Inskrivning och provtagning

bebe

Trådstartare
Jag ringde idag för att boka tid för inskrivning och fick då en tid först i slutet av september? Då är jag i v 11. Jag frågade då vad de ska göra men då var det endast inskrivning och samtal inga prover skulle tas alls.

När jag kollar på nätet står det att man brukar få en tid ganska snabbt för inskrivning och sedan en ny runt v 10 för blod och urinprov. Men jag ska alltså inte få ta prover några alls? Det känns ju jätteoroligt.

Jag läser om andra som fått kolla att hjärtat börjat picka osv redan i v 6-8.. Jag vill ju också kolla att knyttet lever. Har ju läst att det kan hända att kroppen inte stöter ifrån sig direkt även om ngt går fel. Ska jag då bara gå och vänta och hoppas att allt är bra utan att få några svar? :(

Sv: Inskrivning och provtagning

Jag fick "hälsosamtal" tidigt, runt v. 7. Provtagning och inskrivning kom efter v. 12 tror jag vilket är det vanliga då största risken för mf är över då.

Håll dig sysselsatt och tänk på att du väntar barn och inte missfall! :) även om bebisen lever idag så är det ju ingen garanti för att den gör det i morgon så du kommer ju att oroa dig även om du får se det lilla livet tidigt, tyvärr!

I normalfallet gör man inte ultraljud eller liknande så tidigt utan det är hälsosamtal och ev. blodprov och bokning av ultraljud för KUB-test.

Jag TROR att de ofta inte vill dra igång en massa undersökningar etc. för tidigt eftersom risken för missfall är större före vecka 12.

Det är bara att hålla ut! :)

När jag var gravid var jag på hälsosamtal i v 6-7 och sedan inskrivning i v. 13 tror jag. Hjärtljud började de inte lyssna på fören långt senare, kanske v. 26.

Vi gjorde ett privat ultraljus i v. 12-13 för att se att kotten levde. Det rekommenderas ju inte inte att göra ultraljud i onödan, men jag var så hispig så jag kunde inte låta bli.

*hugger sista knappen men svar till alla*

Tack för svar!

Jo, jag vet ju att risken för missfall är högre fram till v 12 men jag läste också att om hjärtat iaf börjat picka så har man kommit över ännu en "riskgräns". Tycker inte det är det minsta njutbart att vara så tidigt gravid, är snarare helt knäckt av oro att ngt ska gå fel. Jag hoppas det lugnar sig snart..

Känner mig som ett gråtfärdigt nervöst vrak. Högst olikt min annars väldigt lugna attityd till det mesta.

Jag valde själv att inte gå på hälsosamtalet förrän v10 och inskrivning v 12-13. Kändes, för mig personligen, onödigt att gå på dessa innan man kommit en bit i graviditeten. RUL v18 och nu nästa besök v24. Känns lagom tycker jag :)

Försök slappna av och njuta. Tiden går bara långsammare och blir jobbigare om du är orolig.

Härligt att du kan vara så lugnt, önskar jag kunde säga detsamma.

Jag förstår helt ditt tänk men det är ändå ngt du själv valt. Jag vill inte vänta så länge även om det när jag inte har på mig oroshjälmen låter som en vettig lösning.

Jag gick på hälsosamtal v6-7 och inskrivning v12. Då lämnade jag även blodprov, men de kollade aldrig att jag var gravid, vilket gjorde mig lite nojjig. :P Fick svaret att jag "skulle lita på min kropp".

Vi fick erbjudande att göra ett vaginalt ultraljud privat i v7, men jag ville inte. Tänk som jag - att få se det lilla knytet och höra dess hjärtljud - för att nån vecka senare få missfall.. Då går jag hellre och försöker tänka på nåt annat än att se ett liv som försvinner.
Veckorna springer iväg, tro mig! Det var "nyss" jag gjorde ett gravtest och nu ska jag föda vilken dag som helst.

Hormonerna spökar. Det är väl ganska sunt att vara orolig men som sagt, även om du ser ett levande foster idag kan det ju dö i morgon av en eller annan anledning. Jag läste på ett ställe att runt v. 9-11 är också ett orosmoment. Avvakta till v. 12 och njut sedan av att vara gravid. Jag slutade inte oroa mig förrän efter RUL v. 18 för då kunde man ju också få besked att det inte var ett friskt foster.

Du är gravid, du kan bli gravid, var glad och njut av känslan! :) om några månader har du en bebis!

Jag gick på hälsosamtal i v 6 och inskrivning i v 8. Hjärtljuden tog de första gången i vecka 15 eller så, tror jag? Fick göra ett tidigt vul av medicinsk orsak. Här tror jag inte att de gör ultraljud om det inte finns en anledning.

Hur det ser ut beror mest sannolikt på var man bor och hur det stället har valt att lägga upp det.

Härligt att du kan vara så lugnt, önskar jag kunde säga detsamma.

Jag förstår helt ditt tänk men det är ändå ngt du själv valt. Jag vill inte vänta så länge även om det när jag inte har på mig oroshjälmen låter som en vettig lösning.

Lugn va jag och är jag inte ( men är betydligt lugnare nu än jag kunde varit om jag tillåtit mig att fortsätta vara orolig) , men man insåg snart att det inte hjälper att stressa upp sig :)

du kan boka ett privat ul om du vill. vänj dig vid oron, den går inte över men man lär sig leva med den.

Om du har en normal graviditet o ingen historia bakom av missfall etc så kollas inget förrän vid RUL v 18-20 eller KUB i v 12 om du bor i ett landsting som erbjuder det. Hjärtljud lyssnar de inte efter förrän runt v 12-14 heller, risken är att man inte hör tydligt innan o gör man inte det blir man ju skrämd i onödan. Lycka till!

du kan boka ett privat ul om du vill. vänj dig vid oron, den går inte över men man lär sig leva med den.

Så sant så.

Ts: Sen blir man orolig för förlossningen och sen blir man orolig för att bebisen skall sluta andas och sen blir man orolig för att alla andras bebisar sitter men inte ens egen och sen blir man orolig för hur det skall fungera på förskolan och sen blir man orolig för hur det skall fungera i skolan och sen blir man orolig för......tja jag tror du förstår vid det här laget.

Men det blir bättre efter 50-60 år eller så :D

Jag vill inte vänta så länge även om det när jag inte har på mig oroshjälmen låter som en vettig lösning.

Men har du inga strategier för att hantera oro i ditt liv? Eller brukar du vända dig till sjukvården eller annan expertis omedelbart varje gång du oroar dig för något? Och i så fall, brukar det hjälpa? (Mig hade det inte hjälpt i din situation, eftersom inget provsvar i världen kan garantera att man inte får ett tidigt missfall. Så jag hade valt någon annan strategi.)

Eller handlar det mer om att du vill bli bekräftad i rollen som Blivande Mor?

Precis som de andra skrivit så finns det inget provsvar i världen som kan garantera att det inte blir ett tidigt missfall. Jag har två missfall bakom mig, efter det har jag två lyckade graviditeter.

Jag har i båda mina fullgångna graviditeter mått otroligt illa, i den andra så dåligt att jag inte kunde behålla något i magen på över en månad. Viktras och noll ork (nu snackar vi att inte kunna ta sig till toaletten ork). Självklart kräkningar. Då är det en annan sak. Jag gick därför till BM en gång i veckan mellan v 8-14 för att ha koll. Nu slutade det med sjukhusvistelse och dropp i ett par dygn. Det är inte en normal graviditet.

På min vårdcentral så får man träffa BM redan i v6 för ett hälsosamtal men jag tror att det är olika från ställe till ställe.

Men har du inga strategier för att hantera oro i ditt liv? Eller brukar du vända dig till sjukvården eller annan expertis omedelbart varje gång du oroar dig för något? Och i så fall, brukar det hjälpa?

Eller handlar det mer om att du vill bli bekräftad i rollen som Blivande Mor?

Nej, jag är ganska säker att jag någonstans skrivit att jag inte alls brukar vara en orolig person. Jag har tidigare snarare varit tvärt om, väntat hemma så länge att läkare blivit irriterade när jag väl kommit in just för att jag inte hört av mig. (Har en olycka bakom mig som resulterat i långa vistelser på sjukhus och även följdsjukdomar av denna). Men då gäller det mig själv och inget annat.

Jag vet inte hur du fungerar men för mig är detta det största som hänt mig. Det är inget ”normaltillstånd” där jag agerar som jag skulle göra i en annan situation.

Jag säger inte emot att alla här har rätt i att det inte borde lugna mig att se om allt är ok idag när det kan vara annan situation i morgon. Jag söker inte heller ngn bekräftelse mer än att jag kanske vill ha konstaterat att det finns ngt där inne, även om det inte är ngn garanti framåt.

Vill du kan du ju bekosta o göra ett privat UL. Det finns privatkliniker i de flesta städer. I trådstarten uppfattade jag det som om du hade fått intrycket att "alla andra" fick göra tidiga UL och att du fått "sämre" vård/bemötande/ tid än normalt o så är alltså icke fallet. Dina bekanta som gjort så tidiga UL har troligen någon historia bakom det, såsom upprepade tidiga missfall eller väldigt oregelbunden mens så att man behöver ta tidigt UL för att få veta hur långt gången man är. Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 414
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 219
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18