T

Tilla

Har hemma en liten sköna på 4år som e dags för å ridas in.
Men nu e de så här. vad ska man lära hästen innan man rider in dom? Låter lite dumt jag vet :) Men Min lilla dam har enbart stått i sina 4år å blivit goad med.. hon kan lyfta fötter å jag har nu lärt henne å inte gå in på mitt personliga utrymme.. även å stanna när jag stannar,så hon inte springer på mig.. Har även testat å försöka longera henne.. men varken hon eller jag fattar nog:rofl: :rofl: :rofl:

Jag har enbart hållit på med hästar som fattat vinken..

Lillan står bara å tittar på mig å tror jag är knäpp när jag ska testa å longera.

Å jag vill inte lämna henne till något utbildnings stall (de har jag ej råd med)



Så småning om så ska hon bli en westernhäst..

P.s. hon är Am paint/ Nordis. hon är lugn som en filbunke


ShowUserFile.aspx
 
Sv: Inridning

Det jag gjorde fel när jag skulle börja longera in min häst var att jag gick bortåt från henne istället för mot henne, bara ett tips!
 
Sv: Inridning

Mina har jag lärt in lite olika kommandon för start/stopp, sakta, backa,trava osv. Har även tömkört dom så att de förstår höger/vänster, stopp osv innan vi har börjat med inridningen.

Jag har inte longerat bara av den anledningen att jag själv tycker att det är så fruktansvärt tråkigt.
 
Sv: Inridning

Va fin hon är! :love:

Börja med att tömköra, lär henne start, stop, höger vänster osv från marken först. Lär henne kommandon för skritt, trav, (galopp kan man ta senare). Jag tycker inte du ska longera henne, hästar som longeras jobbar nästan aldrig på rätt sätt och kan bli sneda i musklerna och detta kan försvåra istället för att hjälpa dig med inridningen. Om du känner dig säker på henne, löslongera henne hellre isf, men jag tycker tömkörning fungerar bäst, där kan man ha mer koll på att hästen jobbar rätt.

Börja sedan med att hänga på henne och vänja henne vid sadel et.c. Har du lärt henne kommandon för start, stop et.c. från marken så kommer detta inte att vara svårt att överföra till ridningen sen.

Lycka till! :)
 
Sv: Inridning

Jag tycker det är viktigt att hästen förstår och lyder dina röstkommandon innan man börjar rida på den. Personligen tycker jag att longering är ett bra sätt att lära hästen detta, men som Nussikan skrev så kan longering vara skadligt, iallafall i för stor omfattning.
Ett bra sätt är ju tömkörning då man även lär hästen att förstå bettets inverkan.Om du inte kan tömköra borde det gå bra att helt enkelt promenera med henne, och ge de kommandon för start/stopp som du bestämt dig för att använda.Kan ju dock vara svårt att trava och galoppera med henne om du skall springa jämte.

Det bästa vore nog om någon kunde hjälpa dig att komma igång och visa dig hur du skall jobba med hästen, och sedan är det ju alltid bra att ha en medhjälpare då man jobbar med unghästar.

Lycka till!:)
 
Sv: Inridning

Det viktigaste är väl att hästen är med på grunderna i hanteringen som lyfta hovar, stå still, ledas och öht respektera dig.

Sen är det ju bara vänja hästen vid sadel etc. och sedan ryttare också. hur man gör det tycker jag är väldigt individuellt från häst till häst. Vissa är ju i princip bara sitta upp och rida iväg och vissa tar evigheter. Vi brukar alltid se till att hästarna är vana vid att man skuttar runt dom och lekar apa och att man kan "dra, slita och banka" på både sadel och häst innan man hänger på dom.
Det betyder ju verkligen inte att vi står och slår hästarna om det lät så men om hästen inte är lite van vid häftiga rörelser och ljud är ju risken att den får spel om något oväntat händer under själva inridningen sen och man får onödiga problem av det.

Själva signalerna finns ju också många olika sätt, jag tycker longering är bra (med måtta) men tömkörning och helt enkelt att gå ut och gå med hästen som men en hund och öva halt-skritt-trav funkar också bra.

är lite trött för att förklara men hoppas det blev läsligt...
 

Liknande trådar

Träning Min häst är tre år,"inriden" sent höstas,sen vilat fram tills Januari,sen riden enstaka gånger Januari/Februari,sen stått pga halka...
2
Svar
23
· Visningar
4 017
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 795
Senast: skuggi
·
Träning I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser: -Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) -Fullblod...
2
Svar
25
· Visningar
4 391
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp