Insittning barbacka, fortsättning..?

M

Marina P

Köpte för ett år sedan en ohanterad 2 åring, hon hade bara gått med mamma tidigare och var nervig som bare den. Lyckades bra med henne och nu i veckan satt jag på henne för första gången -underbar känsla:love:
Satt på henne barbacka för att hon har haft lite sadltvångskänsla tidigare, nu funderar jag på om jag kan börja skritta henne barbacka eller om det är en dårlig idé. Skall lämna iväg henne till inridare om någon månad för vidare utbildning och satsar på kvaliteten till hösten.

Är det någon som har erfarenhet av att rida första tiden barbacka?

/ Marina

Sv: Insittning barbacka, fortsättning..?

Jag vill allra helst sitta in barbacka, gärna bettlöst med. Alltså skritta trava själv o kunna svänga o stanna. Vara lugn o kontrollerbar med ryttare. Då tvingas man själv ha lite pli på hästen så den inte busar iväg utan tar hand om sin ryttare.

Jag skulle inte gjort det, börjar hon bralla ramlar du säkert av och det får man absolut inte göra de fösta gångerna man rider unghästen. Tycker du skall träna henne med sadel på istället!

Ja, efter en del sadelproblem så beslöt jag att fortsätta rida enbart barbacka, jag började med att gå ut och gå i grimma och hoppade upp och hängde, sedan fick han gå med mig hängande, och efter att han kändes lugn och orädd så hoppade jag upp och gled ned på andra sidan, hoppade upp och satt kvar, hoppade upp och skrittade etc. Höll på så i kanske en vecka (sedan började jag ha träns med)innan jag skrittade längre stunder, och nu kan jag trava o galoppera.

Det som är bra med barbacka är att du hela tiden känner hästen, om han stelnar eller spänner sig och du kan snabbt glida av.
Jag red bara barbacka i mer än tre månader och det har funkat jättebra, i början hade jag ett grimskaft runt halsen, men det kunde jag ta bort rätt snart för min balans blev superb. Nu har jag kunnat sadla och rida som "vanligt" i två månader, så barbacka tiden gav verkligen resultat i vår relation. Det var så jag såg det att han fick lära sig lyssna på mig och jag kunde hela tiden känna vart jag "hade" honom.

men du kan ju longera med sadel så att hästen blir van med tyngd på ryggen när den rör sig. Och sedan jobba utifrån det. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 937
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV