Insändare i "Islandshästen"

skjona

Trådstartare
Äntligen en vettig människa säger jag, efter att ha läst Sofi Freudenthals insändare i nya numret av Islandshästen!

Tycker precis som hon att sättet att se på föl och unghästar inom islandshästvärlden är så fel. "När ett hanterat och tillitsfullt islandsföl bedöms som förstört med sviktande framåtanda och flyt,då har man missat något väsentligt i hästkulturen."

säger hon bland annat.

Hon pekar också på att det är en styrka hos en hästras att kunna utvecklas utan att förlora sina ursprungliga kvaliteter och att vi ska värna om rasens förmåga att anpassa sej till ett modernt hästliv.

Vi har ju nu en gång hämtat hem våra islandshästar och tagit dem ifrån deras liv i frihet för att fungera som moderna ridhästar,körhästar,en vän i vått och torrt.Det kan aldrig vara riktigt att en islandshäst blir förstörd om den hanteras på ett sätt som man gör med alla andra raser.

Senast ändrad:
Sv: Insändare i "Islandshästen"

det var en mycket intressant insändare! bra att någon rör om i grytan...

skjona skrev:
.Det kan aldrig vara riktigt att en islandshäst blir förstörd om den hanteras på ett sätt som man gör med alla andra raser.

Den kanske blir i sättet som alla andra raser? :cool:

Silverkedjan skrev:

:bow: :bow: :bow:

Är det inte för att Islandshästen är så självständig, respektfull och lyhörd som vi älskar den?

Det vi tar i från dom som föl (läs: den naturliga respekten och frihetsfostran i flock) kan vi aldrig få tillbaka, däremot går det fint och väldigt enkelt att tämja en äldre häst som fortfarande har kvar "vildhästen" i sig.

Jag menar naturligtvis att vi ska göra det vi måste göra, dvs verka hovar och avmaska m m. Men sen sköter flocken resten 1000 ggr bättre än vad en människa gör.

Silverkedjan skrev:
Nej faktiskt inte.
Mina är hanterade och är fortfarande Islandshästar.
Det sitter djupare i psyket än så.

Jag tror att flockfostran + grundhantering är det bästa.
Unghästarna skall ju gå att fånga, leda och sköta om utan att de flippar ur.
De måste ju verkas, avmaskas och vaccineras utan att de får hjärtstillestånd av skräck.
Och jag tycker nog personligen att det blir svårare att forma en vuxen häst än ett föl som man ju kan rå på med ren styrka.
Har man hållit fast fölet och sedan unghästen ett antal gånger, så brukar ledarskapet liksom inte vara något problem när hästen blir äldre.

Det är skillnad på att gulla och att fostra.

och hur är en annan häst?

jag tror iofs att vi snackar olika saker här. det finns liksom så många lägen mellan trädgårdsuppfödda knähästar och vilda flockhästar.
tror ingen vill ha den förstnämnde...eller?

Jag har haft vbl, hbl, fbl samt alla olika sorters ponnyer å andra raser å jag märker faktiskt ingen skillnad på islandshästar å andra raser.Häst är häst helt enkelt.Sedan kan fbl vara hetare i sitt temperament men allt beror ju på individen.

Jag är nog ingen traditionell islandshästmänniska då jag faktiskt inte velat skicka min unghäst på flock med andra unghästar.
För det första tar alla rejäla överpriser för sina lösdrifter å sedan anser jag att en normal flock består av både gamla å unga hästar, hästar i alla åldrar.De äldre fostrar de unga.Så är det i frihet iaf så därför har jag aldrig förstått meningen med att ha 1,2 å 3 års flockar.

Jag å en kompis planerar att ta föl på våra ston men då ska vi ha dem tillsammans på bete(har hästar i varsitt stall), sammanlagt 6-7 hästar i varierande åldrar samt en lekfarbror på 24 år då.(alla islandshästar dock)

Endel verkar tro att hästar skulle bli mer uppfostrade å få mer respekt för människan för att de aldrig blivit hanterade å jag har sett att det är precis tvärtom.Alla ohanterade hästar är rädda,osäkra å framförallt inte ett dugg uppfostrade.Begriper inte att endel har hästar helt ohanterade tills de fyller 4-5 å sedan förväntar sig att det ska gå smärtfritt att rida in en häst. :eek:
Planerar att hantera mina nyfödda islandshästar från 1:a dag å leda i grimma, lyfta hovar, borsta varje dag för att de ska få förtroende för människan.Nu dog väl alla här på forumet ;)

Jag läste den igår och fattade inte riktigt vad hon ville få fram?!

Menar hon att alla islandsföl istället för att födas ute i det fria (under övervakning) med stora marker att röra sig på i flock, istället ska låsas in i box med sin mamma och sedan kanske få gå ut ett par timmar per dag i en separat liten hage? Förutom när man leder runt det i grimma på gårdsplanen eller på stallgången om det är dåligt väder? Ville hon sedan att unghästen istället för att få växa upp flock i lösdrift med allt vad det innebär, ska hanteras dagligen bara för sakens skull och för att den ska bli som alla andra hästraser?

Ja, jag vet inte vad hon menar. Jag har ingen större erfarenhet av unghästflockar i Sverige där man bara släpper sina hästar vind för våg och aldrig hanterar dem. Men, det kanske är vanligt?

Själv tycker jag att en stor del av charmen med just islandshästar är att de är så mycket häst och att de är så coola. Självklart ska de hanteras som föl och unghästar men, bara precis så mycket som behövs för att man ska kunna göra det som behövs, t ex hovslagare, veterinär.

Men, det är ju jag det.

Jag läste den igår och fattade inte riktigt vad hon ville få fram?!

:bow: Tack för det, jag började undra om jag var dum i bollen. För ärligt så begriper inte jag det heller, vad menas, att vi ställer hästen i en vrå och tittar inte på den förrän vid 4-5 år. Tror människan inte att en islandshäst hanteras alls, hur tror hon att vi gör när de skall verkas och avmaskas då. Skrämmer skiten ur som, eller?

Är NH den enda möjligheten att jobba med sin häst? NH är i grund och botten endast ett sunt förnuft och känsla för hästen, det tror jag att de flesta har faktiskt. Vissa kanske mer än andra, men ändå.

Hehe... skönt att man inte var ensam. ;)

chrysler skrev:
För det första tar alla rejäla överpriser för sina lösdrifter å sedan anser jag att en normal flock består av både gamla å unga hästar, hästar i alla åldrar.De äldre fostrar de unga.Så är det i frihet iaf så därför har jag aldrig förstått meningen med att ha 1,2 å 3 års flockar.

Jag å en kompis planerar att ta föl på våra ston men då ska vi ha dem tillsammans på bete(har hästar i varsitt stall), sammanlagt 6-7 hästar i varierande åldrar samt en lekfarbror på 24 år då.(alla islandshästar dock)

Överpriser :eek: Vad menar du? Jag har själv egen uppfödning av unghästar på stora lösdrifter och det är betydligt dyrare (mark- och byggnadskostnad, dränering, bra stängsel, växelbetning, vallskötsel ink maskinpark, bra foder, tillsyn etc etc) än att hyra in dem. Nästa år får jag för lite ungston hemma för att få en bra uppväxtmiljö för dem (vill inte ha dem bara med de gamla tråkiga avelsstona, det ger inte tillräckligt med stimulans) så då hyr jag in dem på 120 ha med massor av kompisar istället.

Man har inte som med stora hästar flockar med bara hästar i samma årgång. Jag sätter först fölen hos pappan efter avvänjningen så de på ett pedagogiskt sätt får lära sig att veta hut, sedan åker hingstfölen till sommaren in i en flock om 1-5-åringar, med en klok ledarhingst.

Man får ju bara hoppas att ni med de planer ni har för er "uppfödning" bara får stoföl, för var ska ni göra av hingstarna i en blandad flock?? Att kastrera halvårsföl är inget jag rekommenderar, dessutom är ofta inte kulorna nere då.

Jag har dessutom aldrig sett någon "lekfarbror" vara i närheten av den action som är i en unghingstflock när de är många och har stooora ytor. De kan jaga varann och styrketräna hela dagar i sträck ibland! Ju mer intriger ju bättre... I år har jag haft för lugnt i min hingstflock (de har varit färre halvstora än vanligt) och då är de feta och inte så musklade som de brukar vara.

I Sverige tror jag inte vi kan föda upp för "vilda" hästar. Vi har en kultur där man faktiskt verkar, avmaskar, vaccinerar, flyttar och besiktigar unghästen regelbundet. En konsekvent hantering vid dessa tillfällen är allt som behövs. Mina helt "råa" unghästar har som 4-åringar ett bra hästspråk och de har aldrig fått lära sig att bestämma över människor. Det är enligt min uppfattning de bästa förutsättningarna. Att dutta i onödan gör bara att risken för att ge fel signaler ökar. Flocken ger ALDRIG fel signaler, människan gör det tyvärr ofta.

Jag har ridit in MÅNGA hästar uppfödda i små blandade "hemmaflockar" där folk har "övat" NH med dem.

Uäärrrk!!!!

Man hinner med 4-5 flockfostrade med ett naturligt bra hästspråk på samma tid :smirk:

javill skrev:
Menar hon att alla islandsföl istället för att födas ute i det fria (under övervakning) med stora marker att röra sig på i flock, istället ska låsas in i box med sin mamma och sedan kanske få gå ut ett par timmar per dag i en separat liten hage? Förutom när man leder runt det i grimma på gårdsplanen eller på stallgången om det är dåligt väder? Ville hon sedan att unghästen istället för att få växa upp flock i lösdrift med allt vad det innebär, ska hanteras dagligen bara för sakens skull och för att den ska bli som alla andra hästraser?

Nej, så uppfattade inte jag det i alla fall. Men jag tycker att det är bra att diskussionen kommer upp för bara för att det är lösdrift behöver det inte vara bra.

Jag är definitivt ingen NH människa, jag tycker att de ofta kan gå till överdrift. Jag såg därför inte insändaren genom NH ögon.

Min hingst och mitt sto är båda uppväxta på lösdrift. Med hingsten gick det bra - han blev helt perfekt i all hantering mm med med stoet var det inte riktigt så enkelt.
Hon var väldigt osäker på människor, så fort hon hade varit i kontakt med dem så hade det ju varit nåt hemskt som att verka hovarna eller få en spruta. Om man lägger detta till en väldigt känslig och osäker häst så kan det bli svårt.

Jag vill:
* ha en flockuppfödd häst som helst ska få leva i en flock
* en häst som inte är svår att fånga.
* en häst som vet hur man uppför sig även mot människor.
* en häst som respekterar mig men inte är rädd för mig, den får mycket gärna söka kontakt men den bör inte vara framfusig.
* den hantering som blir bör inte bli traumatisk för hästen.

precis så här är en annan av mina andra hästar (ej islänning), trots att hon tyvärr inte är flockuppfödd och har gått i alldeles för liten hage (usch)

Det är ju heller inte så enkelt som att alla flockuppfödda hästar är perfekta. det kan gå fel där oxå, i tex en fel sammansatt flock.
Att hästen är flockuppfödd är dessvärre ingen kvalitetsstämpel.

/tottenham

Det jag ser som den största skillnaden är att de har en egen tanke att ta till när inte instruktionerna räcker.
De blir därför inte lika stirriga som andra hästar när de blir pressade.
Man kan "gå på" en islandshäst litet mera utan att den bryter ihop.
Och de försöker alltid att ta i litet till utan att ge upp.
Så man måste passa sig noga så att man inte missbrukar deras goda vilja.
De jobbar ju faktiskt även om de har ont, vilket kan leda till onödiga förslitningsskador om inte ryttaren är lyhörd.
De är oändligt tappra och smärt-tåliga.

En Islandshäst måste man bli vän med, den kan man inte bara bestämma över.
För den kan tänka själv och hitta på egna lösningar.

Det finns massor med hästraser som har några av dessa egenskaper.
Men ganska få som har alla.

Inte_Ung skrev:
Jag tror att flockfostran + grundhantering är det bästa.

Det är skillnad på att gulla och att fostra.

:bow:

Håller fullständigt med!!!

Tycker dessutom att det är svårare att hantera och rida in en felhanterad unghäst än en lite hanterad unghäst.

Boj skrev:
:bow: Tack för det, jag började undra om jag var dum i bollen. För ärligt så begriper inte jag det heller, vad menas, att vi ställer hästen i en vrå och tittar inte på den förrän vid 4-5 år. Tror människan inte att en islandshäst hanteras alls, hur tror hon att vi gör när de skall verkas och avmaskas då. Skrämmer skiten ur som, eller?

TACK!!! Jag fattade inte heller vad hon menade... och kunde inte ha formulerat det bättre själv!

tottenham skrev:
Jag är definitivt ingen NH människa, jag tycker att de ofta kan gå till överdrift. Jag såg därför inte insändaren genom NH ögon.

:idea: Kom att tänka på nåt!!
Visst är det bakvänt, man hanterar och hanterar sina små gullepluttar så att dom blir helt signaldöva, SEN går man på NH kurs för att få tillbaka signalerna :rofl: :rofl:

Med detta menar jag att ju mer man håller på med unghästarna dessto mer avtrubbade blir dom, vi är ju inte nog tydliga och konsekventa i vårt beteende och fostrande som andra hästar är.
Dom blir van vid att människan hittar på än det ena än det andra.

Så lättlärda som Islandshästarna är så lär dom sig med grimman på ett par gånger, man kan leda dom ett par gånger, och man verkar hovarna x-gånger per år osv. Det räcker gott och väl enligt mig.
Dom lär sig fort och dom kommer i håg!
Jag tror att det är främst den dagliga hanteringen som trubbar av hästen, den slutar se oss som en ledare och bara som nåt praktiskt som kliar en och gen en mat.

Det är ju inte meningen att dom ska vara rädda för en, men dom ska ha respekt. Sen är det ju bara att hantera dom på deras villkor, vara tydlig i våra signaler, trycka på rätt knappar (sånt som kallas NH) och unghästen gör som man vill.

För nån månad sen skadade mitt hingstföl sig, han var rejält halt på ett framben. Enda gången han tidigare varit i stallet var vid ID-koll och chipmärkning. Jag ledde in stoet och fölet följde ju tryggt vid mammans sida. Väl inne i boxen så lät jag han lugna sig lite innan jag satte mig inne hos honom och kliade lite på bringan, sen kunde jag i lugn och ro känna igenom benet. Jag t o m tempade fölet utan problem trots att han aldrig varit hanterad. Allt detta utan att han stressade upp sig eller blev rädd :eek: Märkligt va?

Jag tycker det verkar som om dom som förespråkar "vanlig" hantering av föl/unghästar är personer som inte har fött upp eller ridit in flera unghästar och lärt sig känna vad som är lättast, eller???

Jag håller också med Inte_Ung.

Vi har två föl som vi hanterat på samma sätt (leder mellan hagar och stall, borstar, lyfter hovar några gånger i veckan) men de är ändå olika, de är som sina mammor. Stofölet är temperamentsfullt, mycket uppmärksamt och showar gärna i hagen.
Hingstfölet är tryggt, lugnt, något tjurigt och äter hellre än showar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka