Sv: Inrining

Baserat på vad Talihina har skrivit ser jag heller knappast någonting att oroa sig för!
Jag ser iofs inget fel i att yngre barn rider in ponnyerna, så länge de har en vuxen erfaren som övervakar förloppet.

Har man ridit seriöst i fyra år ska det säkert gå bra. Är du orolig får du väl prata med hennes mamma o pappa och tala om vad du anser. Låter mest som du är avis på din kompis tycker jag.:bow:

Det där var dagens dumaste..

Har man ridit seriöst i fyra år, tycker jag fortfarande att man kan för lite för att ha egen häst. En läromästare. Än mindre RIDA IN en häst.
Det har ingenting med avundsjuka att göra.

Vi har en tjej här hemma i stallet nu som ska "rida in" en vbl-travare också. Hon är inte särskilt duktig och har inte ridit länge alls. Heja heja :grin:

Håller med.
Tycker inte svaret var särskilt genomtänkt.
Om infon stämmer som kom fram senare i tråden så slår det säkert väl ut.
I annat fall så ser jag inget vettigt i att barn ska rida in hästar/ponnyer själva utan stöd från kunnig vuxen. Lika lite som jag ser det fina i att köpa en billig outbildad, ofta ung ponny/häst till en oerfaren ryttare.
Fast det hör ju inte hit.

stopp ett tag.. nue e jag varken 11 eller 14 som tjej kommer vara när hon välö ridit in min häst.. jag hade aldrig suttit på en häst. min häst var helt ohanterad tre åring. som sagt, jag hade aldrig tidigare hållt på med hästar över huvud taget.. och nu 2,5 år senare är är jag den enda som suttit på hans rygg och vi galopperar i skogen barbacka i bara grimma och gör allt möjligt tillsammans..

allt beror på vem det handlar om.

Det där var dagens dumaste..

Har man ridit seriöst i fyra år, tycker jag fortfarande att man kan för lite för att ha egen häst. En läromästare. Än mindre RIDA IN en häst.
Det har ingenting med avundsjuka att göra.

Vi har en tjej här hemma i stallet nu som ska "rida in" en vbl-travare också. Hon är inte särskilt duktig och har inte ridit länge alls. Heja heja :grin:

Nu tror jag du trampar lite för långt ut på isen. :mad: Kan hålla med om att en 11-åring oavsett tidigare erfarenhet med hästar är för ung för att ta eget ansvar att rida in en unghäst. Men man får ju helt enkelt lita på som någon tidigare skriver, att flickan har föräldrar som tar ansvar att fixa en tränare om de själva inte har kunskapen.

KL

MEN man behöver INTE ha hållt på med hästar i x-antal år för att klara av att ha en egen häst etc. Har själv varit i den sitsen, med sunt förnuft så går det mesta.
Så snälla dra inte Alla över en kant!!!!!
Dessutom kan jag tycka att istället för att Ni andra "duktiga" i stallet står och tittar på, kan hjälpa tjejen som skall rida in sin häst.

Jag tycker det låter helt galet! en 11 åring ett barn ska ej rida in en häst även om h*a har ridit i 11 år, med undantag om man ska rida in mindre ponny med hjälp av en duktig tränare.

Barn kan inte ta samma ansvar och är ej lika mogen som en vuxen och barnet utsätts också själv för en risk att rida in ett större ungt djur. Även om man är vuxen så tycker jag man ska ta hjälp av andra så man inte fastnar i bara ett tänkesätt.

Jag måste helt och hållet inte hålla med dig. Den absolut överlägset bästa medryttare jag haft var 12 år. Hon hade då redan ridit in en ponny åt en ridskola, haft flera medryttarhästar, använt barnbidraget till all sin utbildning och då (även nu) gått mer kurser än vad jag gjort. Hon t.o.m. red min häst bättre än jag. När hon var 13 höll hon lektion för mig. Jag var gammal nog att vara hennes mamma. När hon var 14 pryade hon i samma stall som jag jobbade och stallchefen sa att den tjejen kommer kunna välja och vraka på stalljobb. En otrolig hästkänsla. Stallchefen hade fullständigt rätt.

När hon var 17 sökte hon flera sommarjobb i stallar i europa. Hon blev erbjuden samtliga jobb. Tog ett i Holland. När hon var 18 stack hon till ett stall i England (samma som Mumorsan varit på) och efter ett halvår var hon stallchef. Innan hon stack till england var det flera som stod och rykte i henne att rida deras hästar. Slutligen erbjöd de henne betalning.

Den tjejen satte ribban högt vad gäller medryttare och ännu har ingen lyckats komma till hennes nivå. Och som sagt, då var hon 12.

Så visst kan en 11-12 åring rida in en ponny. Har de talang, är seriösa och dragit åt sig kunskap så går det alldeles utmärkt.

Däremot rider man inte in föl.

Jag måste helt och hållet inte hålla med dig. Den absolut överlägset bästa medryttare jag haft var 12 år. Hon hade då redan ridit in en ponny åt en ridskola, haft flera medryttarhästar, använt barnbidraget till all sin utbildning och då (även nu) gått mer kurser än vad jag gjort. Hon t.o.m. red min häst bättre än jag. När hon var 13 höll hon lektion för mig. Jag var gammal nog att vara hennes mamma. När hon var 14 pryade hon i samma stall som jag jobbade och stallchefen sa att den tjejen kommer kunna välja och vraka på stalljobb. En otrolig hästkänsla. Stallchefen hade fullständigt rätt.

När hon var 17 sökte hon flera sommarjobb i stallar i europa. Hon blev erbjuden samtliga jobb. Tog ett i Holland. När hon var 18 stack hon till ett stall i England (samma som Mumorsan varit på) och efter ett halvår var hon stallchef. Innan hon stack till england var det flera som stod och rykte i henne att rida deras hästar. Slutligen erbjöd de henne betalning.

Den tjejen satte ribban högt vad gäller medryttare och ännu har ingen lyckats komma till hennes nivå. Och som sagt, då var hon 12.

Så visst kan en 11-12 åring rida in en ponny. Har de talang, är seriösa och dragit åt sig kunskap så går det alldeles utmärkt.

Däremot rider man inte in föl.

Härligt att folk lyckas !! ! :bow:

Jag vet inte men jag har ridit seriöst i enligt min mening i kanske 2-3 år. Har haft egen foder häst i 4 år och umgåtts med hästar hela livet. Ridit i 7 år.
Nu har jag köpt en 2åring som ska ridas in, har ridit in unghäst förr och även skolat unghäst. Men jag vet inte, kanske ska vänta ett par år till innan jag rider in hästen :cool:

Allt beror ju på vad man lägger för mening i ordet "rida seriöst". Enligt mig är när man väljer o inte bara lurva i skogen (även om det också är en väldigt trevlig sysselsättning).

jag var 15 ifs när jag red in min shettiskorsning men jag och en kompis utbildade honom till Msv hoppning och lätt b /lätt c dressyr. Vi hade ingen tränare utan lärde honom grundern,dressyrskolorna och hopapde in på våra tunnhinder med gärsgårdspinnart och stockar. funkade super :d

jag kommer att rida in mitt föl om flera år men ska köra in henne nu.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama