inridning/utbildning av quarterhäst???

toughcookie

Trådstartare
Hej alla western fantaster. Jag har precis fått i uppgift att rida in en 2,5 årig quarter, nåt speciellt jag bör tänka på eller vara extra noga med? Inridnings biten är inga problem, jag rider in ca 20 fullblodsåringar varje år och har även ridit in och utbildat hästar till msv hopp och dressyr men aldrig provat på western. tanken med hästen är att hon ska gå reining. tips och råd, snälla ni som kan det här!! :crazy:

jag kan inte riktigt förstå varför du ska rida in hästen till att bli en westernhäst, om du själv inte kan något om western... :confused:

Jag har också svårt att förstå hur du skall få hästen att bli en reininghäst då du inte kan något om det?! Men men.. något som är väldigt viktigt för en reining häst är vändbarhet och känslighet. Hästen skall svara på näst intill osynliga hjälper. Neckreing är ju en annan bit som är otroligt viktig att få in tidigt..
Det bästa är nog om du söker information på träningssidor i USA..

Lycka till..

ägarna har bett mig att rida in den, sen är (om jag fattat saken rätt) meningen att den ska vidare till proffsträning. då är det väl bra om jag lyckats lära hästen rätt från början så den slipper lära om och tränaren har en hygglig grund att bygga vidare på. eller har jag helt fel? är dessutom JÄTTESUGEN att själv prova på reining, men då ska det vara en välskolad häst och en skicklig instuktör! Tips på vart jag ska vända mig?????

Jag tycker att du ska leta dig en westerntränare som hjälp!
www.western-ridning.com
Sök via länk-trädet till tränare, lycka till...
Grunderna i western måste nog komma från start om hästen ska bli en duktig reining häst. :)

Okej, jo det är nog bra om tränaren sedan kan gå direkt på träningen istället för att ägarna skall betala dyra pengar för de första veckorna..
Som sagt neckreining är bra! Något som är otroligt viktigt är att aldrig missbruka ordet "whow".. Det betyder stopp. Slit inte ut det bara.
Som sagt det finns riktigt bra information på vissa sidor.

www.western-ridning.com har Anders kort beskrivit hur han startar med unghästen.

Länk

Det finns givetvis mycket mer, det gäller bara att hitta det!

Lycka till!

Sv: inridning/utbildning av quarterhäst???

Jag tycker att du ska lära av Bob Mayhews westerndvd -The Basic Principles of Western Riding - Why and How är tidlös och programmet har sedan 1997 hjälpt otaliga westernhästar och westernryttare till ett bättre liv tillsammans. Skaffa både bok och DVD. Boken finns att hyra på bibliotek. Kolla länken nedan:

http://www.westernträning.se/index.htm

Lycka till!

om jag hade vart ägarna hade jag ställt den i proffsträning på en gång, så det blir rätt från början. svårare att ändra till en häst än att fixa det från början. är en otrolig skillnad på att rida engelsk och western, sedan är reining en så otroligt svår gren.

Hej alla western fantaster. Jag har precis fått i uppgift att rida in en 2,5 årig quarter, nåt speciellt jag bör tänka på eller vara extra noga med? Inridnings biten är inga problem, jag rider in ca 20 fullblodsåringar varje år och har även ridit in och utbildat hästar till msv hopp och dressyr men aldrig provat på western. tanken med hästen är att hon ska gå reining. tips och råd, snälla ni som kan det här!! :crazy:

öhh jaha :o:o:o inridningen fixar du helt klart utan probem men för att sen komma vidare och få den att bli EN westernhäst är ju enklast att låta en duktig westernryttare med utbildningserfarenhet gå vidare med hästen . Ibland blir man lite full i skratt här på Buke , ta inte åt dig nu :D men har man ingen erfarenhet av Western inte tusan kan man lära sig det med böcker , genom Buke mm , DET FINNS tränare ..handlar allt om pengar ??? kostar för mkt???

Senast ändrad av en moderator:

oj denna häst borde ju va inriden nu år 2003 ..måste läsa tydligare , asg :D:D
undrar dock om den blev en reininghäst av den med Bukes hjälp,,,, hi hi

oj denna häst borde ju va inriden nu år 2003 ..måste läsa tydligare , asg :D:D
undrar dock om den blev en reininghäst av den med Bukes hjälp,,,, hi hi

Oj, av en slump såg jag att tråden vaknat till liv igen!

Inridningen gick toppenbra men sedan fick ägarna för sig att de skulle vara snälla mot en liten tjej i stallet som ville ha en häst att rida på och på den vägen är det. Det blev en snäll och trevlig skogshäst som efter vad jag har förstått även fått ett par föl.

Lite slöseri kan man tycka då den tydligen var efter någon amerikansk hingst som kostade ett par hundra tusen att använda:crazy: och folk ringde och ville köpa den redan som föl.

Själv har jag inte provat på reining mer än att jag har lånat en välutbildad häst några gånger (har ett gäng quartrar i min närhet) och testat mig fram lite. Skitkul och absolut något jag skulle vilja lära mig på riktigt någon gång i framtiden när jag får en massa tid över!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 077
Senast: Blyger
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII