Inridning/utbildning av unghäst.

Blomskan

Trådstartare
Hej!
Har efter en tids letande hittat en otroligt underbar häst. :)
Han har ett kanon psyke och är snäll o tillgiven. Mao, jag är såld på honom.. Saken är den att han bara är 3år. Han är fullblod som är grundriden, han går fram för skänkel och stannar för vikt och hand (inte enbart vikt), han kan gå i form (han böjer på nacken alltså) i skritt och trav samt kan även fatta rätt galopp på volten. Det går alldeles utmärkt att rida ut på honom, både ensam och med andra och man upplever honom som betydligt äldre än sina tre år. Han är stabil och säker och alltså inte tittig o rädd för saker.

Mitt problem är att jag aldrig tidigare har ridit in eller utbildat en unghäst. Jag har livslång hästvana så den kommer garanterat att få den bästa omvårdnad men jag har inte en aning om hur jag ska gå fram i utbildningen. Jag har haft egen häst tidigare, senast för ett år sedan.

Vad bör jag tänka på om jag nu bestämmer mig för att köpa honom? Hur ofta och hur mkt rider eller tränar ni era unghästar per vecka?
Jag har funderat på att från start ta hjälp av en erkännt duktig tränare i mina hemtrakter. Alltså kanske åka till henne en gång i veckan för att få hjälp med grunden. Är detta rätt eller ska jag hålla till på hemmaplan till att börja med?

Det som jag också är lite rädd för är att jag eftersom jag har haft ett års uppehåll med ridningen har så dålig balans att jag kommer att förstöra hästen... :confused:

Funderar även lite runt priset.. Vad tycker ni att han utifrån beskrivningen ovan kan vara värd?

Usch.. Vet inte alls vad jag skall göra och just nu tvivlar jag helt och hållet på min egen förmåga..
Men sen känns det ju lite som att någongång skall vara den första och jag vet ju hur man tar hand om en häst så den kommer ju knappast inte att fara illa.

Behöver få höra lite tankar och funderingar från andra, så vad tycker ni?

Sv: Inridning/utbildning av unghäst.

Hej!
Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ha sönder hästen. Om du ser till att träna för en duktig tränare regelbundet så bör det gå bra. Skulle du göra nåt helt tokigt så ser ju tränaren det och korrigerar. Sedan är det ju mycket jobb och träning att utbilda en unghäst, men det tror jag att du är medveten om. Personligen tycker jag att det är det mest lärorika som finns att rida in och utbilda unghästar. Man bör kanske tycka om att träna grunder och vara lite perfektionistiskt lagd.
Om det är "dina drömmars häst" så tycker jag inte att du ska tveka se bara till att det finns någon vettig att be om hjälp när det behövs.
Priset är svårt att säga något om. Vid den åldern beror det ju mest på stam, ras och framtida kapacitet.
Vet inte om detta hjälpte dig så mycket men det är min åsikt i alla fall. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Ditt inlägg gör ju att det känns lite lättare faktiskt.. Men det är som sagt många frågetecken runt detta..
Har verkligen inte en aning om i vilken ände man skall börja eller hur mkt man ska kräva av pållen under den första tiden. :crazy:

Sökte lite på forumet och hittade lite matnyttiga tips.
Det verkar även som att han är lite före sin tid utbildningsmässigt.
Tror att man får backa ett par steg med honom och bara låta honom vara unghäst..

Men är det inte så att fullbloden är tidigare i utvecklingen än vad tex halvbloden är?
Eller har jag helt fel? Tänkte lite på att dom trots allt rids in så himla tidigt... :crazy:

Har du en unghäst som redan är grundutbildad som du skriver och går i form, så tycker jag att du kanske ska ta det lite lungt med honom. Detta är trots allt en unghäst och hästen skall också hålla ett tag. Mvh Mikaela

Provred honom igår igen.

Är totalt såld på hans psyke. Vi red in i en paddock där det stog en massa färgglada hinder och ett par stora blåa tunnor, han traskade rakt fram och nosade på sakerna! :bump:
Jag hade ju föreställt mig att han skulle vara livrädd för tunnorna i alla fall men icke sa nicke..
Jag är helt enkelt kär.. :love:

Upptäckte dock en annan inte helt trevlig sak med honom..
Han verkar ha krubbitar tendenser..
Men detta tar jag upp i en annan tråd..

Förresten, jag tror att jag vet vem du är och du vet vem jag är...
Pm:ar dig..:)

han kan gå i form (han böjer på nacken alltså)

Baserat på den meningen, så tror jag att du kommer att vara i behov av den där tränaren. Tycker även det låter som om de har gått väldigt fort fram när de ridit in honom. Han kommer nog behöva en hel del vila vid det här laget.
Lycka till! Är inte lätt när man blir störtförälskad sådär.

Grattis att du hittat drömhästen!

Fullbloden rids in vid ca 2 års ålder. Mycket tömkörning och logering. Stor del bygger på att kunna kontrollera hästen ( styrning via tyglar och skänklar ) annars kan det gå illa.
Som du säger så utvecklas fullbloden tidigare än andra raser. Dessutom är de mycket mer lättlärda och är väldigt beroende av att ha samma rutiner varje dag. Träna lite på din egen balans så kommer det alldeles säkert gå hur bra som helst!
Ett fullblod är den bästa häst du kan ha!
:love:

Hur har det gått? Har du bestämt dig om du ska köpa honom? Jag kan inte heller mycket om att utbilda hästar. Men att ta hjälp av en duktig och erfaren tränare en gång i veckan tror jag är det absolut bästa. Som ja ser det kan det inte vara någon fara att åka iväg en gång i veckan, hästen blir van vid att transporteras och det går lättare sen när ni "verkligen" behöver det. En häst som är van att åka transport tycker bara jag är bra, sen får det såklart inte vara för lång resa eller för ofta.

Baserat på den meningen, så tror jag att du kommer att vara i behov av den där tränaren. Tycker även det låter som om de har gått väldigt fort fram när de ridit in honom. Han kommer nog behöva en hel del vila vid det här laget.
Lycka till! Är inte lätt när man blir störtförälskad sådär.

Antar att du syftade på att jag behöver tränare för att veta när en häst går i form. Det var lite därför jag skrev i parantesen att han bara böjer på nacken.. Men men..
Eftersom han var ämnad att bli löphäst så är han inriden och kantrad vid 1,5-2års ålder (pratade med tränaren han varit hos).
Ägaren tog hem honom för att kroppen skulle växa i fatt sig själv och efter det har en tjej ridit honom ett par gånger i veckan.
Men nog kan han mkt för att bara vara tre, fast jag får för mig lite att det beror på individen oxå, hur han ser ut i kroppen och hur han är i huvudet alltså.
Läste en annons om en treåring som hoppade banor uppsutten.. :grin:
Det tycker jag är lite väl tidigt.

Fullbloden rids in vid ca 2 års ålder. Mycket tömkörning och logering. Stor del bygger på att kunna kontrollera hästen ( styrning via tyglar och skänklar ) annars kan det gå illa.
Som du säger så utvecklas fullbloden tidigare än andra raser. Dessutom är de mycket mer lättlärda och är väldigt beroende av att ha samma rutiner varje dag. Träna lite på din egen balans så kommer det alldeles säkert gå hur bra som helst!

Har funderat ut så mkt som att jag ska jobba mkt med longering och tömkörning så det var ju skönt att höra att han med största sannolikhet redan vet lite om det. :)
Han verkar otroligt lättlärd så det kommer antagligen sluta med att han lär mig istället. :)

Ska genast börja med balansövningar hemma på soffryggen.. :bump:

Hur har det gått? Har du bestämt dig om du ska köpa honom? Jag kan inte heller mycket om att utbilda hästar. Men att ta hjälp av en duktig och erfaren tränare en gång i veckan tror jag är det absolut bästa. Som ja ser det kan det inte vara någon fara att åka iväg en gång i veckan, hästen blir van vid att transporteras och det går lättare sen när ni "verkligen" behöver det. En häst som är van att åka transport tycker bara jag är bra, sen får det såklart inte vara för lång resa eller för ofta.

Har till 96% bestämt mig för att köpa honom.
Nu är det mest formaliteter som pris och veterinärbesiktningar som skall genomgås.
Kommer vi bara överens om priset och han inte är allt för halt vid besiktningen så blir "Fimpen" min. :bump: :laugh:

Han är jätte lättlastad!
Går på helt själv och står där hur snällt som helst.
Står som ett ljus vid transporten och backar ur lugnt och försiktigt..
Vet inte vad jag tvekar på igentligen faktiskt.. :)
Snällare pålle får man nog leta efter..

Näe, nu ska jag ta och ringa ägaren och diskutera.. :banana:

Ja om han har varit i galoppträning så känns han väl mer världsvan än en 5 årig ridhäst ;)
Önskar dig lycka till och hoppas att du slänger upp bilder om du bestämmer dig för att köpa honom. *vill se!*
:bump:

Jo vet du vad det är för stam på honom? Fullblodsnörd som jag är :angel:

Ska försöka få upp lite bilder på honom.

Har bestämt mig för att köpa honom iallafall så nu ska bara veterinären säga sitt.

Detta är kärlek.. :love::love: :D

Han heter Finn Zaid, så kan du kika själv. den enda som jag kände igen i stammen var morfar, Steve´s Friend.
Men måste erkänna att jag har nollkoll på fullblodsstammarna.. :crazy:

Jag håller med om att fullblodenär fantastiska men jag tycker inte man ska säga att de utvecklas tidigare. Fast de rids i löp vid 2 är de lika mycket bebisar som andra unghästar vilket alla tyvärr inte fattar, men ska inte gå in på det här.

TS:
Så jag tycker att du ska betrakta den som en treåring vilken som helst och utbilda den därefter.
jag rider bla en 3-åring (fbl - jag rider bara såna:o) nu och det är en bebis varken mer eller mindre, i det mesta.

Jag rider bara grunder, start, stopp, (på rätt sätt) svara på hjälperna, balans, takt, framåtbjudning, stora vägar på ridbanan, inte nöta på nån volt. Vända över ofta, och hela tiden ha en låg, lätt stilla hand som erbjuder stöd och så rida hästen fram till handen.

Skogspromenader, skritt på lång tygel över stock och sten, mycket arbete ute, osv.

Ta absolut hjälp av en bra tränare det blir lätt fel och det är svårt att rätta till om man felridit en unghäst och musklat fel, osv. De är lika lättlärda när det gäller felaktigheter som det rätta man vill lära dem.

Båda jag rider har f ö också Steves Friend som morfar:D

Håller just nu på att sluka all litteratur som jag kan hitta i ämnet unghäst.
Har ju förstått genom att läsa en massa inlägg i ämnet att han faktiskt är väldigt långt gången i sin utbildning.
Hittade även på Flyinges hemsida en förklaring på hur dom utbildar sina hästar.
Kommer att försöka följa den och precis som du skriver så kommer jag att ge mig ut i skogen och låta honom gå över stock och sten för att få balansen och koll på var han ska sätta sina långa ben.
Men framför allt så kommer han att få ha lite ledigt och smällt allt som han har fått lära sig under våren.

Fick just veta att veterinären kommer klockan 1300 idag och besiktigar... :bump::bump::banana::banana:

Hej!
Saken är den att han bara är 3år. Han är fullblod som är grundriden, han går fram för skänkel och stannar för vikt och hand (inte enbart vikt), han kan gå i form (han böjer på nacken alltså) i skritt och trav samt kan även fatta rätt galopp på volten. Det går alldeles utmärkt att rida ut på honom, både ensam och med andra och man upplever honom som betydligt äldre än sina tre år. Han är stabil och säker och alltså inte tittig o rädd för saker.

Vad bör jag tänka på om jag nu bestämmer mig för att köpa honom? Hur ofta och hur mkt rider eller tränar ni era unghästar per vecka?
Jag har funderat på att från start ta hjälp av en erkännt duktig tränare i mina hemtrakter. Alltså kanske åka till henne en gång i veckan för att få hjälp med grunden. Är detta rätt eller ska jag hålla till på hemmaplan till att börja med?

Grattis - fullblod är underbara. ofta precis så kloka, vänliga och sansade som du beskriver.

ang. träning så skulle jag absolut inte tveka att åka till tränare en gång i veckan med den. Låt den landa lite ett par veckor hemma hos dig och när du ser att den verkar hemtam så kan du börja åka iväg. De är väldigt miljö tränade från banan/träning för banan, och att inte åka iväg och nyttja regelbunden tränarhjälp finns ingen logik i, bara bra att den kommer ut och får se sig omkring samtidigt som du får hjälp!

Som flera redan sagt i övrigt, anpassa ridningen klokt genom att arbeta varierat. På en 3 åring som du beskriver skulle jag rida ca 4-5 dagar i veckan max, varva ngt lätt dressyrpass eller ett pass träning för tränaren med ett pass tömkörning i veckan, och resten ut i skogen och skritta mycket. Gärna kuperat.

Varmt lycka till.

Grattis - fullblod är underbara. ofta precis så kloka, vänliga och sansade som du beskriver.

ang. träning så skulle jag absolut inte tveka att åka till tränare en gång i veckan med den. Låt den landa lite ett par veckor hemma hos dig och när du ser att den verkar hemtam så kan du börja åka iväg. De är väldigt miljö tränade från banan/träning för banan, och att inte åka iväg och nyttja regelbunden tränarhjälp finns ingen logik i, bara bra att den kommer ut och får se sig omkring samtidigt som du får hjälp!

Som flera redan sagt i övrigt, anpassa ridningen klokt genom att arbeta varierat. På en 3 åring som du beskriver skulle jag rida ca 4-5 dagar i veckan max, varva ngt lätt dressyrpass eller ett pass träning för tränaren med ett pass tömkörning i veckan, och resten ut i skogen och skritta mycket. Gärna kuperat.

Varmt lycka till.

Tack för dom konkreta tipsen!
Eftersom han kommer att stå kvar där han stog när jag köpte honom så är det mer så att det är mig han behöver vänja sig vid. Men han kommer ändå att ha en månads semester från ridningen. Det kommer att bli promenade över stock oh sten och även lite NH arbete.
Eftersom vi har väldigt kuperade hagar så kommer det att bli en del tömkörning upp och ner för backarna där.

Tack än en gång för tipsen!

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka