom är vad han heter och var han jobbar.

// K
 
Sv: Inskrivningen!

Fösta inskrivningen hade jag med mig gubben min, då kändes det tryggt att han följde med, men den här gången så behöver han inte följa med på inskrivningen tycker jag för nu har man ju provat allt en gång, då får han hellre följa med då det är dags för ultraljud i v.16.
 
Sv: Inskrivningen!

äru på tjocken? :banana:

ang. inskrivningen, självklart följde min sambo med, han är ju lika mkt blivande förälder som mig.... här är det då något barnmorskan tar för givet, att pappan följer... hon har frågor till honom med och info osv.
 
Sv: Inskrivningen!

Min sambo har varit med på alla bm-besök (är nu i v 30) och ultraljud etc, för oss har det varit självklart, det är ju *vår* lilla unge som gror.
 
Sv: Inskrivningen!

Jag kommer att gå ensam på inskrivningen, känner inte att det är nödvändigt att sambon följer med. Hade jag velat det så hade jag bett honom om det däremot.

Senare vill jag ha med honom på ultraljud och liknande besök.
 
Sv: Inskrivningen!

Min sambo var med på inskrivningen, det är hans första barn så han tyckte det var spännande.
Han var med på första vanliga besöket också, mest för att få höra hjärtat. Och på UL var han med.
Men nu går jag dit själv. Jag går ju dit för att kolla blodtryck mm, och det behöver inte han ta ledigt från jobbet för tycker jag.
 
Sv: Inskrivningen!

Vårt första barn var sambon med på inskrivning. Andra och tredje var han iofs med till bvc men satt i väntrummet med barnen. Eftersom jag fått tre barn nu så känner jga att det finns viktigare tillfällen jag vill ha med honom på i så fall.

Men när jga vänta ettan tyckte jag det var en jättetrygghet att ha med honom och det var tur att han var med då.
 
Sv: Inskrivningen!

Ibland går det nästan lite inflation i att pappan ska vara med hela tiden...trots allt är det ju kvinnans kropp det handlar om. I o för sig kan ju just inskrivningen vara ett bra tillfälle då han är med och får lite information men absolut inte nödvändigt tycker jag. Inte alla som kan ta ledigt heller. Dessutom kan jag tänka mig att många killar känner sig lite obekväma hos en barnmorska...speciellt i början innan de riktigt hunnit vänja sig....(som tjej har man ju liksom ett försprång även om jag tyckte det var jätteläskigt)

Bland bekanta är det nästan ett mått på hur bra pappan är hur många gånger han varit med på MVC...(och de som fått flest +-poäng på följa med till MVC har oxå varit de som tagit minst pappadagar.....)
 
Sv: Inskrivningen!

Viktigt, det beror ju på hur man tycker. Det är inte nödvändigt, men kan ju vara trevligt för pappan att få lite information om vad som kommer hända den närmaste tiden. Jag hade också med mig pappan när jag väntade ettan, men inte tvåan, tyckte det var onödigt att han tog ledigt för det, då visste man ju hur allt skulle gå till.

Däremot tycker jag pappan ska vara med på första ultraljudet, dels för att få en bekräftelse och insikt om att det faktiskt bor ett litet barn i magen, dels för att ultraljudet kan visa att något är fel, och då vill man inte vara själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 714
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 083
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 436
Senast: orkide
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp