Inseksbetten eller nåt annat? *behöver råd*

Sv: Inseksbetten eller nåt annat? *behöver råd*

Har ni något ställe med super mjukt underlag? Går han lika stelt där? Inngen korsförlamning han dragit på sig?

Det har jag inte testat... Hur mjukt ska det vara menar du?
Njaa.. Korsförlamning tror jag inte (våran andra häst fick någon "lättare variant" av det för nåt tag sen). Men som sagt så går han bättre idag, det jag sett honom gå.

Det har jag inte testat... Hur mjukt ska det vara menar du?
Njaa.. Korsförlamning tror jag inte (våran andra häst fick någon "lättare variant" av det för nåt tag sen). Men som sagt så går han bättre idag, det jag sett honom gå.

Stackars dig :/ Håller tummarna!

Vad har du för växter i hagen? Vinglighet kan vara tecken på förgiftning av korsört eller stånds. Stod han på stall när han blev bättre?

Håller tummarna för er!

Korsört? Hur ser den ut? Jag tror inte vi har några giftiga växter i hagen, men det är min mamma som har koll på det... Men jag ska kolla!! Ja, han stod i stallet..
Men nu sitter jag och väntar på veterinären. Han ska komma vid 11-12 nån gång. Vi tyckte det var bäst ändå att han kom, för när vi tog ut Zorro idag för att kolla hur han gick, så gick han långsamt och såg väldigt fundersam/undrande/ledsen ut på ögonen. Men i stallet är han som sagt pigg... Men det är lika bra att veterinären får kolla honom.

Uppdatera när veterinären har varit där, så är du snäll! Kan vara intressant att höra vad felet är...

Då gör jag det nu :D

Veterinären kom vid halv 12, och han undersökte Z först i boxen och sen fick jag leda och springa med honom på grusvägen.
Veterinären uteslöt nästan direkt fång :laugh:! Han sa att det skulle ha synts när Z vände, vilket det inte gjorde (dock var Z ovillig att gå och springa iallafall, men jag tror han var lite stel också, han är ju inte van att stå stilla i boxen sådär). Men det kunde däremot ha varit/vara någon infektion, och han trodde inte att det var helt omöjligt att det kom från knott- och myggbetten på skapet. Han tog lite blodprover som han dels skulle kolla hos dom, och så skulle han skicka nåt till Uppsala också, och skulle höra av sig när provsvaren kom. Men han sa att Z kunde gå ute i hagen, och att vi bara skulle hålla koll på tempen och på hur han gick.

Men snacka om att jag är lättad och glad, det var inte fång :D! Fast jag tror det inte hade sjunkit in riktigt heller, att han kunde ha det...
Men jag är så glad! Får hoppas nu att han inte blir sämre bara. Men nu går han i hagen och ser riktigt kry ut :)

Men nu har han 39.1 igen... F**n... Men nu ska vi avvakta, och om han inte blir sämre akut så ska vi ringa veterinären igen imorron, för att få veta provsvaren, så då kan jag ju berätta då om han fortfarande har feber... Men det borde ju ha blivit av att han gick i hagen.. :confused: :(

Vilken tur att det inte var fång din pålle hade! Men undrar VAD det kan vara?

Min häst blev väldigt dålig och vi hade ute vet. Det var förmodligen bett av jordgetingar så han blev förgiftad eftersom giftet spred sig i blodet. Blev väldigt stel, muskelöm och hade svårt att gå samt feber. Han fick både fenylb + ngt annat jag inte kommer ihåg, samt en spruta av vet direkt. Det tog flera veckor innan muskelvärken gick ur kroppen. Jag fick massera med liniment. Men försvann gjorde det. Så bli inte rädd ifall det drar ut. Muskelvärk skapar muskelvärk!

Min häst blev väldigt dålig och vi hade ute vet. Det var förmodligen bett av jordgetingar så han blev förgiftad eftersom giftet spred sig i blodet. Blev väldigt stel, muskelöm och hade svårt att gå samt feber. Han fick både fenylb + ngt annat jag inte kommer ihåg, samt en spruta av vet direkt. Det tog flera veckor innan muskelvärken gick ur kroppen. Jag fick massera med liniment. Men försvann gjorde det. Så bli inte rädd ifall det drar ut. Muskelvärk skapar muskelvärk!

Hm, det låter ju lite som min häst... Fast jag har inte sett några jordgetingar i hagen, men det kan ju vara det iallafall... Men han fick ingen spruta av veterinären när han var hos oss igår, han tog som sagt bara prover som han skulle kolla hemma.

togs det prov för erlichias?

Ingen aning... Veterinären sa imorse när vi ringde att på proven han kollat hemma så såg han att det var lite lite vita blodkroppar, vilket kunde tyda på ett virus. Men nu sitter jag och väntar på att veterinären ska ringa igen och tala om hur provsvaren såg ut från Uppsala.. Men nu har Z ingen feber iallafall (37.4), så det är ju bra det.

*halv kl*

Fast nu när jag var ute i stallet (Z skulle stå inne tills vet. ringt om de andra provsvaren) så tog jag ut Z och gick med honom lite på gården, bara så att han skulle få sträcka på benen lite (eftersom det inte var fång så tyckte jag att han kunde få göra det), och han gick lite stelt och försiktigt men inte lika som förut, så jag blev inte så rädd. Men när han gick in i boxen igen och jag kom med hö så var han jättekonstig... Förut hade jag märkt att han inte gärna rörde sig, och när jag nu la ner höet så bara stod han där och tittade rakt fram, även fastän han (när jag kom med höet) backat undan från sin hö-plats och "smackat" med tungan (som han alltid gör när det kommer mat :p), och det var precis som att han inte fattade att höet låg där. Så jag gick fram och höll upp en hötuss mot honom, och då så la han märke till den, men när han öppnade munnen och skulle ta den så bara rann saliven ur munnen på honom :eek:! Men han tar och äter höet jag gett honom, men sen så när jag visar höet på marken så vill han inte sänka huvudet! Jag blev skiträdd, men när jag backade ut så sänkte han huvudet och började äta. Jag tog in den andra hästen, och tog sen tempen på Z, som låg på 37.6 då. DÅ åt han också, men han var alldeles slemmig runt munnen av saliv...

Så nu är jag jätteorolig igen, och hoppas bara på att veterinären ringer snart om provsvaren... :crazy:

Har du hört något från vet? Visade proverna något? Hur är det med hästen nu? Lät riktigt läskigt det sista du skrev. Hoppas det är bättre nu.

Men gud! Vad händer? Jag hoppas du håller oss uppdaterade! Alltid kan det hjälpa någon...
Lycka till!
Och klappa Z ifrån mig!

det låter ju inte alls bra med febertoppar och stelhet. :crazy:

har ni fått några svar på vad det är??

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 086
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 936
Senast: Pilot
·
Relationer Har lite svårt för att fatta mig kort, hoppas ni orkar med en lite längre text.. :o Under ett par månader lärde jag känna en trevlig...
Svar
9
· Visningar
2 021
Senast: dotzie
·
Hästvård Hästen kom in i går och såg ut ungefär som en häst med hovbensfraktur :crazy:, dvs vill ej belasta hoven och stod på tå. ganska snabbt...
Svar
3
· Visningar
1 233
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka