Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har man ridit seriöst i fyra år ska det säkert gå bra. Är du orolig får du väl prata med hennes mamma o pappa och tala om vad du anser. Låter mest som du är avis på din kompis tycker jag.
Det där var dagens dumaste..
Har man ridit seriöst i fyra år, tycker jag fortfarande att man kan för lite för att ha egen häst. En läromästare. Än mindre RIDA IN en häst.
Det har ingenting med avundsjuka att göra.
Vi har en tjej här hemma i stallet nu som ska "rida in" en vbl-travare också. Hon är inte särskilt duktig och har inte ridit länge alls. Heja heja
Jag tycker det låter helt galet! en 11 åring ett barn ska ej rida in en häst även om h*a har ridit i 11 år, med undantag om man ska rida in mindre ponny med hjälp av en duktig tränare.
Barn kan inte ta samma ansvar och är ej lika mogen som en vuxen och barnet utsätts också själv för en risk att rida in ett större ungt djur. Även om man är vuxen så tycker jag man ska ta hjälp av andra så man inte fastnar i bara ett tänkesätt.
Jag måste helt och hållet inte hålla med dig. Den absolut överlägset bästa medryttare jag haft var 12 år. Hon hade då redan ridit in en ponny åt en ridskola, haft flera medryttarhästar, använt barnbidraget till all sin utbildning och då (även nu) gått mer kurser än vad jag gjort. Hon t.o.m. red min häst bättre än jag. När hon var 13 höll hon lektion för mig. Jag var gammal nog att vara hennes mamma. När hon var 14 pryade hon i samma stall som jag jobbade och stallchefen sa att den tjejen kommer kunna välja och vraka på stalljobb. En otrolig hästkänsla. Stallchefen hade fullständigt rätt.
När hon var 17 sökte hon flera sommarjobb i stallar i europa. Hon blev erbjuden samtliga jobb. Tog ett i Holland. När hon var 18 stack hon till ett stall i England (samma som Mumorsan varit på) och efter ett halvår var hon stallchef. Innan hon stack till england var det flera som stod och rykte i henne att rida deras hästar. Slutligen erbjöd de henne betalning.
Den tjejen satte ribban högt vad gäller medryttare och ännu har ingen lyckats komma till hennes nivå. Och som sagt, då var hon 12.
Så visst kan en 11-12 åring rida in en ponny. Har de talang, är seriösa och dragit åt sig kunskap så går det alldeles utmärkt.
Däremot rider man inte in föl.