Insemingering hemma går det?

Sv: Insemingering hemma går det?

Visst, om du ansöker om tillstånd för seminverksamhet hemma och hittar en veterinär som kan tänka sig att stå ansvarig för det + kommer ut till dig och ordnar med det praktiska.

Verkar väldigt mycket enklare att åka iväg och ordna det, om jag får säga min åsikt...

Här är det flera veterinärer som kan göra det, men det kostar mer än om man åker iväg med stoet. De veterinärer som är på "min" station är proffs på just sitt område, därför väljer jag att köra iväg stoet dit om inte just de kan komma ( vilket kan vara svårt när de har sin högsäsong på stationen).

Jag var inne på det för flera år sen med mitt svårlastade sto, men då kostnaden skulle bli mångdubbel mot seminstationens ordnade jag lasthjälp istället.

Ja, om man vill man seminera hemma måste man ha det, man ska ha en ansvarig veterinär och fylla i en ansökan om seminverksamhet som ska skickas in till Jordbruksverket.

Jag och grannen seminerade hemma i hennes stall för några år sedan, men numera åker vi med stona då de veterinärer vi vill anlita inte har tid att åka hit när vi behöver det.

Jo jag har seminstation så jag vet det - jag undrade mest om du visste ;-)

Jag har semintillstånd och har i några år seminerat hemma. Dvs veterinären har förstås seminerat. :)
Kostnaden blev ungefär samma som att åka till seminstation, men jag har sluppit allt körande och väntande och det har varit enkelt och avslappnat för stona.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 004
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben