inridnings problem!!

I

IrishCobTinker

jag har en 4 årig valack, som jag har börjat inridningen med.
Har jobbat han jätte mycket från marken i en rundkorall. Han har sadel och träns på sej utan problem. Har börjat hänga på han, men han blir jätte sur när man gör det.
Han är kollad av veterinär och är inte skadad/har ont.
Han stegrar sej och sparkar när jag hänger.
Tips och hjälp hur jag ska gå vidare??
 
Sv: inridnings problem!!

Alltså, du lär inte kunna få hjälp med inridning via ett forum, du behöver få hjälp av en duktig tränare.

Om hästen inte har ont så beter han sig sådär för att du gör något fel eller för att du har missat något i hans utbildning. Vad kan vi ju inte svara på ens om vi såg en film, du behöver hjälp, live, helt enkelt.

Hur är han i övrig hantering, vad säger han när du lägger på sadeln?
Hur mycket hanterad är han sedan tidigare?
Är det en tinker/ic? Stam? (nyfiken, har en IC-korsning själv och är lite frälst :love:)
 
Sv: inridnings problem!!

Bättre du tar hjälp av tränare så inget händer..

Hur är han när du tar på olika täcken?
(Både tysta och prasslande.)

Har han alltid stegrat och haft sig när du hängt eller har de börjat på senare gångerna?
(Kan tycka du är tråkig och vill att du går ett steg längre.)
 
Sv: inridnings problem!!

jag har en 4 årig valack, som jag har börjat inridningen med.
Har jobbat han jätte mycket från marken i en rundkorall. Han har sadel och träns på sej utan problem. Har börjat hänga på han, men han blir jätte sur när man gör det.
Han är kollad av veterinär och är inte skadad/har ont.
Han stegrar sej och sparkar när jag hänger.
Tips och hjälp hur jag ska gå vidare??


Vad menar du med att ha jobbat den från marken i en rundcorall? Hur har ju tränat inför inridningen? Att "jobba jättemycket" är inte bra om det inte ger någonting - varken förbereder, eller stärker.

Ta ut din ridlärare, eller någon annan utbildad människa som kan unghästar, och be dem titta när du tränar.

Gissningsvis är orsaken till problemen:
* Illasittande sadel
* Oförberedd häst
* Smärta
* Häst som är mentalt eller fysiskt övertränad och behöver paus
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp