inridning och utbilding HUR GÖR NI?

Gullan86

Trådstartare
okej om ni skulle berätta hur ni skulle/har gått till väga när ni från att hästen är föl tills dess att den är utbildad(kanske inte den högsta dressyr eller gångartshästen) utan inriden och har sina gångarter väl skilda.!!??

när börjar ni rida in när börjar gångartsträningen vilken årdning(trav,tölt....) m.m

skulle vara jätteintressant hur ni skulle lägga upp träningen och få fram det bästa ur hästen.(islandshästen).

:bump: :bump: :bump:

lycka till med beskriviningen :banana:

Sv: inridning och utbilding HUR GÖR NI?

Oj!Det är så mkt så det är bättre att läsa en bok.
Hanterar unghästen genom promenader , när den är äldre börjar jag tämköra, longera, sadelvänja.Kör för det mesta in , innan jag rider in den.Börjar hänga över hästen så den blir van med mej på ryggen å sen låter amn leda den med ryttare , efersom den redan kan tygeltag efter tömkörning är det inte så svårt att styra, sen börjar man jobba med skänklarna.
Brukar trava, galoppera å rida grundgångarterna åtminstone 6 månader innan jag töltsätter.
Sen jobar man vidare på det med dressyr å omväxlande träning.
Det var det mest kortfattade jag nånsin skrivit! :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 774
Senast: BMW530D
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 731
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar