Ronja06

Trådstartare
Hej :) jag hjälper en vän med att rida in hennes 6 åriga travare/frieserhäst vallack. Det har gått bra så långt att man kan sitta upp men så fort vi ska ta några steg och skritta framåt så stegrar han och bockar på stället. Ibland kan man ta 5-6 steg utan att han gör nåt. Händer även att han ställer sig på bakbenen utan att någon sitter på honom. Vad kan vara fel eller han bara testar oss? Och vad kan man isåfall göra för att han ska sluta med det?

Sv: Inridning

Han kan ha ont eller vara rädd eller helt enkelt inte förstå vad ni menar.
För att lösa problemet gäller det att veta vad man håller på med, dvs hur man rider in en häst, och se till att hästen är frisk och har utrustning som sitter bra.

Det finns många i vårat avlånga land som är duktiga på sånt och jobbar med det, såna kan man ta hjälp av ;)

Skulle tro att han inte är tillräckligt förberedd på vad som ska hända, och reagerar med att försöka få bort det "farliga" som sitter på hans rygg.

Håller med zalleg; ta hjälp. Det är så lätt att det går fel vid inridning.

Förutom att han inte förstår och blir rädd så tänker jag också på hur sitter sadeln. Det är svårt med passformen på dåligt musklade hästar.

Ta hjälp av någon kunnig, inridningen ska vara mjuk och positiv för hästen, det är lätt hänt om det blir fel att hästen kommer tycka ridning är obehagligt och inte associera ridning med något kul och positivt

Jag tänkte med på om det kunde ha med sadeln att göra,men han stegrar ju sig även om han inte har sadel eller nån sitter på ryggen men det är ju värt att prova en annan sadel och det kan ju vara att han har för lite muskler i ryggen också, lite rädd och inte förstår, en blandning av lite allt möjligt kanske?

det finns en chans att hästen har sadeltvång. MEn det kan även vara så att den inte bjuder fram och inte förstår varför någon sitter på dess rygg.
I det läget är det två saker som gäller att kunna tala om för hästen att den ska framåt och att den ska vara eftergiven i innersidan.

Ray: hon försöker hålla sig kvar och jag håller emot när jag märker att han ska resa sig och håller emot så gott det går.

Miaa: sadeltvång? Sadlar går bra, longering har jag inte varit med och gjort så vet inte.

Remmis: han bjuder fram ibland bara. Hur menar du?"eftergiven i innersidan"?

Jag sitter inte gärna upp på en unghäst som jag inte har fått en eftergiven innersida på från marken först. Dvs när du tar lite i vänstertygel så ska häste runda sig mjukt nacke, hals och bål. Så tex när man hoppar upp så kan man ha hästen kortad på vänstertygeln och på så sätt ha innersidan klar. när man du rider framåt så gör man det åt vänster med en svag böjning. Med en böjning i innersidan så kommer hästen ha svårt att bocka/stegra osv. Hoppas du förstod ngt av mitt svammel.

Okej nu e jag med på vad du menar :), nej han e ju inte alls mjuk på det sättet, det är likadant när man leder honom, han gå mer eller mindre rakt så vill han då svänga åt höger så gör han det vare sig jag vill eller inte, (vi har en grimma över tränset så jag håller honom i den då genom grimskaftetet)men prova att longera honom kan ju vara en bra början kanske? :)

Jag tänker vara lite tråkig och säga att ni kanske ska anlita någon som kan lite mer om inridning istället?
Jag har visserligen ridit in mina egna utan att vara expert, men alltid haft duktigt folk till hands och läst på en massa innan och förberett hästen på alla möjliga vis för att inridningen ska flyta på friktionsfritt(vilket den också gjort).

Att du skriver och frågar på ett forum om en så grundläggande sak + det du skriver så drar jag slutsatsen att du nog inte är tillräckligt kunnig för det här projektet.

Okej nu e jag med på vad du menar :), nej han e ju inte alls mjuk på det sättet, det är likadant när man leder honom, han gå mer eller mindre rakt så vill han då svänga åt höger så gör han det vare sig jag vill eller inte, (vi har en grimma över tränset så jag håller honom i den då genom grimskaftetet)men prova att longera honom kan ju vara en bra början kanske? :)

Och vad händer sen? Ryttaren sitter kvar, ledaren håller kvar- vad gör ni sen?

Upplever att många hästar gör som du beskriver första gången, kanske två gånger- men när de kommer igång och rör sig framåt brukar det bli bättre.

Remmis tips är jättebra!
Låter som ni inte är riktigt samkörda. Ni har inte bestämt hur det ska gå till. Och det är superviktigt! Är man två pers så måste man snacka ihop sig. Den på ryggen måste veta vad den på marken gör och vem som har kontroll över hästen. Annars blir det pannkaka .

Jag tänker vara lite tråkig och säga att ni kanske ska anlita någon som kan lite mer om inridning istället?
Jag har visserligen ridit in mina egna utan att vara expert, men alltid haft duktigt folk till hands och läst på en massa innan och förberett hästen på alla möjliga vis för att inridningen ska flyta på friktionsfritt(vilket den också gjort).

Att du skriver och frågar på ett forum om en så grundläggande sak + det du skriver så drar jag slutsatsen att du nog inte är tillräckligt kunnig för det här projektet.

Ronja06, läs skuggis råd och handla därefter innan ni eller hästen skadar er. Be gärna att få vara med under inridningen så ni har en god grund att stå på i vidareutbildningen. Hästen talar tydligt om att den är väldigt undrande inför detta projekt och behöver någon som kan förklarade det för honom på ett bra sätt. Lycka till!

Och vad händer sen? Ryttaren sitter kvar, ledaren håller kvar- vad gör ni sen?

Upplever att många hästar gör som du beskriver första gången, kanske två gånger- men när de kommer igång och rör sig framåt brukar det bli bättre.

Remmis tips är jättebra!
Låter som ni inte är riktigt samkörda. Ni har inte bestämt hur det ska gå till. Och det är superviktigt! Är man två pers så måste man snacka ihop sig. Den på ryggen måste veta vad den på marken gör och vem som har kontroll över hästen. Annars blir det pannkaka .

Ber honom gå framåt igen. Och igen tills han bjuder framåt utan att skjuta rygg och utan att resa sig.

Hittills så har personen på marken haft kontrollen eftersom det är de han är van vid. Den på ryggen har bara funnits där.
Longerad och tömkörd i grunden. Har tyvärr inte något lämpligt ställe att longera på för tillfället.
Infarten är för liten och hagen är tyvärr ganska lerig. Är rädd att han ska halka och skada sig om jag longerar där.
Hästen i sig är ganska pigg och framåt.

Ska tilläggas att han inte gör såhär varje gång. Är han avslappnad så kan det gå hur bra som helst och då inbjuder han själv till att gå framåt.
Han gillar dock inte bettet och har aldrig riktigt gjort. Har provat lite olika av de vanligaste "snälla" betten på honom utan att märka någon direkt skillnad.

Sadeltvång har vi ju såklart funderat på, men brukar de inte reagera när man sadlar då?
För det gör han inte. Han kan ta något steg framåt eller bakåt när man spänner, det är allt.
Inte som mitt sto som slipar huggtänderna bara man tänker tanken på att dra åt sadelgjorden.
Sadeln han har ligger okej. En sån sadel jag inte var jätterädd om när han skulle sadelvänjas.
Håller på att se mig om efter en annan till honom.

Har haft samma problem med min häst. Förra ägaren försökte rida in honom men misslyckades och han var även vanvårdad, så han är absolut den svåraste unghästen jag han försökt rida in då förra ägaren har gjort något fel. Men låt en veterinär kolla igenom ryggen! Om hästen inte är tillräckligt musklad så han hen ha spänningar i ryggen som går bort genom vila från sadeln. Kolla sedan så sadel sitter bra. Försök inte sitta upp förens hästen sköter sig från marken. Ni kan hänga och dra lite i sadeln från marken samtidigt som ni går. Ett tips är att ni hänger säckar på sadeln (se till så att de sitter ordentligt!!) och longerar hästen med dem så blir han van vid vikt på ryggen samtidigt som han rör på sig :)

Sadeltvång har vi ju såklart funderat på, men brukar de inte reagera när man sadlar då?
För det gör han inte. Han kan ta något steg framåt eller bakåt när man spänner, det är allt.

Det behöver inte visa sig mer än så heller vid själva påklädningen. Det är när hästen rör sig, gjorden rör sig och trycket ändras runt kroppen de häftigaste reaktionerna brukar komma.

Min förra unghäst visade inte så mycket vid själva sadlingen, så länge man spände gjorden ett hål i taget i 4-5 omgångar, och uppsittning osv gick oftast väldigt bra. MEN, vid plötsliga förskjutningar av trycket, t.ex. om hon skyggade och jag hamnade lite på sned så kunde hon fullständigt explodera.

Under longering kunde en litet oskyldigt "bussprång" utlösa en våldsam reaktion med skenande och studsande häst. En olycklig kedjereaktion, liksom.

Hade aldrig hoppat upp på en häst som protesterar från marken och inte är tillräckligt van vid bettet, om det är bettet ni ska försöka styra med från ryggen. Låter som den behöver grundjobbas mer med. Ta hjälp! :) Och ta reda på varför den gör som den gör, annars vet man inte hur man ska tackla problemet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2