Sv: Inridning? Hur lång tid?
Har inte heller lämnat bort, men tagit emot i stallet jag jobbade.
Själva grundjobbet tog generellt sätt ca 1 ½ - 2 veckor , det vill säga; för hästen att att vara sadel/träns van, och riden i alla gångarter i ridhus. Alltså ungefär efter 6 gånger.
Hästarna arbetades varannan dag, och korta pass på ca 20 min.
Det har då mestadels varit fullblods 1½-2 åringar som ska bli galoppörer.
Men sen är ju alla hästar individer, somliga har varit hur enkla som helst, som betett sig som de varit ridhästar hela sitt liv, gick snabbt att rida både inne och rida ut på trafikerad väg med.
Dessa stannar oftast inte mer än ca 3 veckor.
Någon häst hade t ex sadeltvång, och var väldigt nervös när hon kom hit, och fast det inte tog många gånger innan jag kunde rida hästen i alla gångarter på egen hand, så krävde hon ändå mer tid att bli tryggare. Hon var kvar i några månader (men sedan hade inte ägaren någon brådska varken tidsmässigt eller ekonomiskt att hämta hem hästen, så det är ju en fördel)
En annan kunde man sitta upp på och rida i galopp första gången, men var rätt så kaxig och började förstå att han var hingst, så han behövdes tas ner lite på jorden, men han stannade inte allt för länge heller.
Så att få en häst att bli sadelvan, och ridas i skritt,trav,galopp är oftast inte så tidskrävande, men sen är det väldigt olika från häst till häst hur mycket tid den behöver för att fungera i olika situationer, och att smälta det hela. En otrygg häst tar längre tid än en häst som bara har lite djävulskap för sig.