Inridning?

LouiseHellstrom

Trådstartare
Hej! Jag undrar när lämplig ålder på in ridning är på en rätt välutvecklad hingst? Han är 2,5 år. Är det OK att rida typ 5 min 2 ggr i veckan? MvH Louise :)

Sv: Inridning?

Jag red in min när han va 2,5 sen fick han vila i några månader sen tog jag upp träningen igen. Idag är han 3,5.

Jag kommer att göra som sidekick beskriver det. Min häst blir 2,5 till hösten 2008. Jag kommer att rida in henne i slutet av sommaren, kommer att bli en liten intensivkurs i 3-4 dagar så hon lär sig grunderna (skritt, trav, galopp, stanna, rygga och styra höger och vänster) ca 20-30 min varje dag, den tiden inkluderar även sadling, och övrigt markarbete. Innan jag börjar rida hästen tömkör jag den, men det har jag börjat med redan nu. Sen kommer jag nog att rida henne ca 10 min 1-2 ggr i veckan i en månad, sen får hon vila från ridningen tills februari ungefär, Sen kommer jag att sätta igång henne försiktigt för att i slutet på april förhoppningsvis kunna vara med i vår första tävling, om allt går som planerat :).

Ja red in och körde in min paintkille när han var 2,5 år.
Funkade kanonbra! red skritt och trav ca 5 minuter ett par ggr i veckan. Resten av veckan tränade jag ledarskapsövningar eller promenerade i skogen. Började inte rida honom längre stunder
föränn han var 3,5 - 4 år

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: phie
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar