Inridning - hur gör jag nu??

Smokey

Trådstartare
I juni i år köpte jag en häst som skulle slaktas p g a alla sina problembeteenden, men nu är hon rätt okej och snäll och tillgiven. Hon är 3 år gammal och varmblod. Hos förra ägaren hade hon varit körd och blivit longerad. Van vid träns.

Jag har longerat henne en del, det går bra. Vant henne vid sadeln och träns tillsammans, varit ute i skogen och gått massvis med henne och nu slutligen börjat sitta upp på henne. Först satt jag upp på henne via en stol, när hon var uppbunden i stallet och belönade genast. Funkar kanon, så i går satt jag upp genom att trampa i stigbygeln och nu står hon alldeles still och fint när man sitter upp. :bump:

Så långt är allting bra.. Men jag har aldrig i hela mitt liv ens hört talas om hur man gör när man rider in en häst, så jag har mest gissat lite:crazy: och tagit det försiktigt, belönat små framsteg etc etc.
Det sista som blev idag var att jag tog ut henne i skogen och satt upp. Hon går då framåt, för det mesta, med ledare i riktning från stallet. Hemåt går hon utan ledare direkt.

Men.. jag kan inte få hästen att röra sig på "kommando" alltså med hjälp av skänklar, så länge det inte finns en ledare. Hon står som fastväxt i marken och försöker jag driva henne framåt (bort från stallet) så backar hon som en galning, alt gör allt för att vända om. Har provat att gå en bra bit hemifrån också, samma sak.

Jag tror inte hon förstår vad jag menar, att hon blir osäker och inte vet vad som förväntas...

Okej, detta blev lång. Frågan är alltså:
HUR gör jag för att lära henne att skänkeln = gå framåt :confused: ???

Tacksam för tips och svar!

Sv: Inridning - hur gör jag nu??

Jag kan inte så mycket om inridning, låter någon annan svara på dina frågor. Måste bara säga att du verkar vara en av dem vettigare som köper en så kallad "slakthäst", och som faktiskt gör något av den och försöker. :bow: till dig. Använd ditt sunda förnuft, det verkar du ju kommit långt med! Fortsätt så.

Vifta med en piska vid skänkelläget när du longerar/tömkör/bara leder henne. När hon rör sig berömmer du och ger efter direkt. Om du gör detta på båda sidor förstår hon nog sambandet mellan hjälpen och rörelsen ganska fort. Sen är det nog lättast att utveckla den när du tömkör, då du kan ge hjälpen (fortfarande piskvift vid skänkelläget) inte bara från halt till skritt utan till snabbare skritt och trav. Sen när du rider/blir longerad på hästen, så använder du ett långt spö och skänkel samtidigt, och då förstår hästen snart att den ska flytta sig för trycket, alltså att två skänklar betyder framåt, och en skänkel betyder åt sidan. :)

Det här är bara en metod, men hela poängen är ju att lära hästen att gå undan för trycket. Det är en helt naturlig sak för hästar, att man flyttar sig om den högre i rang viftar mot den, och en rätt enkel princip.

Sen tror jag det är bra att rida på ett "neutralt område" när du tränar detta, där hästen inte behöver tänka på var hemåt ligger osv som den gör när du rider ut.

Lär henne kommandon från backen som du använder när du sitter på.
Dom ska vara så befästa att dom även ska funka från ryggen.

Lycka till och hoppas allt kommer gå bra!

har du tillgång till ridhus/ridbana`?

isåfall är det enklaste sättet att lära en unghäst hjälperna genom att longera den den, både med och utan ryttare.

hästen ska lyssna framåt för smackning och bakåt för "proande". när den kn detta (brukar gå enkelt och snabbt, om den -och du- kan grunderna i longering) kan man med ryttare på ryggen kombinera rösthjälpen med den tilltänkta hjälpen, ex skänkel eller förhållning.
det kan vara den som longerar som ger rösthjälpen och ryttaren är lite passiv sas och ger en tydlig skänkel oh kanske en liten dutt med spö samtidigt med smackningen. samma med förhållande. träna på en sak i taget och avbryt så fort hästen förstått ett moment. rid eller jobba inte en treåring längre än max 20 min 3-4 ggr/v, det ska vara roligt för hästen och aldrig bli för jobbigt, fysiskt eller psykiskt.
det är lltid bra att ha en äldre häst som drghjälp i skogen, så behöver konflikten aldrig uppstå.
träna förtroende kan du göra vid hand, både i skogen och på bana, så kommer hästen inte ha några problem att gå ensam med dig på ryggen heller.

hoppas det går bra, och var ldrig rädd att ta hjälp av ngn med inridningskunskaper, det betalar sig i längden!

pm-a om du vill ha mer hjälp!
lycka till!

Du skrev det jag tänkte...

Jag har gjort så här med min fyraåring som är under utbildning - först har jag lärt honom att vissa ord betyder vissa saker. Han kan tex. framåt och prrrrr (de två viktigaste med andra ord :D) och jag använder dessa kommandon när jag leder honom, när jag tömkör och kör honom och när jag rider. Då vet jag att han förstår att när jag trycker lite med skänkeln och samtidigt säger "framåt" så ska han gå framåt. På så sätt slipper jag fundera på om han inte fattar eller om jag är otydlig på något sätt. Efter ett tag kan du sluta säga ordet, då har han lärt sig att trycket betyder samma sak som framåt.

Som andra säger, kommandon från backen som du tar med upp till ryggen.

De kan fundera en stund, och sen gå, och mkt beröm.
Sen så får du komma ihåg att du kanske går tillbaka ett steg om det blev fel, gör allt noga från grunden så att säga, bäst för både häst och ryttare, ta kanske hjälp av en som kan det där med inridning av hästar?
Travare är inte mer speciella att rida in än andra hästar, så nån borde du hitta! :)

håller med precis :)
hoppas att det går ännu mer framåt med din häst !

Tack för svaren!

Det är ju givet att jag måste lära in något kommando, jag är ju stendum :rofl: Jag hade liksom hoppats att hästen skulle gå fram när det blev obehagligt i sidorna (skänkel) och när hon går fram försvinner ju denna = negativ förstärkning (belöning). Nåväl, ni har säkert alldeles rätt, ska genast börja lägga till ett framåt kommando på longeringen, tidigare har jag bara använt piskan, en liten snärt i luften betyder öka tempot och sakta ner gör hon, har inte ens tänkt på hur jag får henne att göra det :o :eek:

Nåja, ut och träna kommandon nu då.. Men jag brukar göra så att varje gång hon lyder klickar jag och ger godis :crazy: Hon är klickertränad alltså, detta var enda sättet för att få henne okej i hanteringen. Gav upp andra metoder efter att hon nästan sparkat mig sönder och samman och bröt två fotben på mig :) Den lilla raringen :angel: Hon väntar alltså alltid på en godis om hon lyder "öka" tempot, samma sak om hon går fram etc. Detta måste jag ju plocka bort så småningom.

Därför, en liten fråga till - hur belönar ni hästen för att den gjort rätt? Eftergift så klart, men det är väl lite svårt i t e x longering? Eller?

Mitt stora problem är att jag kan så väldigt lite, har ridit i många år, men aldrig utbildat öht. Jag tog henne bara för att jag anser det fel att ge upp ett så ungt djur som omöjlig, plus att hon hade det dåligt, blev slagen om hon inte lydde etc.. Det är min första häst. Kanske mindre lyckat, men nu får vi göra det bästa av saken så länge.

En sak till. Tömkörd borde hon ju blivit på förra stället. Jag har aldrig gjort det...
Vad fyller det för funktion? Och hur gör man? *okunnig* Vilken utrustning behövs?

Tack alla för svaren!!

EDIT: Glömde kanske säga att jag inte har tillgång till ridhus, ridbana eller liknande. Ej heller någon duktig människa som kan hjälpa till, därmed kan jag inte få henne longerad uppsutten, är villig att sitta på henne men har ingen som kan longera.

Senast ändrad:

Jag kan inte så mycket om inridning, låter någon annan svara på dina frågor. Måste bara säga att du verkar vara en av dem vettigare som köper en så kallad "slakthäst", och som faktiskt gör något av den och försöker. :bow: till dig. Använd ditt sunda förnuft, det verkar du ju kommit långt med! Fortsätt så.

Tack så mycket :) Visst vill jag göra något vettigt med henne, men där det sunda förnuftet tar slut så får man ta hjälp av andras kunskaper :d Själv hade jag nog kunnat få henne att gå mot vissa saker, så som en belöning, t e x ett äppelträd, stallet eller en morot.. men jag kan ju inte sitta och kasta äppelbitar mellan öronen på henne för att få henne framåt i all evighet :D;)

Jag använder i ganska hög grad rösten som belöning också. Genom att jag pratar mer eller mindre konstant vet jag ju att hästen känner till hur jag låter i normala fall. Således har han också fått lära sig att beröm kommer med en mjukare röst (oftast följt av klappar och kel) och att när han gör fel eller är olydig så får jag en hårdare röst.

Så han tar mycket "eftergift" i form av beröm om inte annat. Dessutom gör jag många många avbrott (så fort jag ser att han förstått vad han skall göra tar jag paus och klappar och kliar honom en stund innan vi fortsätter) vilket gör att jag tror att han tycker att det är roligare.

jag har absolut 0 erfarenhet av klickerträning, så där kan jag iaf inte ge dig råd om belöning etc.
alla hästar jag ridit in har nöjt sig med en klapp, ett "bra" och eftergift. eftergift kan även innebära att få komma in i stallet och bli ompysslad så fort den gjort rätt och lärt sig en ny sak(ex lärt sig trava på skänkelhjälp).

tror det kan vara lite "farligt", speciellt med en problemhäst, att vänja den vid godis så fort den gör framsteg. belöning kan ges på så många andra sätt. men som sagt, klickerträning är inte mitt område..

Okej.. Jag är nog lite miljöskadad av att ha tränat hund i många år - där är det svårt med "eftergifter" och deras belöning blir kamplek eller godis. Beröm med röst eller liknande, då kan man sluta belöna, det tar föga på en hund.

Ska prova att bara belöna henne med rösten istället och så klart korta pass o s v...

Neferra: På vilket sätt kan det vara "farligt" att belöna med godis? Menar du att hon kanske börjar bråka runt direkt igen när hon märker att belöningen gravis försvinner?

I så fall är det nog inget problem (tror jag *osäker*), man tar bort den mycket gradvis och efterhand som man lär in nya koammdon får de belöningen för andra saker. Klickerträningens principer går ut på att man hela tiden låter djuret göra ett val. Varje felaktigt val "straffas" genom att belöningen uteblir, medan det rätta beteendet ger absolut omedelbar belöning. Detta gör att det är en mycket effektiv metod, vilken kan ger extrem precission och lösa många problembeteenden. Vet inte hur det kommer att funka i längden, men det får framtiden utvisa. Är ju lite grön på detta och man får ta till det man vet något om :D NH verkar vara mycket trevligt, men än så länge begriper jag nära på inte ett smack av det

Tack för svaren :bow:

Du kan utnyttja att hon vill gå hemmåt. Du leder henne en bit från stallet. Sitter upp. Lägger till skänklarna samtidigt som du smackar. Efter några meter så gör du halt och upprepar samma sak. Om hästen blir stressad av halterna på vägen hem så kan man antingen rida hela vägen tillbaka till stallet och sedan leda hästen bort från stallet igen och upprepa proceduren. Ett annat allternativ är att när du gör halt så vänder du henne från stallet för att sedan sätta igång henne igen genom att skänkla, smacka och vända henne mot stallet.

Många gånger så är halten lite "laddad" för en unghäst. Det är oftast ingen ide att börja bråka med hästen de blir bara stressade i onödan. Stå stilla bara några sekunder så att inte hästen hinner börja "krångla". Det brukar gå fort att utöka tiden med stillaståendet allt eftersom.

Mvh

Tora

Finns det ingen annan i ditt stall som kan rida med dig ut? En annan trygg häst som "draghjälp"? Det är ju viktigt att ni kommer av stallplanen och kan rida bort från stallet utan att hon börjar backa, innan hon kan skänkelhjälp har du ju svårt att komma åt henne i denna situation. Eftersom det tydligen går bra med någon som leder så kanske du kunde fortsätta några gånger med det, men att minska "ledarens" inverkan på hästen, du ger framåtdrivande hjälper, och ledaren "visar" hästen framåt. Tänk på att sätta igång med sätet och ge din hand framåt, dvs håll om m skänkeln ngt längre fram än vanlig position, fall inte fram med överlivet utan tryck hästen framåt mha sätet. Sedan framförallt mkt beröm (rösten, klapp) så fort hon tänker framåt. Börjar hon backa, tänk på din sits, det är lätt att man faller framåt m överlivet, får bak skänkeln och inte får fram handen, hamnar man i den sitsen uppmanar man närmast hästen att backa! Gud så svårt att förklara! Lycka till!!:)

Jag tror inte att det egentligen är farligt att använda godis som belöning - så länge inte hästen får så mycket gott att man sumpar foderstaten vill säga.

På min kille funkar det dock inte. Så fort han kommer på att jag har godis i fickan så är det kört att få honom att lyssna mer - han får då fullt upp med att nosa sig fram över hela matte och lyssnar inte på något annat...

Du kan utnyttja att hon vill gå hemmåt. Du leder henne en bit från stallet. Sitter upp. Lägger till skänklarna samtidigt som du smackar. Efter några meter så gör du halt och upprepar samma sak. Om hästen blir stressad av halterna på vägen hem så kan man antingen rida hela vägen tillbaka till stallet och sedan leda hästen bort från stallet igen och upprepa proceduren. Ett annat allternativ är att när du gör halt så vänder du henne från stallet för att sedan sätta igång henne igen genom att skänkla, smacka och vända henne mot stallet.

Så tänkte jag också till en början, men finns det inte risk för att hon senare kanske vara tvärvägrar (trots att hon vet vad skänkeln betyder) att gå från stallet, utan bara vill gå hemåt? :crazy:

Hon lär sig att när jag inte får henne att gå på det håll jag vill från början (från stallet) så ger jag upp och låter henne gå på det håll hon vill? eller är jag helt ute och svamlar nu?

Tack i alla fall, vi får fortsätta kämpa!

Finns det ingen annan i ditt stall som kan rida med dig ut? En annan trygg häst som "draghjälp"?
QUOTE]

Nja.. Mitt stall är så att säga mitt, jag husserar ensam där. Har i o f 3 hästar, men den ena är en 5-åring som är alldeles nyinriden och kanske inte totalt säker än, jobbar med henne också, men hon kunde skänkelkommandot när hon kom hit. Sen är det en 10-åring som är väldigt lättriden, förutom att hon gör snudd på allt för att få skena i skogen... Så jag vet inte om någon av dessa är speciellt lämpliga :D

Kan kanske be min mamma att rida den ena hästen i så fall, men hon kan inte alls nästan. Om det händer något tror jag inte hon klarar av att styra eller få stopp på en häst...

Okej, tack för svaren i alla fall! Ska ta ut oh träna henne på att gå framåt på kommando :bow:

Man behöver ju inte nödvändigtvis rida den andra "draghjälpshästen" den kan ju gå framför och någon kan leda den?

Ganska tydligt att jag inte läst hela tråden, men min tankar:

Du måste befästa kommandona från marken först. Använd alltid samma framåtdrivande kommando, och när det funkar i princip prickfritt under longering kan det vara en idé att tömköra. Ha en ledare med dig och skritta uppsuttet rundor några gånger i veckan efter en tid. Använd de invanda kommandona, men lägg samtidigt till lite lätt skänkel och vikthjälp. Du kan sedan övergå till att skritta ut tillsammans med en van hästkompis. Hästen kopplar då röstkommandot till skänklar och vikthjälper. Använd bara sunt förnuft och ta hjäp av någon erfaren om det inte fungerar.

Är hästen på det klara med att ett spö inte är farligt utan något an ska respektera som en framåtdrivande hjälp ka det hjälpa att ha ett dressyrspö att peta med på rumpan från longeringen att ta med upp på hästryggen för att göra det tydligare. Skräm bara inte hästen utan bara peta lite som att du ber henne flytta sig framåt, inte smiska.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar