Inridning? Hur lång tid?

Fahlis

Trådstartare
Ja, ni som lämnat bort era unghästar på inridning....
Hur lång tid tog det, på ett ungefär??
(Ingen problem-häst, utan en "normal" inridning.)

Sv: Inridning? Hur lång tid?

Har lämnat bort några ggr, den ena var longerad, löshoppad och haft sadel på sig, den hästen var borta i 3v och riden i skritt, trav och galopp när vi hämtade den. En del har jag lämnat till Flyinge 8-10v. Då är dom löshoppade, longerade, tömkörda inne och ute, tränade vid hand samt ridna i grupp i skritt, trav och galopp. Mkt bra utbildning för unghästarna!

Tack för ditt svar :laugh:!
(Verkar inte som det är så många som lämnar bort sina hästar....:D...)

Men nu har jag en aninges hum i alla fall!
Någonstans mellan 4-10 veckor, beroende på hur "klar" man vill ha den...och naturligtvis väldigt indviduellt :cool:!!

Har aldrig lämnat bort men däremot ridit in själv på ca 4 veckor med skritt, trav och galopp både inne och ute. Oftast är då hästarna vana vid longering/tömkörning och någorlunda sadelvan.

Har inte lämnat bort men ridit in själv. Började rida in honon och red han i ca. 1 vecka i skritt och lite trav, blev avkastad i samband med slarv och slog knäna illa. Blev ingen ridning på ca. 2 veckor. När jag börade rida honom igen så tog det kanske 3 veckor innan han var riden i alla gångarter. Nu är han riden i 2 månader och vi rider ut själv och på banan själv :)

Smyger in en fråga, om det går bra för Ts...;) hur mycket har ni betalat?

Helt OK för mig!! Även jag är nyfiken;)!!

Kan "flika in" vad JAG kommer att få betala. Ca. 8500:- + moms/mån. Jag vet att det är dyrt....men han jag ska lämna till är MYCKET duktig. Har tom ett helt kapitel om sig o sin metod i en bok som kom ut för "ett tag" sedan.

Tror inte min är så svår att rida in. Mycket hanterad, tömkörd o regelbundet körd med vagn. Hade jag varit lite yngre o inte haft värk + haft lite mer erfarenhet av just inridning....hade jag nog gjort det själv:crazy:,. Men........
Nä, känns bättre att lämna bort honom så kan jag skälla på någon annan om det blir fel! :rofl::rofl::rofl:

Kul att det går bra för er nu!! :laugh:
Jag har redan problem med mina knän :o! När jag läste ditt inlägg, känns det att jag nog gör rätt att låta någon annan sköta inridningen! :D

har aldrig lämnat en häst på inridning men har ridit in 3 st själv, varav den sista polle åkte jag av (ej hans fel blev rädd för en läskig stubbe!) å jag hade så taskig balans så jag åkte i backen.. och bröt benet..

06 åkte jag av en annan kuse och då gick ledbandet av :cry: (gjorde skitont!)

så jag håller på med min polle just nu att rida in honom, supersnäll, men han är ju unghäst.. men efter sista gången jag åkte av blev jag lite fegare, men nu börjar det komma tillbaka mitt mod :laugh:
så jag har bara ridit i skritt å trav, men vi har ridit ut såå mycket och tränat på "läskiga saker".. men i veckan ska jag ut å rida lite mer och ska snart börja med gallopen! vi tar det lilla lugna!

en häst som är såpass hanterad borde bli insutten och ridbar i alla gångarter på en mån. när jag jobbade som beridare i slutet av -80 kostade det ca. 6000 kr/mån.

Ja, ni som lämnat bort era unghästar på inridning....
Hur lång tid tog det, på ett ungefär??
(Ingen problem-häst, utan en "normal" inridning.)

De är såå olika, de beror på hästen. Är den stabil och visar framförtterna tar de bara nån vecka. Men är den lite jobbig kan de ta ett tag. De gäller ju at hästen får den tid den behöver!

Haha ja, jag funderade faktiskt själv på att göra det ett tag. Landade rakt på knäna, inte skönt!

Min var hos en SIF-godkänd unghästtränare 4 veckor och reds i alla gångarter (utom flygande pass) i paddock och ute.
Han var tidigare handhästad, longerad, lite tömkörd och sutten på två gånger i boxen.
Betalade 3500 kr.

Jo, det e snuskigt individuellt ibland, har senaste året exempelvis haft en tre åring som knappt varit hanterad som efter 1 veckas basic hantering MAX 60 min om dagen hoppades upp på o kunde ridas i form i samtliga gångarter (dock korta korta stunder), och har nu en treåring som tydligen var sadeltam när han kom hit i maj, har jag inte sett skymtebn utav, dock kan vi sitta på honom i skitt o trav, men inte med sadel eller gjord, just nu äter han sin mat "ur" sadeln o springer runt med en täckesgjord, inte mogen alls för jobb...

det värsta är att om man rider in någon annnas häst o anser att om detta var min häst skulle jag låta den vila, växa o mogna ett år till, hur förklarar man det för ägaren?

Har inte heller lämnat bort, men tagit emot i stallet jag jobbade.
Själva grundjobbet tog generellt sätt ca 1 ½ - 2 veckor , det vill säga; för hästen att att vara sadel/träns van, och riden i alla gångarter i ridhus. Alltså ungefär efter 6 gånger.
Hästarna arbetades varannan dag, och korta pass på ca 20 min.

Det har då mestadels varit fullblods 1½-2 åringar som ska bli galoppörer.

Men sen är ju alla hästar individer, somliga har varit hur enkla som helst, som betett sig som de varit ridhästar hela sitt liv, gick snabbt att rida både inne och rida ut på trafikerad väg med.
Dessa stannar oftast inte mer än ca 3 veckor.
Någon häst hade t ex sadeltvång, och var väldigt nervös när hon kom hit, och fast det inte tog många gånger innan jag kunde rida hästen i alla gångarter på egen hand, så krävde hon ändå mer tid att bli tryggare. Hon var kvar i några månader (men sedan hade inte ägaren någon brådska varken tidsmässigt eller ekonomiskt att hämta hem hästen, så det är ju en fördel)

En annan kunde man sitta upp på och rida i galopp första gången, men var rätt så kaxig och började förstå att han var hingst, så han behövdes tas ner lite på jorden, men han stannade inte allt för länge heller.

Så att få en häst att bli sadelvan, och ridas i skritt,trav,galopp är oftast inte så tidskrävande, men sen är det väldigt olika från häst till häst hur mycket tid den behöver för att fungera i olika situationer, och att smälta det hela. En otrygg häst tar längre tid än en häst som bara har lite djävulskap för sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 038
Senast: Bowman
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 774
Senast: miumiu
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
798
Senast: Elo
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
912
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka