Insatslopp

Djurjouren

Trådstartare
För första gången i mitt liv äger jag två unghästar, nyblivna tvååringar och tack vare dem så fick jag i brevlådan idag lappar om uppfödningslöpningen, derbyt m.m.
Ska man betala insatsen eller inte? Hur resonerar ni när ni väljer vem ni ska satsa på eller inte?

Sv: Insatslopp

jag har aldrig haft tillgång till nån "bra" unghäst så därför har vi aldrig betalat nån insats till nåt insatslöp.. de känns ju liksom lite onödigt att betala flera tusen när man har en häst som knappt kommer springa ihop maten :D

men om dina unghästar är lovande så är det ju bättre och betala och ha chans att komma med än att sen när det börjar bli dags för derbyt och du står där med sveriges bästa 4-åring och inte har betalat så är det väl kanske inte så roligt ;)

hoppas du fattar va jag menar för det blev lite flummigt :o :D

Mmm, förstår hur du menar.
Men vad är en BRA unghäst? Vilka bedömningskriterier har ni för det?
Är den skitdålig så är det ju/väl inte lönt att ens träna den.
Är den halvdålig så samma sak.
Är den halvbra, vad är det som säger att den inet kan bli helbra?

Men vad innebär halvbra, skitdålig, superbra?

tyvärr så har jag aldrig haft nån BRA unghäst så jag kan inte säga vad jag har för bedömning på en sån, men om jag känner att hästen är lovande och kan bli färdig för start som 3-åring (dvs om den inte dras med en massa skador mm) så kan man ju anmäla till nåt insatslöp men med det materialet jag har så finns det inte nån större chans (dvs talanglösa och ostammad hästar :rofl: ) att det är en framtida elithäst :crazy: anledningen till att jag tränar vidare är att jag är så oerhört envis (+ dum antagligen :o ) så man HOPPAS att det kan bli nåt av hästen iaf ;)

Jag resonerar så här....

Tvåårstävlande är jag inte förtjust i så det går bort oavsett. I år är ju lillgrabben knappt inkörd efter tre månaders boxvila.

Till Derbyt brukar det vara en amatörtränad häst som kvalar och varför det skulle vara just min vet jag inte?

Skulle hästen bli bra så får jag väl nöja med med andra lopp och sikta mot stjärnorna nästa gång! Det finns ju exempel på hästar som tjänat fina pengar utan att vara med i årgångsloppen. :idea:

Alltså hoppar jag i år och tänker om när jag får så mycket pengar att de där tusenlapparna inte spelar nån roll! :idea:

Hade jag haft flera ägare och spridit kostnaden hade det kanske inte spelat så stor roll?

Vi betalade för alla insatslöp som kom ner i brevlådan för våra två hästar..
Dyrt vart det då ingen av dom ens tävlade för att komma med i löpen!!

Åh vilken frågeställning du kommer med där...

Den är ju omöjlig att svara på. Många vet väl om amatören som köpte ett par oinkörda tvååringar för att lära sig på för ett antal år sen?

Den "sämsta" av dem kom iofs inte till start förrän förra året som sexåring men har knatat in nästan 350 000, den bästa av dem har sprungit in betydligt mer trots mycket skador och att den inte var anmäld tillnågra årgångslopp. :eek: Såna hästar vill jag också ha... :angel:

En häst som under växtperioder inte kan sätta en fot rätt kan plötsligt hitta stilen och bli en stjärna och naturtravaren från dag 1 kan när den vuxit färdigt få utrymmesproblem.

Vad kan dom i tider idag? Blir det en bra häst så finns ju V75, PDA, Elitloppet, Lotterian, Tripple Crown i USA (som inte vem som helst vinner) :angel: mfl. Fördel USA där man kan gå in köksvägen och pynta, bara några dagar innan när man väl vet hur bra hästen blivit (som Blair Burgess gjorde med Glidemaster förra året)

Senast ändrad:

Hahaha, såna stora lopp kan jag inte ens stava till ju :-).
Den ena kan väl springa 40 gissar jag, givetvis låter jag inte henne göra det men farten finns där.
Är det bra eller dåligt? Den andra är inte mkt körd, inet under 2 minuter gissar jag att hon kan.

Den ena kan väl springa 40 gissar jag, givetvis låter jag inte henne göra det men farten finns där.
Är det bra eller dåligt? .
Det är väldigt bra om den VERKLIGEN KAN 40 nu.

Det får mig osökt att tänka på dom där berömda provloppen där alla hästar upplevs som runda miljoner. Då är det 25-fart upp till sista 5, därefter är det fri fart och ALLA (utom jag) vrider ur sina djur i 15 fart eller ännu värre. Tillbaka i stallarna lyser dom av gjädje och alla har en vinnar som dom ska anmäla och sopa rent med. Väl på tävlingsdagen i loppen kan hästarna ingenting. Vad beror detta på. Jo dom var för dåligt tränade. De flesta någorlunda dugliga hästar som får gå i 25 fart upp till sista 5 kan ju avsluta. Det dom glömde bort var att 99% (eller är det 100%) av loppen går fortare än 25 tempo upp till sista 5 :rofl:

Han som körde in den åt mig påstod att den kunde det, själv har jag bara joggat med henne.
Ja i 25 tempo vinner man inga lopp inte.......
Tom min sämsta häst som har 18 i rekord han har jag kört 11 med i en intervall :-)Inte fan går han 11 för det inte:D

Normal sett är ju hästarna redan körda ett halvår vid det här laget.Och har man lite feeling så är det få klasshästar man missar känna igen redan nu.
har man en klasshäst vill man så klart vara med i årgångloppen.Eller om man har en extrem tidig häst,en sån kn ju även om den inte har så stor talang tjäna fina årgångpengar.
Men har man bara en vardagstravare,eller inte tränar sin unghäst så hårt som det krävs för unghästcirkusen,så är det så klart pengar i sjön att betala insatser.

Derbyt struntar jag i, som ghost säger, ska till en riktigt bra häst där och varför skulle det just bli min som amatörtränad? Däremot brukar jag anmäla till E3 och stochampionatet. Inte så dyrt och väl värt pengarna om hästen väl börjar springa...

Finns ju så många lopp i övrigt och de flesta får ju springa breeders så det duger bra åt mig...

stochampionatet har jag inte fått nån lapp om men E3 fick jag. Det dumam med E3 är att alla lopp går i andra ändan av Sverige ju......:cool:

Nyfiken, ringde de till dig också och kollade om du fått indormationen om Uppfödningslöpningen och Derbyt?

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Elo
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 113
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka