Sv: Inridning
Och vad händer sen? Ryttaren sitter kvar, ledaren håller kvar- vad gör ni sen?
Upplever att många hästar gör som du beskriver första gången, kanske två gånger- men när de kommer igång och rör sig framåt brukar det bli bättre.
Remmis tips är jättebra!
Låter som ni inte är riktigt samkörda. Ni har inte bestämt hur det ska gå till. Och det är superviktigt! Är man två pers så måste man snacka ihop sig. Den på ryggen måste veta vad den på marken gör och vem som har kontroll över hästen. Annars blir det pannkaka .
Ber honom gå framåt igen. Och igen tills han bjuder framåt utan att skjuta rygg och utan att resa sig.
Hittills så har personen på marken haft kontrollen eftersom det är de han är van vid. Den på ryggen har bara funnits där.
Longerad och tömkörd i grunden. Har tyvärr inte något lämpligt ställe att longera på för tillfället.
Infarten är för liten och hagen är tyvärr ganska lerig. Är rädd att han ska halka och skada sig om jag longerar där.
Hästen i sig är ganska pigg och framåt.
Ska tilläggas att han inte gör såhär varje gång. Är han avslappnad så kan det gå hur bra som helst och då inbjuder han själv till att gå framåt.
Han gillar dock inte bettet och har aldrig riktigt gjort. Har provat lite olika av de vanligaste "snälla" betten på honom utan att märka någon direkt skillnad.
Sadeltvång har vi ju såklart funderat på, men brukar de inte reagera när man sadlar då?
För det gör han inte. Han kan ta något steg framåt eller bakåt när man spänner, det är allt.
Inte som mitt sto som slipar huggtänderna bara man tänker tanken på att dra åt sadelgjorden.
Sadeln han har ligger okej. En sån sadel jag inte var jätterädd om när han skulle sadelvänjas.
Håller på att se mig om efter en annan till honom.