Insättning av spiral

kolblakkur

Trådstartare
Ni som har satt in spiral, när i menstruationscykeln har ni satt in den? Före, under eller efter mens? Hört att den är lättare att sätta in under mens (vilket är ett kapitel för sig när man har endometrios).

Pratade precis med min läkare men glömde fråga henne.

Ena satte jag in precis när mensen var slut. Den andra vid efterkontroll.
Rent generellt är det nog lättast under mens när passagen redan är lite öppen :)

Första två gångerna när jag inte haft mens. Efter mensen båda gångerna med iaf 1 vecka. Tredje gången byttes den under en operation i narkos men inte för det syftets skull. Men klart enklast den gången :D

Kändes inget speciellt de första två gångerna så skulle det kännas mindre under mens så skulle det nog inte kännas alls för mig.

Första gången precis efter mens.
Andra gången mitt i en mellanblödning, en rejält kraftig sådan.

Märkte ingen skillnad i hur det kändes. Hela situationen är rätt obehaglig tycker jag..

Ja det ska vara lättast vid eller precis efter mens.
Jag tyckte insättningen gjorde jätteont.. Men man överlever ju.

Det går att få bedövning!

Ni som har satt in spiral, när i menstruationscykeln har ni satt in den? Före, under eller efter mens? Hört att den är lättare att sätta in under mens (vilket är ett kapitel för sig när man har endometrios).

Under amning och fortfarande mensfri. Annars tror jag man har som rutin att sätta in under pågående mens eller direkt efter.

Gjorde inte ett dugg ont och gick otroligt snabbt och smidigt. Lite lätt mensvärk eftetåt och lite blod (jag lider dock inte av endo).

Under mens, men det låter på barnmorskorna som att det spelar roll om man har fött barn eller inte. Har man det så verkar det som att man kan sätta i den när som helst.

Mvh,
Lady_S

Under mens, men det låter på barnmorskorna som att det spelar roll om man har fött barn eller inte. Har man det så verkar det som att man kan sätta i den när som helst.

Mvh,
Lady_S

Det är skillnad. Innan jag födde barn så gjorde sjukt ont att byta och sätta in spiral. Efter jag fött barn var det inte direkt skönt men kan inte säga att det gjorde ont heller.

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 233
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar