L

Lauorina

Min kompis som är 11 år & har kanske ridit seriöst i ca 4 år ska rida in sitt föl & har aldrig varit med att ngn har ridit in eller har aldrig ridit in ett. Jag tycker inte att hennes föräldrar ska låta henne göra det... Men alla har ju olika åsikter. Är jag den enda? :confused:

Sv: Inrining

Ja, men hon ska ju nt rida för att hennes sto ee dräcktigt. Så hon har ingen tid på sej att öva :S

Under 2 år så lär hon nog få rida någonting. Och det går att rida även om stoet är dräktig. Antar att det är en ponny då hon bara är 11 så tror inte det är några problem. Det är ju upp till föräldrarna vad dottern får göra och inte göra.

Min kompis som är 11 år & har kanske ridit seriöst i ca 4 år ska rida in sitt föl & har aldrig varit med att ngn har ridit in eller har aldrig ridit in ett. Jag tycker inte att hennes föräldrar ska låta henne göra det... Men alla har ju olika åsikter. Är jag den enda? :confused:

Har man ridit seriöst i fyra år ska det säkert gå bra. Är du orolig får du väl prata med hennes mamma o pappa och tala om vad du anser. Låter mest som du är avis på din kompis tycker jag.:bow:

Jag tycker det låter helt galet! en 11 åring ett barn ska ej rida in en häst även om h*a har ridit i 11 år, med undantag om man ska rida in mindre ponny med hjälp av en duktig tränare.

Barn kan inte ta samma ansvar och är ej lika mogen som en vuxen och barnet utsätts också själv för en risk att rida in ett större ungt djur. Även om man är vuxen så tycker jag man ska ta hjälp av andra så man inte fastnar i bara ett tänkesätt.

mja, galet och galet.

ponnys rids oftast in av barn, men givetvis ska barnen ha den tränarhjälp som krävs och det krävs oftast mer än 4 års riderfarenhet :)

vad som är seriös ridning beror ofta på vem man frågar :angel:

mja, galet och galet.

ponnys rids oftast in av barn, men givetvis ska barnen ha den tränarhjälp som krävs och det krävs oftast mer än 4 års riderfarenhet :)

vad som är seriös ridning beror ofta på vem man frågar :angel:

Får jag någon unge så ska jag då inte utsätta varken hästen eller barnet för det. Sen när ungen blir äldre och har ridit en längre tid så då är det ju en annan sak när ungen har tålamodet och mer kunskap om det.

finns jätte många bra och begåvade yngre barn precis som det finns sämre vuxna också, men barn är fortfarande barn.

Jag har ingen anledning & va avis eftersom mitt sto ska betäckas i sommar & jag VILL INTE rida in de :)

Ja, hon har inte ens ngn som ska hjälpa henne tror jag :S Jag tycker synd om min henne :(

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att en 11-åring skulle klara att rida in en häst. Men, det kan ju gå bra, beroende på hur mycket hon kan (och som någon annan skrev, tålamodet!)

prata med föräldrarna om du är orolig, annars håll tummarna för att det går bra..!

Jag var 10 år när jag red in min häst...en shettis men självklart med vuxens hjälp och överseende och den var marktränad av vuxen innan. Min nästa red jag in när jag var 13 år och det var en New Forest som jag hade haft sen hon var 1 år och själv marktränat regelbundet (endast jag). Det gick alldeles utmärkt och jag red henne för tränare regelbundet. Hon var så van vid mig, sadel, longering, vikter, att jag hängde osv att när jag väl satt upp så var det ingen skillnad. Allt beror ju på förarbetet med.
Det går ju inte säga att hon inte är lämplig om hon är 11 år, alla 11-åringar kan ju olika mycket och även hästen man ska rida in beroende på hur välhanterad o tränad den är sen innan. Men jag fattar det som att hennes häst är dräktigt nu så fölet har inte ens kommit? Är det korrekt?
I så fall dröjer det ju iaf 3 år innan hon sitter på ryggen på den och då är hon 14 år och kan nog betydligt mer. Men självklart ska någon vuxen vara med ändå från start när hästen grundtränas från marken redan.

Aa, men hennes föräldrar som inte har ridit in ee la med. Fasst dee vet inget om dee :crazy: Aja vi får se hur dee blir

Jag skulle tro att det som menas är följande:
"Ja, men hennes föräldrar som inte har ridit in någon häst tidigare ska nog vara med. Fast de kan ingenting om sådant."

Det jag inte förstår är hur gammal ponnyn som ska ridas in är nu. Jag får ingen ordning på ponnyns ålder hit och dit och dräktighet och allt vad det var.

jag tror såhär;

TS kompis har ett sto samt ett föl.
Stoet är nu dräktigt igen.
Fölet har(som jag förstår det) 2 år kvar innan inridningen kan påbörjas. (eftersom att TS hängde på när någon sa att kompisen skulle ha 2 år på sig att lära sig mer.)
Detta måste då (om vi utgår från att TS har rätt information)innebära att "fölet" i fråga är åtminstonde 1 år gammalt.

Då kan vi gissa att fölet är ett årsföl, alltså -08:a. Då bör kompisen vara sisådär 13 år när inridningen påbörjas. Känns lite väl kanske att börja oroa sig redan nu...

Hej! jag har lite inblick i saken...

Fölet är inte ens fött än, stoet fölar i Juli. Det är en maxad c-ponny, fölet blir troligtvis D-ponny. Flickan kommer alltså minst vara 14år då inridning blir aktuellt. Ang. föräldrarna, som helt riktigt inte har ridit in någon häst, men bedriver halvblodsavel och har haft flertalet hästar på 3-årstest/4-års championatet och vet vikten av korrekt inridning och har tät kontakt med unghästutbildare) Flickans tränare finns även på gården och kommer vara delaktig.

Enligt mig - inget att oroa sig för..

tkr hon är för ung för att rida in en häst själv... Får hon hjälp är det väl en annan sak. Men att i den åldern kunna veta vad man ska göra i alla situationer som uppstår...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama