Inseksbetten eller nåt annat? *behöver råd*

L

Lawendel

Behöver lite råd. Var och kollade till pållarna idag, och borstade bort knott och myggor från dom. Zorro (min ponny) hade gnäggat på mig bara han såg mig före på dagen, men han kom inte upp till grinden som han vet att han måste göra om han vill gå in (våran hage går först liksom bredvid huset, sen nerför en backe och ner bakom huset, som en halvcirkel (men en ojämn sådan :p)), så jag tänkte att om han ville gå in så fick han allt ta och komma upp. Men så när jag är där nere och börjar gå tillbaka, så följer Z efter mig, och jag ser till min förskräckelse att han inte går normalt! Han haltade inte, men han nästan vinglade fram, han gick jätteförsiktigt och såg ut att ha obehag när han gick. Så jag började, halvt panikslaget, känna igenom kroppen på Z, men hittade inget, men han gick fortfarande konstigt. Dock så tyckte jag att han såg bättre ut när han gått lite.

Men då kom jag och tänka på knottbetten vid skapet (igår var det ett stort sår bara) som nu dock är bättre efter att jag haft på AloeVera-salva, men som har gjort skapet varmt och svullet (och fullt med sårskorpor..). Kan det vara det som gör att han går "ömmande" (eller vad man kan kalla det)? Att det gör ont när han går? Eller tror ni att det snarare är nåt annat? Jag hittar som sagt inga andra fel på honom.

Om han blir värre ska jag såklart ringa veterinären, men jag tänkte avvakta lite först (och skriva här :p).

Tacksam för svar :bow:

Sv: Inseksbetten eller nåt annat? *behöver råd*

ovilja att gå, att sätta i hoven försiktigt och vinglighet. låter som fång tyvärr.

:eek::eek::eek::eek:
:cry::cry::cry::cry:

Nejnejnejnejnejnejnej... Är du säker? Och menar du allvar?!

Ingen mer som kan svara?? Jag är skiträdd nu :cry:

Skulle kunna vara fång, känn igenom benen och hovarna efter puls och värme.
Kanske skulle det kunna vara insektsbetten, men så ont brukar de inte få av insektsbett, min kille får också en massa bett runt skapet och jag smörjer varje dag för att han inte ska bli för illa biten.

Men just att de sätter ner hovarna försiktigt och lite vingligt låter ju oroväckande, jag hade nog ringt ut veterinären på en gång.

Hoppas för allt i världen att det inte är fång och pållen snart är bra igen!

Okej.. Han är inte varm på något av benen, och har inga synliga sår eller liknande.
Men jag pratade med min mamma nyss (hon ligger på sjukhus så hon kunde inte ge mig råd idag när jag upptäckte det), och hon sa att det inte kunde vara fång, eftersom han inte gått på sånt kraftigt bete eller fått någon "riskfylld" mat. Så jag hoppas att hon har rätt, och att fång kan uteslutas... Men nu så travade han iallafall, och jag ställde honom på stallgången för att se om han stod "fång-aktigt", men han stod helt som vanligt, och inte något som tydde på att han vägde bakåt.

Dessutom så hade han för några timmar sen 40-graders feber... Skulle göra kväll hos hästarna och känner igenom Z, och känner att han är väldigt varm i hela kroppen, så jag tar fram tempen och jodå, feber hade han. Så vi försökte få tag på veterinären som aldrig svarade (det är bara jag och min icke-hästkunniga pappa som är hemma, mamma som också är hästkunnig ligger som sagt på sjukhus nu), men så ringde vi till en bekant som gav oss råd, och som senare även kom över. Men nån halvtimme/40 min senare så var tempen nere på 39.4, så eftersom vi inte fick tag på veterinären och han verkade bli bättre (han åt och drack som vanligt), så fick han lite hö och så var jag ut och kollade honom nyss, och då kändes han inte lika varm, så jag ska kolla hur det är med honom i morron bitti. Men jag vet inte om det kanske var/är nån allergireaktion av knott-/myggbetten, men jag tycker inte att han ska visa nåt när han går då.. Men det kanske är att han är öm vid skapet där det är som värst (smörjer som sagt med salva).
Men jag är jätteorolig iallafall, speciellt när inte morsan är hemma och jag, som just nu känner mig rätt liten även fastän jag snart är 15, ska vara den hästkunniga vuxna i huset :crazy: :p

det kan visst vara fång!! även hästar som går i grushage får fång. :crazy:
och som sagt så har det gått långt när hästen står i sk fångställning..

jag hoppas för din hästs skuld att det är nåt annat men med den symptombilden så kan det absolut vara fång. så behandla hästen som om den skulle ha det - dvs boxvila och inget kraftfoder tills du får tag på en bra veterinär/hästen piggnar till.

Precis som centaur säger, när hästen väl står i fångställning har det gått väldigt långt och återhämtningen för hästen blir mycket besvärligare, så vänta inte tills det blir så illa! Ta absolut ut veterinären att kolla din häst! den här sommaren har varit en rekord sommar för fång.
Det är alltid bättre att ta ut veternären en gång för mycket än en gång för lite.

Tyvärr är det nog så som det skrivs.

Min häst hade väldigt stelt bakparti, var ovillig att gå..
Ingen fångställning, inget i övrigt som tydde på fång.
Han gick i samma hage som han gått i hela vintern, dock på gräs..
Konstaterat fång igår, vet ute och medicineringen är igång.

Hur mår hästen idag?

Han hade 38.4 imorse när jag var ut, så han fick gå ut i hagen då jag tyckte han såg piggare ut. Men nu så hade han 38.9, så jag ska ringa veterinären... Hoppas jag får tag på nån nu då...
FAAN!

Jag kan förresten skriva ner "feberkurvan".

14/6
Tid: Temp:
21.50 40.0
22.30 39.4

15/6
07.00 38.4
11.50 38.9
13.15 38.8
13.40 38.4

Ska gå ut om en stund igen och kolla tempen igen. Just nu står han inne i boxen, utan mat. Var nyss ute och gick en sväng med honom, och då så gick han stelt (det är främst i bak han är stel tror jag) i början, men sen på vägen hem så tyckte jag att han nästan gick normalt, bara att han kanske inte lyfte på fötterna lika mycket som han brukar, men sen så fick pappa leda honom hemma på grusvägen, och då tyckte jag att det inte såg ut att vara något konstigt med hans gång. Han haltar inte (som jag ser), testade på en grusväg i trav.
Och jag pratade med mamma igen, och berättade det där om fången. Hon började tveka då, men hon sa att är det inte mer ponnyer och kallblod som har större chans att få det? (ponnyn är en korsning mellan varmblodstravare och new forest, men han har nog mer varmblod i sig. Och jag har inte hört om något varmblod som fått fång, men jag kanske bara är dåligt uppdaterad...) Hon sa också att om han inte blev sämre så skulle jag bara avvakta tills imorron bitti och se, och isåfall då ringa veterinären om råd. Men jag vet fortfarande inte, jag vill ju lita på mamma med men jag är så jäkla orolig och har inte den blekaste aning om vad jag ska göra :crazy:... Alltså om han kan vara ute eller om han ska stå inne, om jag ska göra något med honom, hur jag ska kolla honom o.s.v.
Jag blir tooookig snart...

nix alla hästar får fång!

du kan ju ställa in hästen i boxen, ha mkt strö och ge den hö och vatten. så ringer du vet i morgon bitti. men låt honom inte gå i hagen och promenera inte med honom tills vet har varit ute!

Hejsan!
Du kan ju rådfråga veterinär hur hon tycker du ska sköta ponnyn. Om han ska va inne eller ute, mat eller ej.
Jag hoppas det inte är fång. Har ni något ställe med super mjukt underlag? Går han lika stelt där? Inngen korsförlamning han dragit på sig?
En kompis ponny fick fångkänning på vintrarna när marken blev för hård, då fick vi göra en liten hage till henne och skotta in mycket mjuk snö som hon kunde stå på. Då gick allt bra.

Tyvärr är det som Centaur säger att alla hästar kan få fång! Det behöver inte heller vara ett kraftigt bete som utlöser fång, utan det kan t. ex. vara väderomslag (från torrt till vått = gräset får ny fart) eller att hästen äter något "ovanligt". Min islänning fick fång mitt i vintern när hon bara åt hö. Samma hö som hon ätit i flera månader...

Svarar alla nu:

Jag har pratat med veterinären. Hon gav svaret som jag fruktat och som ni sagt: Han kan ha fång. Men hon ska inte komma idag, utan Z ska stå inne i boxen nu och så ska jag ringa imorron om han är sämre. Men det är ju som sagt inte säkert, men hon trodde det kunde vara fång...

Men fyfaan :cry:... Ni anar inte hur jävla mycket problem det har varit med honom tidigare (eller så vet ni det. Men som som inte vet så var han i uselt skick när jag fick honom, inga muskler nånstans och så visade det sig att han hade problem, bl.a. muskelknutar, i princip hela kroppen. Så dessa snart 2 år har vi jobbat från grunden, och nu när han äntligen börjar bli bra, han har bl.a. börjat jobba frivilligt i form (vilket han INTE gjorde förut, han jobbade så långt ifrån i form som man kan komma), och börjat bli skitfin och frisk hela han) så händer detta. Det är fan inte meningen att det ska ordna sig med honom..
Usch, nu gråter jag. Jag orkar bara inte mer...

Usch, stackare:(! Vi får hålla tummarna för att det inte är fång, eller något annat allvarligt!

Jag har följt din tråd. Det låter inte kul. Det är alltid hemskt när man är orolig för hästen.
Det bästa måste ju vara om veterinären kommer imorgon.
Om det nu är fång så behöver det inte vara världens undergång för det. Många hästar blir bra igen. Även om det kräver en hel del arbete. Vi får hoppas på det bästa!

bettysmatte & Forest Atumn: Ja, jag hoppas också att det inte är fång. Men jag ska ringa veterinären så får hon komma ut till oss imorron, för även om han kanske är bättre så vill jag få reda på säkert vad det är för något med honom. Om hon nu säger att det är fång, eller om hon inte hittar några fel på honom och säger att det kanske var nåt tillfälligt, så har ju iallafall någon kunnig tittat på honom. Och dessutom så kan hon vaccinera hästarna samtidigt :)!

Men nu var jag ute i stallet nyss och mockade ut Zorros box, och då ledde jag ut honom på stallgången för att linda hans ben, massera in liniment på hans onda muskler i fram och ta tempen. Jag tänkte att det borde han väl klara... Och då blev jag jätteglad, för då såg han hur pigg och glad ut som helst, och så kände jag på hans hovar och de kändes svala! Han hade ingen feber heller!
Men veterinären ska ändå få komma imorron, för säkerhets skull som sagt.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 086
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 936
Senast: Pilot
·
Relationer Har lite svårt för att fatta mig kort, hoppas ni orkar med en lite längre text.. :o Under ett par månader lärde jag känna en trevlig...
Svar
9
· Visningar
2 021
Senast: dotzie
·
Hästvård Hästen kom in i går och såg ut ungefär som en häst med hovbensfraktur :crazy:, dvs vill ej belasta hoven och stod på tå. ganska snabbt...
Svar
3
· Visningar
1 233
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka