Sv: Inridning

Jag säger att det spelar ingen som helst roll om eller vad du har för sadel så länge den passar hästen.
Hästen står inte ens hos dig så sadel är knappast ditt första problem just nu.

Tycker du är rätt otrevlig :cool: Jag bad om tips om det är någon sadel som är extra bra till unghäst osv.

Varför tar du inte tag i problemen när de väl kommer? Varför ha så brott, låt häststackarn vänja sig i lugn och ro, sen ta tag i sadel och andra utrustningsfrågor. Om du har ridit in förut borde du väl veta, ja menar, hur gjorde du förra gången liksom? :p

Jag har inte brott! Jag söker efter tips för att det ska bli super!

Haha underbart tips! :D

Och ja, jag kan också skriva under på att det är det enda rimliga rådet att ge utifrån frågan.

/V

Hjälm är viktigare än man tror! Och i början ska jag nog bära skyddsväst med i hantering för man vet aldrig med en unghäst!

Varför tar du inte tag i problemen när de väl kommer? Varför ha så brott, låt häststackarn vänja sig i lugn och ro, sen ta tag i sadel och andra utrustningsfrågor. Om du har ridit in förut borde du väl veta, ja menar, hur gjorde du förra gången liksom? :p

häststackarn?!

Jag föredrar att rida in hästar i hoppsadel för att komma upp från deras rygg ordentligt. Både för hästens skull men också för att ha något att stå i om hästen far rundor.

I övrigt tycker jag det är viktigast att ta det lugnt och ha hjälp av någon riktigt erfaren. Hästar som blivit inridna felaktigt är ju INTE roligt att lära om sedan...

Med tanke på dina frågeställningar verkar du lite väl oerfaren för att sköta inridningen själv, så mitt råd blir att ta hjälp av någon.
Det är lätt att göra fel och minsta lilla snedsteg kan få enorma koncekvenser.

Tycker du är rätt otrevlig :cool: Jag bad om tips om det är någon sadel som är extra bra till unghäst osv.

Ok, då kommer du nog tycka att jag också är otrevlig :o
men om du nu är tillräckligt erfaren för att själv rida in din häst så förstår jag inte varför du frågar här?
Mitt råd blir samma som från Charmex: ta hjälp!

Ok, då kommer du nog tycka att jag också är otrevlig :o
men om du nu är tillräckligt erfaren för att själv rida in din häst så förstår jag inte varför du frågar här?
Mitt råd blir samma som från Charmex: ta hjälp!

Asså hallå! Jag söker TIPS på sånt man inte tänker på så ofta! Som liksom sätter en guldstjärna i kanten på inridningen!

Med tanke på dina frågeställningar verkar du lite väl oerfaren för att sköta inridningen själv, så mitt råd blir att ta hjälp av någon.

Jag har ridit in förut! Det har inte vart mina egna hästar jag ridit in utan andras, dom har då redan haft utrustning! Alltså jag söker tips på saker som folk inte brukar tänka på så ofta!

Jag föredrar att rida in hästar i hoppsadel för att komma upp från deras rygg ordentligt. Både för hästens skull men också för att ha något att stå i om hästen far rundor.

I övrigt tycker jag det är viktigast att ta det lugnt och ha hjälp av någon riktigt erfaren. Hästar som blivit inridna felaktigt är ju INTE roligt att lära om sedan...

Okej! Jag är väldigt emot att rida in i hoppsadlar då man inte sitter en lodrätt sits i hoppsadel som man gör i allround och dressyrsadlar. Och det tycker jag är viktigt, att man har en lodrätt sits när man rider in! :D

Man har sett många kompisar som fått en oinriden ponny som första häst och det har ju inte vart så lyckat. Kan säga att dessa ponnyer var inte roliga att rida på! :angel:

Okej! Jag är väldigt emot att rida in i hoppsadlar då man inte sitter en lodrätt sits i hoppsadel som man gör i allround och dressyrsadlar. Och det tycker jag är viktigt, att man har en lodrätt sits när man rider in! :D

Man har sett många kompisar som fått en oinriden ponny som första häst och det har ju inte vart så lyckat. Kan säga att dessa ponnyer var inte roliga att rida på! :angel:
Man ska väl alltid sträva efter lodrät sits oavsett vilken sadel man sitter i.

Om du berättar för oss hur din inridningsprocess brukar se ut på ett ungefär, så kan folk därefter ge tips!
Blir lite lättare då tror jag!

Nähä? ;) Varför skulle man inte göra det menar du? :confused:

Det är ganska sällan man sitter i 3-punktssits i hoppning, därför är sadlarna inte gjorda för det heller :idea: Tex Strömsholm förespråkar en lättare sits med överlivet betydligt längre fram (men inte framåttippad) än vad dressyrryttare har.

*knapp*

Sen skulle iaf inte jag rida in i dressyrsadel, man vill ju gärna komma upp från hästen när bockserierna kommer, och inte heller ska man sitta så 'tungt' på en unghäst. Men vad vet jag, har väl på egen hand bara ridit in ett 30-tal :angel:

Det var som någon annan sa längre upp i tråden, har du ridit in hästar förr - som har haft utrustning, då borde du väl komma i håg vad du satt i för sadel for god sake? Vad hade de för sadlar? Blev hästarna inte bra inridna, eller vad är det för tips du EGENTLIGEN vill ha? du verkar mer oerfaren än du säger, ta hjälp av någon som verkligen kan IRL istället för här på buke. Den hjälpen man får från en RIKTIG erfaren är ovärdelig.

Det är ganska sällan man sitter i 3-punktssits i hoppning, därför är sadlarna inte gjorda för det heller :idea: Tex Strömsholm förespråkar en lättare sits med överlivet betydligt längre fram (men inte framåttippad) än vad dressyrryttare har.

De hoppsadlar jag ridit i har väl inte varit extrema varianter då, för inte är det några problem att få till lodrät sits i dom. Har även ridit dressyrpass i hoppsadel och det funkar ok även om det naturligtvis inte är optimalt.

Jag rider fö heller inte in i dressyrsadel, av samma orsaker som du.

Det där var faktiskt bland det dummaste jag hört :o Det viktiga är att man 1. sitter i balans och 2. lämnar ryggen fri. Vilket man lätt gör i en hoppsadel som passar häst och ryttare. Jag började inte rida i dressyrsadel förrän min häst var 5 år, red alltså kvaliten i hoppsadel.

Och han är fortf inte stark nog i sin stoooora galopp att man kan sitta ned i dressyrsadeln utan för växla mellan att stå upp/stå i lite avlastningssits så han vågar slappnar av och komma genom ryggen ordentligt.

Fel?
Klart man kan göra fel.. Men det finns många sätt att rida in en häst på :)

Själv "satt jag" in min häst barbacka med grimma.
Detta efter MÅNGA timmars markarbete. Jag litade på honom väldigt mycket. Sedan gick jag över till sadeln lite smått.

Jag tycker du ska låta det ta tid. Enligt mig finns det ingen anledning att stressa hästan under inridningen. Hästen lär sig i sin egen takt.
Och ta hjälp av en tränare som kan hjälpa er sedan också:)
Lycka till:p

Jag är inte otrevlig. Men du verkar faktiskt rätt vimsig...:p

Ang sadel. Jag använder alla möjliga olika varianter efter vad som först och främst passar hästen exteriör. Sedan väljer jag utifrån bekvämlighet från min sida. Spelar inte MIG någon roll om det är hopp, dressyr eller allroundsadel. För jag kan rida och behärska min sits i samtliga.:idea:

Asså hallå! Jag söker TIPS på sånt man inte tänker på så ofta! Som liksom sätter en guldstjärna i kanten på inridningen!

Ja alla sätt är bra utom de dåliga...
Det är väl ingen här som kan tala om vad andra inte tänker på så ofta.

Blir det fel så kan det bli jäkligt fel. Du bör verkligen rannsaka dig själv och dina kunskaper. Det intryck du ger i den här tråden säger att du bör hitta en duktig unghästutbildare och låta denne rida in hästen.

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka