Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Då ska du säga precis just det till henne.

Annars får ni sälja 3åringen.

Att hjälpa sin familj är självklart, men att kräva motprestation är väl inget överdrivet.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Det är nog det alla föräldrar vill..ställa upp och hjälpa till. Har man dessutom ett gemensamt intresse så kan det lätt bli så.
Men hon är vuxen nu.

Fråga dig själv: Är det rättvist som det är nu?
Hon tjänar mer, du tjänar mindre.
Varför ska du betala?

Det är en svår men nyttig läxa att faktiskt få lära sig att man måste prioritera utifrån den ekonomin man har och man kan inte få allt, i synnerhet inte om man har häst som oftast.
Att föda sina barn ekonomiskt livet ut är bara att göra en björntjänst faktiskt.

Hade jag varit i din sits och tröttnat på att betala hade jag varit schysst och tex sagt att "from nu betalar du för spånet (kanske nåt mer?)..men om xx (tidsgräns) då för väntar jag mig att du håller din häst ekonomiskt helt på egen hand för jag har inte råd längre att hålla på så här och jag vill inte lägga ner mitt eget intresse men delar det jättegärna med dig"
 
Senast ändrad:
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Kl

Jag fyller 25 iår, får fortfarande låna pengar samt får ibland lite pengar från mina föräldrar till hästarna. Och det är nåt jag "tyvärr" är van vid, jag är delvis bortskämd. Tar mina pengar slut finns det alltid mer att hämta eller hur man ska förklara. Såhär i efterhand önskar jag att mina föräldrar lärt mig mer om ekonomi och sparande. Har tex inte en krona i buffert, när det har hänt nåt har det funnits pengar att låna. Har dock alltid lämnat tillbaka men det jag vill ha sagt är att det inte alltid är bra att skämma bort sina barn, det är inte förrän på senare tid som jag faktiskt insett att det hade varit bra att få lära sig vara ekonomisk, tack mkt vare min sambo!
 
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Jag hade världens kris med hästarna när jag blev myndig. Från att gå i gymnasiet och kunna lägga all tid i världen, till att plugga, skaffa jobb, bygga bo, bli kär, ta körkort, bli berest, vara skitsnygg och konstant ansvarsfull, ordningsam, ambitiös OCH dessutom samtidigt supa, knulla, få "livserfarenhet"... Samtidigt som allt jag ville på ett sätt var att gömma mig i stallet, vilket jag verkligen inte hann med.

Resultatet var att jag knappt var i stallet alls, för att jag fick så dåligt samvete av att inte ha tillräckligt med tid. Sen ännu sämre samvete. Osv.

Klart du inte måste hjälpa henne, men antagligen kommer hon bättra sig snart när hon fått ordning på livet?
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jag också..och jag var samma person även som Fille beskriver..dvs när mina egna pengar tog slut var det bara att låna nya av mina päron.

Är situationen som sådan så tycker jag fortf att det verkligen är att göra en björntjänst och man måste börja sätta gränser för det kommer i slutändan också att göra hela livstillvaron för personen lugnare troligtvis.
Mitt liv lugnade ner sig när jag fick inse att det går faktiskt inte att göra eller ha allt, om man inte har ekonomin så får man faktiskt prioritera vad som är viktigast och vad man vill göra i livet..och så är det nog för de flesta när man ska inse att det är dags att stå på egna ben

Men sen är det ju givetvis aldrig fel att hjälpa till..men det ska ju inte gå till överdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jag vet inte, jag VILLE ju verkligen bli vuxen hela den tiden (18-21 typ), bara att jag inte fattade hur man gjorde. :p Det är nog få 21-åringar som vill fortsätta vara barn om de inte måste, tror jag?

Flyttade iofs hemifrån vid 18 och betalade nästan allt själv, men den hjälp jag fick från mina föräldrar (särskilt med hästarna) var verkligen ovärderlig. Utan den hade allt blivit ÄNNU jobbigare.
 
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Jag är snart 21. Betalar min häst själv. ALLT. Ink dyra veterinärkostnader. Min mamma har inte hjälp till med någonting, hon lånade mig köpesumman på hästen som jag nu betalat tbx.

Hon är vuxen och om hon jobbar mkt borde hon ha råd :) betalar man själv brukar man engagera sig mer och ta tillvara på det man lägger ner så mkt pengar på!
När jag var mindre och mamma/pappa betalade ALLT då kunde jag låta bli att rida i flera veckor. Kanske rida på helgerna bara och stressa som tusan i stallet. Insåg inte vilken lyx och tur jag hade som hade föräldrar som kunde stå för allt och jag tog inte tillvara på det roliga med att ha häst.

Nu tar jag god tid på mig i stallet, försöker rida så mkt jag orkar och hinner och njuter av mina timmar i stallet :) är det någon period där jag tappat lusten tänker jag "att jag måste ta tillvara på dagarna och rida när jag kan!" (Ex när jag är ledig eller det är ljust ute osv) och försöker motivera mig själv, kanske med lite snygga ridkläder eller utrustning ;) (haha)

Jag hade förövrigt blivit jätte glad om min mamma hade hjälpt mig ekonomiskt med min hobby. Eller ens kunna köpa ex ett täcke eller schabrak men hon kommer inte ens upp till stallet eller något alls ;P

Min ena vän som har häst betalar enbart en låg kallhyra resten står mamman för och hon jobbar och bor inte ens hemma. Hon är knappt i stallet ibland och låter mamman ta hand om allt (även in och utsläpp många gånger - kollektiv) och snart flyttas hästen till deras egna gård och då kommer hon inte betala en krona tippar jag på (kallhyran försvinner).

Finner det konstigt att man som vuxen utflyttad människa med jobb fortfarande förväntar sig ekonomiskt stöd från mamma/pappa...

Men ja eftersom du nu betalar tycker jag du har rätt i att blanda dig i henne och hästarna. För min del hade jag bara sagt rätt ut hur jag kände. "Borde du inte lägga ner lite mer tid på hästarna" eller kanske fråga varför hon inte är mer i stallet. Gör hon sig av med foderhästen kanske hon engagerar sig mer i 3 åringen när hon fått upp lusten (det kan ju gå i perioder) för att kunna rida 3 åringen ordentligt snart :)
 
Senast ändrad:
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Jag hade världens kris med hästarna när jag blev myndig. Från att gå i gymnasiet och kunna lägga all tid i världen, till att plugga, skaffa jobb, bygga bo, bli kär, ta körkort, bli berest, vara skitsnygg och konstant ansvarsfull, ordningsam, ambitiös OCH dessutom samtidigt supa, knulla, få "livserfarenhet"... Samtidigt som allt jag ville på ett sätt var att gömma mig i stallet, vilket jag verkligen inte hann med.

Resultatet var att jag knappt var i stallet alls, för att jag fick så dåligt samvete av att inte ha tillräckligt med tid. Sen ännu sämre samvete. Osv.

Klart du inte måste hjälpa henne, men antagligen kommer hon bättra sig snart när hon fått ordning på livet?

:laugh: :laugh:

Perfekt beskrivning av tonårstiden tycker jag! :devil:
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jag lova att hjälpa henne ekonomiskt när hon köpte 3 åringen, Vi skulle dela på allt tills foderhästen åker hem.
Hon hade inte köpt hästen om jag inte hjälpte henne, hon har inte fast arbete, typ tim och inringnings personal.

Jag vill bara att hon skall ta mera ansvar för sina hästar och prioritera dom först

Hur såg eran ekonomiska situation ut när ni bestämde det? Hur mycket tid la hon på hästarna då?
Om mycket har ändrats sen dess är det ju inge konstigheter att ni ändrar på överenskommelsen också, tycker i alla fall jag
 
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Oavsett vad du har gjort förr, curlat och fixat så är det inte för sent. Din dotter är vuxen - den största tjänsten du kan göra henne nu är att börja behandla henne som en vuxen. Förminska henne inte genom att skydda henne. Hon kommer att klara av sanningen. Hon kommer att klara av att ta ansvar.

Sätt er ned och berätta. Du lever på små marginaler om du lever på ett halvt aktivitetsstöd. Visst du lovade att hjälpa henne men det är helt ok att ställa krav på motprestation för det löftet. Säg bara att om du ska fortsätta hjälpa henne så måste hon ta mer ansvar. Om hon nu dessutom tjänar mer än du så borde hon ha tillräckligt för att bidra mer ekonomiskt och ändå lägga undan lite pengar som buffert om hon inte får jobba så många timmar någon månad. Hon kanske får välja bort andra kostnader som att gå ut på krogen etc. men sådant är livet och om hon lär sig att prioritera och inse att man inte kan göra allt man vill om man inte har pengarna till det så kommer hon ha stor nytta av det hela sitt liv.

Det kanske skär i hjärtat om hon blir arg eller om hon väljer bort hästarna, men att behandla henne som en vuxen och låta henne ta ansvar för sitt egna liv är nog den bästa gåvan du kan ge henne just nu.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jag lova att hjälpa henne ekonomiskt när hon köpte 3 åringen, Vi skulle dela på allt tills foderhästen åker hem.
Hon hade inte köpt hästen om jag inte hjälpte henne, hon har inte fast arbete, typ tim och inringnings personal.

Jag vill bara att hon skall ta mera ansvar för sina hästar och prioritera dom först

Inga konstiga önskemål jag tror hon kommer förstå kanske vet hon redan nu, men ingen pratar om elefanten i vardagsrummet? Hoppas hon inte läser här bara innan ni pratar för då kan hon nog känna sig rätt sviken av dig?
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Men varför vänta till hösten med att ta hem din häst? Ta hem din och sluta betala en foderhäst. Då kan dottern ägna sig åt sin treåring och du åt din häst. Förstår inte ens varför ni har en foderhäst när din tydligen är ute på foder också, men det är kanske en tävlingshäst ni lånar. Men nu tävlar ju inte dottern så då behöver hon ju knappast två hästar.
Det kan tom vara så att hon känner sig stressad av att ha två hästar som väntar på henne, hon kanske inte vill göra dig besviken när du ställer upp så, genom att säga att hon inte vill ha båda just nu eller längre.
Hon vet ju hur mycket du gör och betalar, då tar det kanske emot att säga att hon ändrat sig.
Vänta inte till hösten, prata med henne nu och kolla vad hon vill. Tänk om det visar sig att hon skulle vara lättad av att foderhästen åkte hem? Då har du varit utan din häst i ett halvår till i onödan!
Dåligt samvete är en tung börda också. Barn som utåt sett verkar bortskämda kan tyngas av tankar på tacksamhetsskuld, det vet man inte om man inte pratar. Generellt så kanske inte curlade 20-åringar tänker så så ofta, men det kan vara så. ;)
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Jag har varit väldigt bortskämd jag med, men till mina hobbies så skulle dom aldrig GE mig pengar. Dom kan bjuda mig på lite flygresor ibland, eller någon lite väl dyr julklapp, men dom skulle aldrig köpa något till hästen (inte ens till min födelsedag). När jag var yngre kunde dom skjuta till pengar till mat/hyra, och var inte så bra egentligen... är fortfarande slarvig med pengar och har svårt för att spara.

Jag kan få ett lån från pappa med en avbetalningsplan, men där går gränsen. Och det är jag tacksam för! Det känns liksom "renare". Men jag är lite ekonomiskt-hjärn-handikappad fortfarande tyvärr.

Men TS:
Sluta betala ditt barns hobbies! Hjälp henne om hon inte har råd att äta någon månad, handla en kasse mat till henne (ge henne inte kontanter). Men låt henne bli vuxen och förstå pengars värde.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Kl

Ts. Du gynnar dottern mer om du låter henne lära sig stå på egna ben själv.

Jag var 18 år när jag köpte första hästen. Med pengar jag sparat ihop. Sen dess har jag stått för alla utgifter förutom en veterinärräkning på 1200 min pappa ville betala när ena hästen fick kolik.
Flyttade delvis hemifrån under gymnasiet, tvingades bo hos föräldrarna någon månad för att från 20 år vara helt utflyttad. Utan bidrag från föräldrar.

Detta har lärt mig pengars värde och jag är otroligt glad över det tio år senare.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

För mig som inte är mycket äldre än din dotter, men som haft "hård" uppfostran av mina föräldrar och fått ta ansvaret för mina hästar själv sen 16 års ålder då jag började tjäna egna pengar, så är svaret inte så svårt, Betalar du så har du också rätten till att "kräva" skötsel av hästarna/hästen.

Se det lite som att du som hästägare har lämnat hästen till någon du betalar ska ta hand och utbilda den, då ska den ju tas om hand och utbildas också! annars betalar man ju inte.

Jag hade lugnt satt mig och pratat med dottern och sagt att hästen måste tas om hand och utbildas och att du gärna betalar din del, men att då måste det här skötas!
Om hon säger att hon inte hinner, så är det ju inte så svårt att räkna ut vad som behöver hända…. Foderhästen måste lämnas tillbaka alt 3-åringen säljas/lämnas på foder tills det finns mer tid.
Svårare än så är det inte…. inte för mig iallafall som är uppfostrad på detta sätt
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Kl

Jag fyller 25 iår, får fortfarande låna pengar samt får ibland lite pengar från mina föräldrar till hästarna. Och det är nåt jag "tyvärr" är van vid, jag är delvis bortskämd. Tar mina pengar slut finns det alltid mer att hämta eller hur man ska förklara. Såhär i efterhand önskar jag att mina föräldrar lärt mig mer om ekonomi och sparande. Har tex inte en krona i buffert, när det har hänt nåt har det funnits pengar att låna. Har dock alltid lämnat tillbaka men det jag vill ha sagt är att det inte alltid är bra att skämma bort sina barn, det är inte förrän på senare tid som jag faktiskt insett att det hade varit bra att få lära sig vara ekonomisk, tack mkt vare min sambo!

Sorry, men...;)
du har låtit dig bli bortskämd.

Jag fick allt så länge jag bodde hemma. Kläder ( i rimliga mängder), betalade inget för hästen. I mitt fall kostade hästen just inget i direkta utgifter eftersom pappa hade plats, foder och strö i ladugården pga jordbruk. Den marginalen fanns i foderproduktionen (både hö och kraftfoder egenproducerades, halmen var ju en resrprodukt).

När jag flyttade hemifrån, fick jag klara mig själv ekonomiskt.

Det innebar att jag inte kunde ta med mig hästen, eftersom jag levde på studiemedel (bidrag plus lån). Jag hade inte råd att ha häst när jag pluggade, och det var OK.

Vi hade inte diskuterat ekonomi; mina föräldrar har inte lärt mig - mer än i allmänna termer att jag på något sätt fått insikt i att det är bra att ha en buffert.
Jag insåg alldeles själv att min ekonomi är mitt problem och inte föräldrarnas.

Jag tycker att mina föräldrar agerade rätt.

I TS fall: jag förstår att TS är besviken på dottern eftersom TS verkar göra en rejäl ansträngning för att hjälpa dottern ekonomiskt. Man kan dock fundera på hur realistisk förhoppningen var från TS sida att dottern ska prioritera bort "resten av livet" för att kunna skaffa unghästen.

Med det sagt, håller jag med dem som tycker att TS bör sätta sig ner och diskutera med dottern. Prata om situationen, undra om dottern har tillräckligt stort hästintresse för att välja att prioritera bort alla andra aktiviteter och lägga tiden på hästen.

Det är ju faktiskt inte säkert att dottern egentligen hade så stark önskan om unghästen: dottern kan ju ha upplevt att TS drev på?
 
Sv: Få henne att inse att hon inte har tid med hästar!!!!

Jag funderar som mamma (till min 21-åriga dotter) hur man skall förklara för sin dotter utan att hon blir sur å arg att hon inte har tid med hästarna????

Vad är problemet med att hon ev. blir sur och arg? Varför skulle du inte kunna hantera det?

Hon jobbar mycket, jobbar många olika tider
Sen går hon å gymmar och ute å går med sina kompisar mm.

Jag tror att hon inte har borstat sina hästar på 2v.
Hon stressar när hon mockar å när hon har ridit för att kunna umgås med kompisar mm.
Nu ser inte jag ett jätteproblem i att hon stressar efter att hon ridit eller när hon mockar såvida det inte innebär att hästen lider. Hon vill väl antagligen hinna så mycket som möjligt på sin ledig tid? Hästar kan (om de inte rids) klara perioder utan borstning också.


Så snälla!!! Hur skall jag få henne att inse detta?

Du måste ju prata henne! Är det ett krav från din sida att hon ska ta hand om hästarna på ett visst sätt för att hon ska få ekonomiskt understöd är det väl bara att klämma fram det. Det jag kan tycka är synd är att du inte (antagligen?!) var tydlig med detta redan innan köpet av 3-åringen.

Hon har en foderhäst som hon vill ut å tävla med i vår och köpt sig en 3åring.

Nåja, har hon pengar och tid är det väl bara att hon far ut och tävlar. Om inte får hon stanna hemma.

Med så lite inkomst som du har att röra dig med och din önskan om att ta hem din egen häst så förstår jag inte hur du kunde gå med på att sponsra henne ekonomiskt med 3-åringen. Drar du in din ekonomiska hjälp så blir utfallet antagligen att foderhästen lämnas igen tidigare än beräknat, alternativt att 3-åringen säljs. Båda alternativen kan ta tid innan de kan genomföras så du måste lyfta frågan nu direkt.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Är man 21 år och jobbar kan man både betala och sköta om sitt eget hästeri. Förstår inte varför du gör det åt henne. Säg att nu får hon sköta detta själv, ge henne en månad eller två att strukturera om sin situation så hon hinner/har råd. Och var konsekvent med det beslutet. Börja titta efter egen häst så har du en större anledning att inte fortsätta.
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Tack för alla svar.....
Jag har skämt bort henne i många år det det har blivit en automatisk vana för mig utan att tänka på det!

Men för några veckor sedan sa hon att hon skulle betala själv för hästarna....Jag höll på att tappa hakan.
Hon menade på att jag bara tjatar på henne.........

Jag har lovat att betala halva höt sen är det bra...
Känns jobbigt att inte handla nu en massa saker till hästarna för jag älskar att handla till dom fast dom redan har mycket.

Så nu får jag försöka å tänka på mig själv å alla räkningar jag har dragit på mig i alla år *ler*

Så tack igen för alla svar mm
 
Sv: Inse att man inte har tid med hästar!!!!

Tack för alla svar.....
Jag har skämt bort henne i många år det det har blivit en automatisk vana för mig utan att tänka på det!

Men för några veckor sedan sa hon att hon skulle betala själv för hästarna....Jag höll på att tappa hakan.
Hon menade på att jag bara tjatar på henne.........

Jag har lovat att betala halva höt sen är det bra...
Känns jobbigt att inte handla nu en massa saker till hästarna för jag älskar att handla till dom fast dom redan har mycket.

Så nu får jag försöka å tänka på mig själv å alla räkningar jag har dragit på mig i alla år *ler*

Så tack igen för alla svar mm

Ja det är ju också viktigt för dig att fundera varför du har gjort så.. Dvs jag förstår att du vill hjälpa men jag tror också att när folk vil hjälpa sina vuxna barn lite mkt handlar det också om de själva. Dvs de känner sig behövda, eller tycker det är roligt etc.
Istället får du vara realistisk och som du säger tänka på de räkningar du har. Kanske inte lika roligt att spendera pengar på som att köpa saker tilll hästarna men nödvändigt att ta tag i.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 694
Senast: MML
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 844
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp