A

anonym78

har försökt googla men inte hittat nånting..
letar efter ett program/schema att följa när det gäller inridning?
och allmänna tips?
hur ska man börja och hur fortsätter man?
skritt,trav,galopp,stanna,vända, alltså grunderna --> skogsmulle. (ej utbildning ännu)
hästen är sutten på och välhanterad och lugn.
och jag ska ta hjälp av kunnig/tränare.

sen undrar jag även är det bra att gå på promenader? hur får man en häst trafiksäker?
är tömköra bra?

tacksam för hjälp

Sv: inridning

kollade dina tidigare trådar och jag tycker det låter som du behöver lite mer kunskap innan du rider in en häst

ehh ? vad har mina trådar med det här att göra ?
man gör väl trådar för att lära sig ?
du vet inte nånting om hur duktig jag är.
jag själv och andra anser att jag klarar det med hjälp.

Är du väldigt osäker så bör du ta hjälp av tränare redan från början.
Trafikvana - Är väldigt olika, vissa hästar kan få panik andra tittar bara. Det beror helt på. Men jag skull promenera med hästen där det kan komma någon enstaka bil eller moppe och se hur han/hon reagerar. eller be föräldrar/vänner eller annan att köra fram o tillbax däe ni går. Var lugn och är han/hon väldigt rädd, så låt då hästen undersöka fordonet och testa sedan igen. Så länge du är lugn men bestämd och visar att det inte är farligt men stöttar honom/henne om han/hon skulle tycka att det var det.

Promenera är väldigt viktigt, enligt mig, att göra. du lär känna hästen och visar att det inte alltid är en himla massa krav eller arbeta utan att ni kan vara ute och bara ta en härlig promenad och "prata" med varandra.

Tömkörning är jättebra och för en unghäst egentligen A-O i deras utbildning. Du jobbar hästen mkt lättare från marken, ger den vana samt minskar risken för skador . om du tex skulle ramla av vid ridning.

Jag har själv en unghäst som jag håller på att rida in. I början var det bara lära känna varandra stunder, ut och promenera. Man visar vart gränserna är och gör så att han/hon ser dig som sin ledare. Min pojke var en buffel och hade inte fått mkt till utbildning när han kom till mig. Han var nervös och hade ledar rollen på sig. Detta släppte fort efter våra promenader och han har blivit mkt lugnare och stabilare.

Schema beror helt på häst till häst och vad du vill göra i framtiden men grunderna är desamma. Börja med promenader sedan longering och därefter tömkörning,när han/hon accepterar allt detta i alla gångarter så kan du börja hänga/sitta osv osv.

vill du ha ett mer schema eller andra tips och ideer så kan du ju höra av dig till mig på camilla_johanzzon@hotmail.com :)
Jag är ingen stjärna men jag duger ;P

Svarar er båda:

Jag har själv 2 ungponnysar.
Jag kan gå med dom förbi bilar, bussar, moppar osv. men uppe på ena är det inte lika säkert. Hon får halvt panik och känner inte samma trygghet.

Du visste inte varför hästarna hade skydd, var skodda, varför det blev dyrt att ha häst osv.
Vad händer om det går käpprätt åt helvete då?

Edit:
1. hur gammal och hur duktig måste man vara för att rida in en häst?
2. ungefär hur länge tar det?
2. nån som har erfarenhet av tinker som ni kan dela med er?
3. kan man börja med ett sidepull träns och sen börja med vanligt träns ?
när är det man 'måste' ha bett och när är det okej utan?
tycker det låter rätt okunnigt. Jag kan inte heller allt men lite mer än så tycker jag man ska ha koll på.

1. Börja hantera hästen
2. Hantering med repgrimma, flytta fram/bakdel, gå undan för människan och flytta sig för tryck
3. Longera med repgrimma
4. Sadel vänjning + vänja vid bett
5. Sitta upp
6. Träna hästen på att gå fram! (många tränar först på att kunna stanna hästen, .. men jag tränar på att först gå fram, för att få en häst utan "handbroms i"
7. Träna på att stanna
8. Svänga
9. Flytta bakdel

Lite så gör jag när jag rider in hästar. Men det är viktigt att man vågar rida på i lite tempo, då får man en pigg, vaken och glad häst. Många skrittar runt i månader.. men redan efter 1:a veckan börjar jag trava och galoppera. Sen försöker jag rida ut mycket, små turer.. för att hästen ska bli van med trafik, miljö byte och sen brukar hästen tycka att det är roligt.. och det händer något! sitter man bara i paddocken är risken att hästen tröttnar och blir lite seg. I början rider jag alltid ut tillsammans med någon annan, för att hästen ska få lite "hjälp" av en ledarhäst och för att jag brukar börja rida ut så tidigt, innan hästen är riktigt "styrbar"..

Jag har aldrig tömkört en häst.. visst kan det vara bra att låta hästen arbeta utan ryttare och sen är det ju variation i träningen! så är du duktig på att tömköra så tycker jag att du ska göra det. Men det är inte sådär super viktigt som vissa påstår.

Innan du börjar med promenader så träna i paddock på att leda hästen. Att den stannar när du stannar, börjar gå när du börjar gå, följer dig och har fokus på dig! och viktigt är att hästen inte går på dig, utan håller avstånd och flyttar sig undan dig.

remix: givetvis kan jag vissa saker av det jag frågar. men jag frågar för att höra vad andra tycker och för att verkligen vara säker.
antagligen är jag inte så okunnig som det låter :)

så kan det bli för mig med hihi :). men jag tycker ändå du ska tänka på det både en och två gånger igen.

Du kan ju inte tävla den och hur kul är det om dina kompisar åker på tävlingar när du sitter där med en häst som är i trotsåldern.. Det är inte kul och jag tycker du ska leta upp nån som kan ge dig lite backup.

Vet inte om man får länka, men gör det ändå...
Flyingemodellen

Tycker deras modell är bra, sen behöver man ju inte följa den exakt om man inte vill :)

så kan det bli för mig med hihi :). men jag tycker ändå du ska tänka på det både en och två gånger igen.

Du kan ju inte tävla den och hur kul är det om dina kompisar åker på tävlingar när du sitter där med en häst som är i trotsåldern.. Det är inte kul och jag tycker du ska leta upp nån som kan ge dig lite backup.

jo jag kommer nog ha endel backup!
jag skulle gärna skicka hästen på utbildning men jag vill kunna rida nu i sommar. kanske sen till vintern isf!
nästan ingen av mina kompisar har häst, så det bryr jag mig inte om :p

Jag använde mig utav Jens Fredricssons bok "utbilning av den unga hästen" Fick otroligt mycket hjälp när man bör börja med de olika momenten. Sen måste man använda sunt förnutft och inte traggla helt efter en bok utan arbeta utifrån sin egen häst med scheman/ideer som stöd!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 682
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama