Insemingering hemma går det?

DressyrPernilla

Trådstartare
Hej, jag har tänkt betäcka mitt sto men vill inte köra ut henne utan vill få henne inseminerad här hemma, är det möjligt??;)
 
Sv: Insemingering hemma går det?

Visst, om du ansöker om tillstånd för seminverksamhet hemma och hittar en veterinär som kan tänka sig att stå ansvarig för det + kommer ut till dig och ordnar med det praktiska.

Verkar väldigt mycket enklare att åka iväg och ordna det, om jag får säga min åsikt...
 
Sv: Insemingering hemma går det?

Här är det flera veterinärer som kan göra det, men det kostar mer än om man åker iväg med stoet. De veterinärer som är på "min" station är proffs på just sitt område, därför väljer jag att köra iväg stoet dit om inte just de kan komma ( vilket kan vara svårt när de har sin högsäsong på stationen).
 
Sv: Insemingering hemma går det?

Jag var inne på det för flera år sen med mitt svårlastade sto, men då kostnaden skulle bli mångdubbel mot seminstationens ordnade jag lasthjälp istället.
 
Sv: Insemingering hemma går det?

Ja, om man vill man seminera hemma måste man ha det, man ska ha en ansvarig veterinär och fylla i en ansökan om seminverksamhet som ska skickas in till Jordbruksverket.

Jag och grannen seminerade hemma i hennes stall för några år sedan, men numera åker vi med stona då de veterinärer vi vill anlita inte har tid att åka hit när vi behöver det.
 
Sv: Insemingering hemma går det?

Jo jag har seminstation så jag vet det - jag undrade mest om du visste ;-)
 
Sv: Insemingering hemma går det?

Jag har semintillstånd och har i några år seminerat hemma. Dvs veterinären har förstås seminerat. :)
Kostnaden blev ungefär samma som att åka till seminstation, men jag har sluppit allt körande och väntande och det har varit enkelt och avslappnat för stona.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 476
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 602
Senast: Skjøldur
·
Avel Hej, tänkte betäcka mitt sto nu i vår. Hon är född 2006 och är efter Camaro M - Helwan. Hon har aldrig haft föl tidigare ,men tog sig på...
Svar
3
· Visningar
1 219
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp