Inskrivning och provtagning

Sv: Inskrivning och provtagning

Eller som jag nu.. Har drömt så många sjuka mardrömmar så jag börjar bli paranoid. Tror att folk ska sno dottern ifrån mig, göra illa henne, knuffa ner vagnen från tunnelbaneperrongen osv :o jag håller hårt i vagnen nu för tiden!

TS: det du kan göra som ändå inte kostar skjortan (vilket det gör om du blir orolig ofta och vill göra flera kontroller) är ju att ta flera graviditetstest för att se att det fortfarande finns hormoner kvar. Det är ju ingen garanti och om ett test inte funkar och visar att du inte är gravid lär det ju bli en ännu större stress. Har för mig att senare i graviditeten kan koncentrationen bli "mindre" och att testerna visar inte gravid trots att du är det men det kanske hjälper fram till v. 12. Sen säger ju inte testerna att hjärtat slår såklart.

Nej, jag är ganska säker att jag någonstans skrivit att jag inte alls brukar vara en orolig person.

Jag vet inte hur du fungerar men för mig är detta det största som hänt mig. Det är inget ”normaltillstånd” där jag agerar som jag skulle göra i en annan situation.

Men även om man inte brukar vara en orolig person, så brukar man väl i sitt liv då och då konfronteras med saker som gör att man reagerar med oro? Som man måste hantera.

Själva oron är sig ju ofta ganska lik från gång till annan, även om det som utlöser oron kan skilja sig mycket åt.

Sen är du så klart inte särskilt van att vara gravid, det är ju ingen. Väldigt få är gravida mer än 1-5 gånger i sitt liv. Å andra sidan är ju graviditeter rätt vanliga, inte sååå extraordinära i tidigt skede ändå, tänker jag.

Fast oavsett hur många andra som är gravida så gör det inte att jag oroar mig mindre? Så om det är extraordinärt eller inte känner jag inte riktigt hör hit. Jag har inte sprungit in på en akutmottagning och härjat om att få hjälp för detta, jag ringde mödravårdcentralen och fick svaret att jag får en tid. Därefter kollade jag vad som är vanligt enligt nätet och där stod det att man oftast får en tid för hälsosamtal ngn vecka efter man ringt och sedan provtagning runt v 10. Eftersom jag kände mig orolig att jag inte ens får hälsosamtal innan v 11-12 så kollade jag här.

Jag tycker att fråga är att hantera.

Men för att svara på din fråga så får jag nog säga att jag inte behöver hantera oro så ofta i den bemärkelsen. Inte för att det inte händer saker utan mer för att jag brukar hantera det mesta väldigt lugnt. Jag brukar inte hantera saker med att känna mig stressad eller orolig.

Tyvärr kommer du fortsätta vara orolig över ditt/dina barn resten av livet; det lägger sig inte. Just nu finns det inget du kan göra för att dämpa din oro! Om du gör ett vaginalt UL privat, så kommer du få se det lilla lilla livet - men det kan ändå dö dagen efter.

Jag satte upp delmål under min graviditet för att släppa oron. Hälsosamtalet i v6-7 handlade i stort sett bara om att du ska undvika alkohol under graviditeten, så även om de inte gör nåt sånt där just du bor, så behöver du inte oroa dig över det. :)
Försök njuta fram till v12 då bara du och killen vet. Nästa mål blir ultraljud i v18, därefter v20 som halvtid. Min svägerska jobbar på Neo och berättade att efter v24 KAN man rädda barn (men de blir sällan "okej"), så det var nästa delmål för mig. V29 är det oftast lugnt att föda, men krävs vård på Neo, efter v36 är det absolut lugnt.
Det var mina delmål, och nu har jag bara ett kvar - att föda när som. Med dessa delmål har graviditeten bara flugit förbi; hoppas det kan göra det även för dig. :)

Jag som tänkte detsamma om dina inlägg, jag svarade bara på det du sa. Att du kommenterar saker som ”men hur hanterar du oro i ditt liv eller springer du till vården för minsta lilla”, tycker jag var väldigt mkt att ta mina frågor till en nivå där de inte hör hemma.

Men jag önskar inte att starta en diskussion om det utan kände mig bara kränkt över ditt sätt att uttrycka dig och uppfattade det som att du försökte förminska mig. Jag känner inte dig och det kanske inte var din mening men det spelar inte heller så stor roll.

Allt gott.

Jag är lite lugnare idag än igår. Det blev bara mkt precis när jag hade pratat med dem och sedan läste ngt helt annat på nätet.

Det dumma är ju att man läser bara allt hemskt som händer och det får en att känna att det typ är 80% risk att det inte går bra. Så vansinnigt dramatiskt men som du och flera andra säger. Jag kommer få oroa mig för alla möjliga nya saker framöver så det är väl bara att vänja sig.

Tack för tipsen!

Vet precis hur du känner - jag var orolig ända fram till ultraljudet i v18, eftersom att min BM inte ens gjort ett gravtest... :P men man får försöka tänka att kroppen tar hand om barnet på bästa sätt; är fostret missbildat så resulterar det (oftast) i ett missfall..

Hoppas du känner dig lugnare och att veckorna springer iväg! :)

Vet precis hur du känner - jag var orolig ända fram till ultraljudet i v18, eftersom att min BM inte ens gjort ett gravtest... :P men man får försöka tänka att kroppen tar hand om barnet på bästa sätt; är fostret missbildat så resulterar det (oftast) i ett missfall..

Hoppas du känner dig lugnare och att veckorna springer iväg! :)

Fast grav test brukar man väl inte göra hos BM. Det gör man väl själv hemma närande misstänker att man är gravid?

Många Barnmorskor gör gravtest för att kontrollera att man verkligen är gravid , min gjorde dock inte det :)

Kompisar i andra landsting har fått göra det. Det var bara något jag tog föregivet att de kollade när de gjorde blodprov - kan ju inte va så svårt för dom att kolla. Ett hemma kan ju visa fel.
Men så var inte fallet på min MVC alltså.

En jag läste om här på forumet berättade att en läkare sagt att hon skulle vara glad för att kroppen har vett att stöta bort foster som inte är livsdugliga. Försök att tänka så :) att det skulle råka bli mf nu säger ju inte eller att du får mf om ni försöker igen heller. Man måste lära sig att leva med tanken att det kan gå tokigt precis som att din sambo kan krocka med bilen i morgon. Större risk för mf nu, ja. Detta för att en del foster som skapas inte är livsdugliga. Oftast går det ju faktiskt bra.

Jag är lite lugnare idag än igår. Det blev bara mkt precis när jag hade pratat med dem och sedan läste ngt helt annat på nätet.

Det dumma är ju att man läser bara allt hemskt som händer och det får en att känna att det typ är 80% risk att det inte går bra. Så vansinnigt dramatiskt men som du och flera andra säger. Jag kommer få oroa mig för alla möjliga nya saker framöver så det är väl bara att vänja sig.

Tack för tipsen!

Skönt att du känner dig lugnare idag! Annars föreslår jag att du ringer tillbaka till mvc och berättar att det inte är ett upplägg som passar dig, du känner oro och vill komma in för provtagning/undersökning tidigare. Och tycker de att du fortfarande vill vänta så gå till en privatklinik. Jag hade mitt första besök när jag var runt vecka 11 och det verkade vara standard där då.
Det är en konstig känsla att gå omkring och vara gravid, man vet knappt om man har nåt barn i magen först och sen blir man (i alla fall jag) rädd för massa konstiga saker som jag inte varit rädd för tidigare. Till exempel fick jag en typ av torgskräck, trodde alla främmande människor ville skada mitt barn..

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 414
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 219
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18