Inridningssadel

Sv: Inridningssadel

*KL*

Tack alla för era åsikter.
Jag letar hoppsadel av flatmodell men med rejäla stöd.

Ska passa hyfsat rak rygg

Ideer på det?

En så rigid sadel som möjligt, varför en bomlös eller dressyr går fetbort. Den ska vara en så oflexibel sadel som möjligt, så att så lite som möjligt rör sig under ryttare.

En gammal hederlig Stübben kan fungera.

Är nyfiken på varför du vill ha en så rigid sadel så möjligt?

/Camilla

Kommer sitta in i en billig som passar som jag sen inte gråter blod över om den "går sönder". Nu tror jag inte det kommer vara ett problem.

Sen så fort det går att skritta och trava så kommer vi åka till sadelutprovaren för en "riktig" sadel. Och då blir det nog dressyr pga MITT intresse, möjligen även en hopp, beroende på vad jag har tillgång för hjälpare vid den tiden.

Beg. finns dessa ofta rätt billigt.

Kieffer o Stübben har hoppsadlar med stora stöd.
Kieffern är rakare i anläggningsytan.

Var noga även med att inridningssadeln ligger bra.

Peia hade första gångerna (vid sadelvänjning) en gammal skitsadel som vi haft i ungefär hundra år ;)
Sen hade hon några gånger en Zaldi Star som brukar ligga på en av mina andra hästar. Den ligger dock inte alls bra på henne så nu har hon fått en egen sadel.
Sadelutprovning ledde till en Prestige Versailles :love:

*kl*

Jag kommer att välja den av sadlarna jag har hemma som jag tycker passar hästen bäst vid tillvänjning. Ligger inte sadeln helt OK kommer jag prova ut en ny när det är dags för de första ridturerna. I sådana fall satsar jag helst på en beg. sadel för att sadeln inte ska ha tappat så mycket i värde när det blir dags att byta ut den när hästen börjar bli "färdig" i kroppen... Nuvarande unhäst kommer ridas in i w-sadel, vilket ger lite mer möjligheter att padda upp i början...

Mammas gammla dressyr sadel, helt underbar:love:

Jag använde mej av min Jaguar hoppsadel. Tycker det är viktigt med mycket stöd.:laugh:

kl*
Min fick ha en Kingston:o men den användes bara 2 gånger.. sen byttes den mot en Griffin dressyr vid. Tills den blev försmal... typ 1 månader efter:angel:

Vi rider in båda våre unghästar i en Kieffer Inn. Sitter som klistrad i sadeln som har superstora stöd och är jätteskön och mjuk att rida i.
Nöjd!

Mvh Jate Volim

Red in Lilltjejen i tre olika, de som fanns hemma, beroende på vad som passade bäst för tillfället..

Ang. din sadelfråga, jag älskar Knight Sir John, men då krävs rätt rejel rak rygg. Sen är det inte flatback, utan allround mot hopp, men med rejäla stöd, otroligt skön.. (Lite ledsen för att tjejen inte kan ha min...)

Är nyfiken på varför du vill ha en så rigid sadel så möjligt?

/Camilla

En dressyrsadel tex är ju gjord för att minsta rump-vick från ryttaren ska kännas på hästen, för att ryttaren ska få så mycket finlir som möjligt i sin ridning. Där är ju bommen flexibel.

Unghästen däremot, ska inte ha en massa signaler från ryttaren och många unghästar reagerar med obehag när det rör sig för mycket. Det kan räcka att bara ha det där eländet till sadel på ryggen.
Därför vill jag ha något som, i början, rör sig så lite som möjligt, en sadel med rigid bom mao.
Av samma anledning går bomlöst bort. Och de flesta westernsadlar tycker jag är för långa i bommen.

Bara undrade eftersom jag red in min egen 3-åring i dressyrsadeln i år eftersom hon klart och tydligt berättade att hoppsadeln som såg ut att ligga bra, inte alls var bekväm, fick till och med lite sadeltvångs aktitigt beteende med den. Men med dressyrsadeln var det aldrig några problem alls, i stort sett inga spänningar alls över sadeln.

/Camilla

Bara undrade eftersom jag red in min egen 3-åring i dressyrsadeln i år eftersom hon klart och tydligt berättade att hoppsadeln som såg ut att ligga bra, inte alls var bekväm, fick till och med lite sadeltvångs aktitigt beteende med den. Men med dressyrsadeln var det aldrig några problem alls, i stort sett inga spänningar alls över sadeln.

/Camilla

Inga regler utan undantag, det klart man ska använda den utrustning som passar hästen bäst.

Dacke hade första gången en billig skitsadel så det inte gör så mycket om han säller sej och går omkull, sedan när det var dax för uppsittning så på med en billig Hoppsadel med rejäla klossar! :D
Nu har jag en Wintec Hoppsadel :love:

Jag använder min butet (hoppsadel) vid inridning av lillen. Troligtvis kommer han nog behöva en egen längre fram dock då denna kommer att bli för smal åt honom när han musklat på sig. Han är nämligen mkt grövre än min andra.

rider in alla hästar med min galopp sadel som passar alla hästtyper jag har bara olika paddar till olika hästar, passar bra för mig eftersom jag alltid har många unghästar på G.
dessutom är den otroligt skön att rida i :bow:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 725
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama