Sv: Inridning

Jag har ett tvåårigft superfint sto som jag har stora planer för. Hon går i storflock på Drakamöllan om somrarna och i stor fin lösdrift om vintrarna. Varje höst och vår tar jag hem henne i två veckor och jobbar lite med henne. I våras lärde jag henne ha sele, träns med bett och inspänningstyglar på sig. Hon fick även lära sig flytta bogar och bakdel. Jag ledde henne och hängde försiktigt över henne och lärde henne grunderna i seriös longering, dvs att bära med inner bak i skritt. Efter 2 veckor släppte jag henne i flocken igen.
I höst är planen att tömköra henne lite och att eventuell skritta med liten lätt vagn en gång eller två så att det blir lätt att köra in henne sen. Sen ska hon får gå i flocken igen efter 2 veckor.
Till våren så betäcker jag henne förmodligen om jag anser henne lagom utvecklad för det och sen tänker jag sitta in henne lite försiktigt och fortsätta körningen, därefter flocken tills fölet vänjs av.
Sen börjar stora allvaret för pållehästen.
Så är mina planer iallafall.

Tycker personligen att det verkade vara en väldigt bra och genomtänkt plan! :D

Låter sunt!

/Maria

Gullan86 skrev:
det där med att om man hanterar den för mkt så springer den över än handlar väl snarare om ledarskap än om att den blev hanterad för mkt....jag håller med om att man ska ju inte hålla på med unghästen vareviga dag men kanske i perioder...så man har koll på att unghästen inte "glömmer bort " vad den lärt sig och har respekt/inte e rädd för människan.

Ja, lite rätt har du.
De började hantera hästen jämt och ständigt för tidigt. Hästen började testa ägaren och det slutade med att ägaren blev velig och då vann hästen. Problemet bara växte och växte...
De "vågade" inte säga till på skarpen, "den var ju så ung"

Jag anser att hade de väntat så hade de inte fått problem, å andra sidan så kunde de sagt till på skarpen. Men i just detta specifika fall var varken hästen eller ägaren mogna.

// Cicci

Jag tycker inte att man ska sitta på hästen innan den börjar närma sig 4 års ålder.
Det är bara dumt att skynda, hästen måste få växa upp i sin egen takt, naturligtvis kan man leda ut den på promenader och börja markträna den lite innan, men längre än så bör man inte gå.
De flesta islandshästkunniga människor med sunt förnuft börjar inte rida in dem tidigare än så och det är ju trots allt av en anledning. I det här fallet tycker jag att du bör lyssna på de kunniga människor med mer erfarenhet än du som din häst står hos. Jag förstår att man är ivrig att börja lite tidigare eftersom att man tycker att det är så kul. Men jag är ändå rätt säker på att du vill din hästs bästa och eftersom att du inte har så jättelång islandshästvana så tycker jag att du bör lita på de som har det.
Självklart är det bra att stärka skelettet genom träning, men det kan tyvärr ha tvärtemot önskad effekt och vara skadligt för skelettet om man börjar rida in för tidigt, det vet du säkert!
Då är risken betydligt mindre att det uppstår komplikationer!
Hoppas att allt går bra och stort lycka till!

Jag har aldrig förstått det här med att inte hantera och leda hästarna mycket? kan nån förklara vad som gör att islandshästarna knappt hanteras??
Det underlättas ju otroligt om hästen ser det som något naturligt att hanteras och ledas när de ska börja tränas?

Fölungen vi har på gården (av annan ras) har vi lett ända från början.. hon är fantastisk att hantera! :)

Klart att man ska hantera unghästarna, det är praktiskt om de går att fånga, avmaska flytta mellan hagar etc. De flesta behöver dock ingen långvarig träning för detta utan det kommer naturligt genom att man gör det när det behövs. Mig veterligt är det inga större problem att hantera vuxna islandshästar trots att vissa (framförallt islandsfödda) knappt sett en människa förrän det är dags för inridning, däremot finns det relativt gott om hästar av alla möjliga raser som är pest att ha att göra med pga av felaktig hantering, då ofta redan som föl.

Det är lätt för oss människor att göra fel med de små och då är det bättre att överlåta merparten av uppfostran till flocken. Har bara fölet/unghästen koll på att det är ledaren som bestämmer och de vuxna hästarna betraktar människor som ledare då har man nästan allt gratis.

Reykur skrev:
Jag har aldrig förstått det här med att inte hantera och leda hästarna mycket? kan nån förklara vad som gör att islandshästarna knappt hanteras??
Det underlättas ju otroligt om hästen ser det som något naturligt att hanteras och ledas när de ska börja tränas?

Fölungen vi har på gården (av annan ras) har vi lett ända från början.. hon är fantastisk att hantera! :)

Jo, men så kan det bli att vissa får helgalna hästar som hoppar på människor. Har ett färskt inlägg i minnet från en annan tråd på annat inlägg.

Vad som är viktigt är att man lär hästen som föl, då ska den ju chipmärkas o så numera, vaccineras o verkas. Sedan sköter flocken uppfostran så mycket bättre än vi. Visst kan man ha både och, en bra sammanställd flock, bra, stora marker OCH normal hantering som jag då menar verkning, vacc, koll över hästen.

En vän till mig har en valack som blev tre i sommar. De har tömkört och varit ute och promenerat lite med honom under vintern, nu mot sommaren körde de in honom så numera körs han även lite då och då. Han har aldrig levt något riktigt flockliv då han vid runt 1 års ålder såldes från en liten flock till ett hem där han bodde ensam. Han kommer inte överens med de andra hästarna som min vän har, han skulle kunna gå över en människa att blinka. Jag är övertygad om att hans uppväxt är det som har gjort honom till den odrägliga häst han är. Han är ett utmärkt exemplar på en trädgårdsuppfödning, ett starkt argument till att låta hästar gå i flock så länge som möjligt!

Reykur skrev:

Jag vet faktiskt inte. Det har väl med att göra att de har så starkt psyke.
Jag personligen anser att hästarna ska få chans att vara hästar så länge som möjligt.
// Cicci

wishmistress skrev:
Jag tycker inte att man ska sitta på hästen innan den börjar närma sig 4 års ålder.
Det är bara dumt att skynda, hästen måste få växa upp i sin egen takt, naturligtvis kan man leda ut den på promenader och börja markträna den lite innan, men längre än så bör man inte gå.
De flesta islandshästkunniga människor med sunt förnuft börjar inte rida in dem tidigare än så och det är ju trots allt av en anledning. I det här fallet tycker jag att du bör lyssna på de kunniga människor med mer erfarenhet än du som din häst står hos. Jag förstår att man är ivrig att börja lite tidigare eftersom att man tycker att det är så kul. Men jag är ändå rätt säker på att du vill din hästs bästa och eftersom att du inte har så jättelång islandshästvana så tycker jag att du bör lita på de som har det.
Självklart är det bra att stärka skelettet genom träning, men det kan tyvärr ha tvärtemot önskad effekt och vara skadligt för skelettet om man börjar rida in för tidigt, det vet du säkert!
Då är risken betydligt mindre att det uppstår komplikationer!
Hoppas att allt går bra och stort lycka till!

Precis vad jag menar. Ej sitta på hästen förrens tidigast 4.
// Cicci

Jag har en sent född (20 juli) 3åring här hemma som bara gått i flock hela livet utan varken människoträning eller nånting... Vildhäst :angel:
Nä, hon e mycket lugn å sansad och allt vi har bara gått från hagen till stallet ett par gånger, tränat på att vara i stallet (aldrig vatt inomhus innan) och kan lyfta alla fötter och har blivit tvättad :smirk:
det är så långt vi är idag.

Först och främst ska ja lära mig rida isis, gå på ridskola med min spann med borstar och nubbvantar och jofa-störtkruka :banana: Skämt å sido, men ridskola blir det :D
Tanken är att vi ska ledträna och ha lite ledarskapsträningar under vinter. Börja vänja vid träns och sadel, kanske följa med ut på en promenad som handhäst nästa sommar.
Tömköras framåt hösten och förmodligen om allt går bra börja hängas på å sittas på tidigt det året hon är 5...
sen vilken takt det går i får vi se. Möjligen åker hon på inriding/grundutbildning beroende på hur lätt det går. Inget chansande här inte! :D

gärna en kommentar på mitt "uplägg" :idea:

lycka till med bebisarna.

De åren man väntar med hästen i unga år har man igen i dubbel mängd på äldre dar..... :bow:

Marlan skrev:
gärna en kommentar på mitt "uplägg" :idea:

De åren man väntar med hästen i unga år har man igen i dubbel mängd på äldre dar..... :bow:

Jag tycker att du gjort ett bra upplägg, :bow: bara du som känner hästen vet vad som är bäst. Man måste inte sitta på hästen bara för att den fyllt 4 år.
// Cicci

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 758
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka